January 30, 2011

Perjalanan hidup Aku sebagai Penghijrah Bab 5

Assalamualaikum...

Sambungan dari Perjalanan hidup Aku sebagai Penghijrah Bab 4

Menerobos sejenak ke dalam benak fikiranku, mencari saki baki memori yang mungkin bersisa, berjenuh aku menguak lumpur2 dan semak2 ingatan yang tidak bererti hanya untuk mencari memori tentang perjalanan hidup aku sebagai penghijrah... terlalu banyak kisah hidup yang aku masih dakap erat, namun untuk aku memilih peristiwa yang memberi erti bukan hanya padaku namun kepada pembaca yang berkemungkinan berminat untuk memahami dan menyelami apa dan siapa yang membentuk diri aku waktu ini...

Okey cukup dengan olahan bahasa bak dewan bahasa dan pustaka atau buku teks sastera tingkatan 4... pada bab yang lepas aku masih lagi cerita berkisar tentang kehidupan aku di Kg sungai Tua Baharu.....Chooopppp!! sebelum bergerak lebih jauh... dilema ini harus diselesaikan dulu... BAHARU, BARU, BHARU atau BAHRU???? nanti aku akan buat satu entry khas tentang dilema BARU....

Ok jom kita kembali ke tahun 90 an atau lebih tepat lagi tahun 1991- 1995... kenapa aku bahagikan hanya dari tahun 91-95??? sebab sampai tahun 95 je aku duduk di rumah kesayangan di jalan kenanga, kemudian kami sekeluarga pindah ke Bandar baru selayang....

Aku rasa masa ni sesuai tuk aku cerita beberapa peristiwa yang sekali fikir je, aku terus teringat zaman kecik... iaitu SUNAT.... Berkhatan.....aku bersunat masa umur aku 9 tahun nak masuk 10tahun... aku ingat lagi, masa tu cuti sekolah darjah3 nak masuk darjah 4.. aku sunat dengan abg aku dan seorang lagi kawan budak kampung, aku pun dah lupa nama dia, tapi mak dia cakap nak tumpang majlis sunat kami nak masukkan anak dia sekali...nama makcik ni makcik som.. makcik som jual nasik lemak.. nasik lemak dia sedap sangat, aku suka makan nasik lemak makcik som, sepanjang aku kecik duduk dekat Kg sungai Tua, aku banyak sarapan makan nasik lemak makcik som, boleh kata hari2..kecuali hari sabtu ahad .. sebab sabtu ahad abah akan bawak family makan Roti canai JKR tepi jalan kampung Nakhoda....takpun, kami anak beranak bangun lambat sampai nak tenghari. jadi takda la sarapan...bangkit terus tunggu lunch je la...

melalut lagi, Maaf.. ok berbalik pada cerita Sunat. Masa Kami sekeluarga duduk dekat Sungai Tua, tak dinafikan bapak aku dapat banyak rezeki melimpah ruah.. bapak aku naik pangkat lagi.. jadi Factory division manager... dengan pangkat tu, bapak aku entitle untuk Kereta syarikat, bilik opis sendiri dan elaun apa tah... jadi bapak aku pun berniat utk menjamu org kampung dan sedara mara makan lambang berkongsi kesyukuran..jadi datang la Idea kenduri sunat yang Grand....

Memori yang terpahat, masa kenduri sunat ni, Mak bapak aku siap buat pelamin, atas platform pelamin tu ada bantal besar bersarung kain satin ropol2.. ada 3 bijik... kami bertiga duduk la kat atas tu mcm pengantin... dengan baju melayu berkilat siap ngan sampin semua bagai. tak silap aku khemah Zin 2 khemah naik....tumbang lembu seekor, panggil opah ngan atuk dua2 belah...sedara mara... semua datang dari ipoh, stay rumah aku dekat nak seminggu. rewang kat dapur dengan padang tempat kami main bola sepak tu punya la havoc dah mcm kenduri kawen.. aku pun tak paham masa tu, kenapa bapak aku beriya nak buat majlis besar-besaran mcm tu... yang aku ingat aku ada tanya kat abah...

aku: apsal abah buat kenduri meriah sangat ni bah? sunat je pun....

