December 11, 2010

Perjalanan hidup aku sebagai penghijrah Bab 4



Assalamualaikum....

Kali ni aku menunaikan janji utk menyambung kisah perjalanan hidup aku sebagai penghijrah.. kali ni dah masuk bab4, moga aku terus istiqamah dalm menyiapkan agar satu hari nanti berguna juga sebagai jurnal diri aku dan generasi aku pada masa depan. Insyallah. sambungan kali ini berkisar pasal kehidupan aku di sekolah rendah.. Sekolah Kebangsaan Sungai Tua Baharu, SKSTB...

1989-1998 (sambungan)

Lokasi rumah aku dengan sekolah sangat dekat, ada la tak sampai 500 meter, selang 5,6 biji rumah je dari pagar sekolah, (agak tidak adil aku menceritakan semua tanpa letak gambar2 rujukan, tapi takpa satu hari nanti aku scan atau ambik gambar aku attach kat blog ni ye...saaabar) pada 1991, aku daftar masuk darjah satu, kenangan yang aku selalu ingat pasal hari pendaftaran ni, mak aku bawak la aku pergi daftar, masa daftar tu dah bayar yuran semua, dapat la list kertas A4 barang-barang dan buku yang wajib dibeli, jadi kami pun pergi la ke Koperasi sekolah (Ko-op) koop ni kecik je, bawah tangga blok 2 tingkat, sampai sekarang aku tak paham, kenapa sebuah program yg menguntungkan diberikan allocation premis dibawah tangga??? patutnya sediakanla satu rumah kedai atau stor yang lebih besar utk majukan bisnes..tapi xpe la, kita bincang di lain masa..kita abaikan. Anggap je kesedaran berniaga belum mantap dikalangan sektor awam pada masa tu. masa tu mak aku belikan lencana sekolah jenis kain yg ade pelekat, balik rendam dalam air, pastu tampal atas baju dan sterika..buku-buku tulis ngan alat tulis..

Bila nak ke kelas, mak aku hantar kat kelas 1 cempaka, bila dah nak masuk kelas aku bgtau mak aku, "mama, mama balikla, takpe, ikar leh tinggal sorang-sorang" hahaha dialog ni mak aku selalu ulang balik bila cerita kat anak sepupu dengan anak2 kawan yg selalu nangis takut berpisah dengan mak masa mula-mula masuk sekolah.bangga aku kejap..sebab aku tak mengade2/bukan anak manje..ataupun org mersing/jawe/johor panggil kememeh....heh....

Masa darjah satu, kawan aku yg pertama dalam kelas adalah Suraya, melayu tapi muka mcm amoi, rambut comel, potong straight kat dahi, belakang panjang mcm cendawan..hehe. dia la duk ngan aku dari darjah satu sampai darjah dua. Masa sekolah rendah ni, apa yang aku selalu ingat masa balik sekolah, ada kedai depan sekolah Jual makanan ringan/junkfood/jajan....selalu la aku menghabiskan duit aku main tikam kat kedai ni, beli jeruk, kopok goreng cicah sos, cekelat2 yang lansung tak berkhasiat dan tak tau status halal haram, tapi masa tu takde pun org duk sibuk cerita pasal halal haram sangat, masa sekarang ni la yang org duk sibuk pasal status halal, kalau secara sedar, pattern ni berlaku masa ada internet yg meluas, rakyat makin terdedah dengan maklumat. *nanti aku nak buat entry khas pasal halal haram ni dari sudut pemahaman aku k.

Masa aku kecik, mak bapak aku didik kami menabung mcam mana tau? haa.. dulu belanja sekolah kami 50sen..."dengar adik2 zaman modennnnn.. belanja abang dulu RM0.50 jeeee.." masa tu abah ckp.. "siapa yang boleh simpan 50sen sampai hari jumaat abah tambah lagi 50sen simpan dalam tabung" maksudnya, hari2 belanja jangan la sampai habis, belanja la 40sen, setiap hari menabung seposen, sampai hari jumaat ada la terkumpul 50sen.. so jumaat malam tu abah balik dari kerja, kami kumpul depan tv ke, lepas makan ke, abah nak tengok ada tak simpan 50sen, kalau ada, nanti dia bagi lagi 50sen, takpun dia amik 50sen tu dia tukar dengan syiling emas seringgit...pastu masuk dalam tabung BSN...kancil ngan gajah tak salah aku, bila masuk je ada bunyi2 muzik BSN... masuk duit tu lak depan mama ngan abah, bagi menjamin kami tak joli katak dengan duit tu. hehehe..kalau tak habis pergi kat makcik jual tikam...