Abah : abah nak buat sebab nak sekalikan bayar aqiqah kamu dengan abg kamu, masa kamu kecik2 dulu abah tak sempat nak buat....sekarang ada rezeki lebih sikit, abah buat la...lagipun kamu adik beradik buat sekaligus.. baru syok buat kenduri mcm ni...

Peristiwa yang aku tak boleh lupa masa kenduri ni, ada la pakcik2 kat kampung tu.. jiran2 jalan kenanga la.. ada pakcik Rahim, bandut ngan ramai lagi la... hahaha.. petang diorang rewang2, senja rehat, malam sikit diorang sambung rewang masak nasik minyak ngan lauk2 sikit... lepas rewang, sambil diorang bancuh Teh tarik dgn kopi dalam Tupperware Jug besar tu... diorang lepak kat khemah tengah2 malam... ada la sekor yang kepala hantu.. diorng bawak keluar TV dengan video tape player... mula2 diorang pasang Wrestling... dah bosan diorang pasang Dangdut.. agak2 dah nak pukul 1 pagi.. diorang gi pasang Citer BLue... cissss... habis kene hambat semua pakcik2 tu ngan bini diorang.. menggelupur tarik TV masuk umah balik...hahahahaha.....diorang ingatkan bini diorang sporting sebab kenduri kawen gamaknya... taaapi....... "tak dapek de jepp" bini diorang rupanya mmg dah agak acara menonton wrestling dan dangdut tu akhirnya akan ke filem berkaler Biru jugak akhirnya... huhuhuhu....

Esoknya, hari sunat yang ditunggu2.. belum sunat lagi, masih lagi pakai baju melayu kilat2..tak salah aku masa tu aku pakai baju kuning cair kilat rasanya....masa duduk atas pelamin tu... adalah persembahan Marhaban dengan Berzanji...marhaban ni bukan calang2... mama ngan abah sanggup berhabis charted (sewa) bas khas dari ipoh, bawak sedara mara dan group marhaban dari kampung Tengku Husin...hahaha... group marhaban ni diketuai oleh Opah aku..atau kami adik beradik panggil Pah Lamah....singkatan dari Opah.. Selamah....Masa ni pun aku tak boleh lupa... orang2 tua ni kalau marhaban, bila dah naik syeikh... diorg mula lawan2 suara sape paling nyaring.. paling dominant..ayat mudahnya.. berlawan2 sapa paling sedap nyanyi marhaban la...mula2 marhaban tu sedap.. merdu je... lama2 bila semua dah melawan2 merhaban tu dah jadi nyaring dengan suara makcik2 dan nenek2... mcm mane ye aku nak describe suara diorang... bunyi mcm mak2 dodoi anak2 tdo dlm buaian + jerit mcm kejar pencuri + suara orang azan kot.... senang cerita, korang datang jumpa aku lepak minum teh tarik, aku buat suara merhaban tu mcm mana...

Lepas Marhaban, ada pulak berzanji, berzanji ni kira sapa yang power je boleh baca sorang2, sebab sape suara sumbang kantoi jadi tak sedap... sebab takleh nak cover2.. sorang2 je berzanji.. yang lain2 support masa hujung2 ayat je...mak aku selalu la menang pertandingan berzanji peringkat daerah..aku rasa aku pun leh gak berzanji kot.. hahahah perasan... berzanji apa...berkanji boleh....lepas dah selesai upacara merhaban berzanji semua... semua yg hadir dijamu makan kenduri... makan la sesedap2nya... sama la ngan aku...tak ingat apa dah...masa makan ramai2 ni la... Pakcik2 mula buat mitos dan cerita lagenda sunat ni...

" masa acik sunat dulu kan, ada kawan acik yang sunat dia punya burung tu liat... kami semua pakai pisau je... dia tok mudim tu pakai kapak... sekali dia kapak.. putus.. habis tinggal kontot je.." (sambil gebang sambil tangan menggagau nak raba burung kami)

"korang tau tak, esok korang sunat diorang pakai gergaji....kalau korang untung diorang pakai Chainsaw, cepat sikit sebab pakai karen... cepat ptong cepat la hilang sakit..." (sambil gebang sambil buat tangan gaya tengah pegang chainsaw tebang pokok balak..siap mulut muncung2 bunyi mesin.. weeeennggggg wereeeeeepppp.. graaaanngggg...weeeereeenngggggg!!!)

kami pun mengkrekot2 la ketakutan.. tapi sumpah aku ckp aku tak takut sgt..takut sikit je... :P , aku excited, sebab konon2 nak jadi paling awal sunat kat sekolah tu... masuk darjah empat nk jd lelaki dewasa la.. ye la lepas sunat dah boleh sembahyang saf depan kat dalam masjid, tak payah berkumpul lagi kat bawah tempat parking basikal masa semayang jumaat.. tak payah semayang atas tikar plastik gulung2.. x payah semayang sebelah keranda stainless steel lagi.. dah boleh sembahyang tempat simen.. ada kipas, redup, sejuk.... bila dah sunat jugak boleh ngorat budak pompuan dah... sebab bapak aku ckp.. sapa dah sunat dia dah besar.. dah boleh kahwin... hahahahahahahaha... (aku gelak masa taip ni) punya la aku dah start gatal masa kecik2 kan.

Masa tu kami bertiga pergi sunat kat Klinik Putra.. kalau aku salah nama klinik nanti aku betulkan balik... okeyla masa sunat tu tak la sakit mana pun..sakit masa cucuk jarum bius je kat bahagian yg malu2 nak sebut tu... bila malu2 nak sebut maka ditambah dengan imbuhan maka ia jadilah kemaluan....ehh betul ke teori aku ni?

lepas dah sunat tu, sambil keluar operation room tu. aku ckp.. "okey abah, dah siap dah, tak sakit pun" lepas sunat semua kami balik umah sambil makan aiskrim dalam kereta... memang la masa tu tak sakit.. tapi bila dah habis ubat bius tu... semua pandang muka masing2.. adehhh adehhh adehhh.. pedih bah...abah pedih....berdongdang sayang la kami dalam kereta masa tu...abah pulak.. menghayati keseronokan menggelakkan kami sambil menepuk2 stereng masa tu...

Bemula la episod berpantang, kain pelikat gantung dengan tali, sambil baring sambil buat muka macho mintak simpati, cuma boleh makan nasik dengan ikan bilis je... tah apa significant ngan logik nya makan mcm tu...yang aku tau, kena la makan ayam, ikan, daging.. sumber protein yang bagus bagi menggalakan penyembuhan luka...dan jugak buah2 dan sayur sebagai vitamin c untuk membantu tubuh merawat luka dan menjana antibodi yang kuat... tapi masa ni jgn pandai2 nak keluar fakta saintifik... nanti opah2 dan makcik2 akan berebut untuk mengeluarkan hujah dan cerita2 kisah hidup dan teladan... "kamu degil la Ikar....kamu nak.. kamu makan la.. nanti bentan baru padan muka kamu" okey aku serender masa ni... biarkan opah dan makcik menikmati waktu mereka untuk berseronok menjadi doktor dan bidan berpengaruh seketika.. bukan lama pun.. 2 , 3 hari je... esok lusa semua dah balik.. sunyi dah rumah...

Hahah, kenangan yang mcam hampeh masa sunat kat kampung.. apa korang rasa???Teeeettt salah.....bagi aku kenangan yang paling hampeh masa sunat adalah, kawan2 sekolah menyebar2kan rumors ke ceruk2 kampung dan seantero alam... maka bersoksek soksek la mereka di padang permainan... di tembok jalan.. dia kedai runcit.. di lapangan pertarungan guli...."hah APE??? zul sunat??? jom kita pegi tengok dia nak? jom jom" bayangkan la... kawan2 kelas ngan kawan2 kampung datang rumah, datang duk sebelah kita, duk sembang citer pasal sunat, sambil curi2 nak bukak kain pelikat kita yang tergantung tu.. nak tengok hasil pembedahan kecil terhadap mahkota kebanggaan sang teruna... rasa hopeless gila..rasa mcm pasrah semacam je... masa tu yg aku bertambah pasrah adalah..Cikgu kelas aku Cikgu Shamsudin jugak datang melawat sambil bawak buah oren ngan epal.. bawak angpau.. sambil tengok aku terbaring. sambil senyum2 kambing..ugut nak cerita kat Lydia ngan Izzah pasal aku sunat... tah kenapa yang aku rasa segan sangat masa tu pun aku taktau... hahahaha

Tempoh berpantang dan Baik?? kejap je.. aku 3 hari je dah boleh pakai seluar mcm biasa, dah boleh main bola.. sebab klinik tu tak balut ngan kapas.. just lepas sunat sapu krim Vasellin tak salah aku.. cepat betul baik...lepas dah baik... abah banje kami semua pegi makan Dunkin Donut dekat Yaohan... masa zaman awal 90an.. orang asal KL tak sebut Yaohan tu The mall... diorang sebut Yaohan...sape sebut the mall.. semua tanya balik.. "hah ape?? the mall? mana tu?" heheh... masa tu yang paling hebat pun Dunkin Donut la..kedai dia kat lobi bawah.. mana ade lagi Big apple ke.. Jacko donut ke... krespe kreps ke.. ehh betul ke aku eje ni? sapa tau nanti betulkan ye...Flavor paling sedap masa tu Blueberry inti kat dalam,... kat luar serbuk gula putih.. tak pun coklat bavarian tak salah aku....




The Mall /yaohan sangat sinonim dengan memori masa kecik aku, sebab selalu shoping raya kat sini :)

P/s adakah berkhatan atau sunat itu wajib dalam islam? adakah sesiapa yang tidak bersunat maka tidak sah Islamnya??

Psssssttt : dulu masa kat sri mersing, ada kawan aku sunat masa form 2... aku terkejut mcm tak percaya, mcm terkena kejutan budaya aku.. hehehehe

7 comments:

  1. "nak tengok hasil pembedahan kecil terhadap mahkota kebanggaan sang teruna..."

    hahaha... sunat.. sunat tu sunat la... mane ade sunat tu wajib... tapi jangan tak sunat pulak mentang-mentang sunat... hahahahaha...

    ReplyDelete
  2. Nyah.. mak dulu ms kecik penah skodeng budak2 laki khatan ramai2.. tp mak lak yg takut mcm mak lak nak kena khatan. kekekekekekeke

    ReplyDelete
  3. hahaha, sunat dulu2 paling takot. hehe. sekarang ni dah makin mudah kot. adk aku balik2 dari klinik bersunat terus boleh bjalan. gilo

    ReplyDelete
  4. ko ingat lagik ek sume cte dlo2... waa... kuat tol ingatan ko... ko malu dgn izzah n lydia je ke? ko tak malu dgn aku? hahahahha

    ReplyDelete
  5. alamaaakkk.. Marlianaaaa.. aku terlupa ko ade follow aku.. aduh segan gila ni...

    aku malu jugak ngan ko, tapi masa aku sunat tu aku drjah 3...kita start jumpa ngan kenal masa drjah 4... darjah 4 aku dah besar.. dah sunat dah pun.. kekekekekke

    ReplyDelete
  6. Ifwat : ko sunat dulu atas batang pisang ke kinik? hahaha

    ReplyDelete
  7. aku suka teori kemaluan ko..!! hahaha

    ReplyDelete

Tempoyak 101

Assalamualaikum. Apakah sakti benar tempoyak ini? Tempoyak ini mitos atau urban legend dia banyak, sama banyaknya ia dengan mitos ...