Masa zaman duduk Sungai Tua jugak aku ngan abang aku ada belajar2 bisnes, ala bisnes main2, bukan bisnes cari makan betul pun....standard Up sikit je dari main masak-masak....ceritanya mcm ni, kami sekeluarga selalu balik Ipoh, Mak bapak aku pulak suka singgah tepi jln kat kampar, gopeng beli Limau bali tambun,Jambu Batu dengan jambu air ipoh yg femes tu, beli la sekali  kuah rojak yg sedap ya amat tu kan...bapak aku ni kalau shoping barang makan, dia suka beli banyak2 secara bulk, sebab dapat murah (economy of scale) ngan kami anak beranak kalau makan buah mmg selagi-lagi.. hehe... 

Jadi, satu hari, aku dapat idea masa tengah panjat pokok mangga depan rumah, masa tu musim buah, buah mangga berlambak-lambak, yang muda, yang masak semua bersepah-sepah. Atas tanah dah taknak kutip..dah jadi mengada-ngada nak makan buah yang petik je pulak...ye lah benda banyak, kalau dah takda mau kutip buah tepi pagar rumah orang....aku ckp kat abang aku, "kalau kita jual rojak buah ni best ni"....kami pun lari masuk dalam rumah, kumpul lidi satey yang dah disimpan secara istiqamahnya oleh mak aku kat laci dapur... basuh bersih-bersih..kami diam2 kat dapur, potong buah mangga muda yang masam tu, dalam dekat nak 20 biji, pastu potong buah jambu air, dengan jambu batu sikit.. jambu batu ni kami campur dengan jambu batu tak sedap yg tumbuh belakang reban rumah aku....sebab jambu batu mahal, sikit lak tu ....hehehe

Lepas dah potong, basuh semua, kami cucuk selang-selang.... mangga, jambu, jambu air,mangga.. kami titiskan kuah rojak yang sangat sedap tu... kami bubuh dalam plastik..pastu kami pi jual kat budak-budak kampung...especially budak-budak jalan kenanga... kami jual secucuk 20sen... laku habis..mcm goreng rojak panas... ehh silap.. mcm goreng pisang panas..kami jual..jual dan terus jual secara bersemangatnya, sampailah habis kuah rojak yg sedap...kami pun menjadi tamak dan semakin bersemangat, kami tak hiraukan kehabisan kuah rojak, aku dengan yakin, membancuh kicap kipas udang, cili api, gula dan sedikit belacan... aku tengok asal hitam, masin manis pedas boleh la.... TAPI.... nasib tak menyebelahi kami... rojak cucuk lidi satay kami second Batch tidak laku dan tidak mendapat sambutan hangat lagi...sebab rupa-rupanya pelaris dan resipi rahsia jualan meningkat adalah kerana keenakan kuah rojak Tambun... bukanlah kerana kehebatan kami mencucuk buah mangga secara berselang-selang itu... :( dan bukanlah kerana kehebatan kami memanjat pokok memilih buah mangga yang paling elok dan segar dari ladang rupa-rupanya....

Mak aku masa tu pelik tengok anak jantan dia 2 ekor ni semangat keluar masuk dapur, kelam kabut, diam je taknak cakap apa, masuk keluar pun ikut pintu dapur... "apa anak aku 2 org ni buat, sambil tengok diam2 kat pintu dapur...

"hah patutlah kuah rojak mama habis!.. kamu 2 ekor la ngerjakannya yeee..."

"ala mama, ikar ngan karnain buat bisnes ni, jual rojak.... laaaaaku mamaaaaaa" (sambil menjuih2 kan mulut, tangan terangkat2 lambang semangat dan ekspresi muka macam ahli parlimen tengah berdebat) "ha'ah mama...kitaorang dah jual banyak cucuk, ramai kawan2 beli, diorang cakap sedap maaaa" (abg aku pulak bagi backup)

Rupe-rupenya mak aku garang acah-acah je, dia ngan bapak mmg dah tau pasal kami jual rojak ni, diorg saja buat tak nampak. tengok kami duk kelam kabut kejap naik pokok mangga, kejap panjat pokok jambu batu..lari masuk dapur... lari keluar...bagi kat budak-budak nak beli kat dapur.. simpan duit dalam tabung..tapi abah bagi jugak business consultation.. " kamu jual secucuk bape sen?" aku jawab "20sen abah" abah cakap rugi.. hehe, kuah rojak sebekas je dah baper ringgit, jambu batu tu dah la mahal, hahahaha tapi abah sporting, dia cakap takpa la asalkan kreatif, berusaha, tau mcm mana nak cari duit... dia pun support, tapi lepas tu dia dah tak beli kuah rojak banyak-banyak dah.. hahaha dia cakap kalau nak meniaga, buat kuah rojak kicap je sudah, 20sen bukan untung pun pakai kuah rojak sedap ni!.... :P :)

Apakah significantnya cerita pasal bisnes rojak di atas??heh..., significant  nya. sejak dari itu ia menjadi satu trend dan fenomena yg Hebat di Jalan kenanga dan jalan2 jiran yg lain di Kg sungai Tua baharu...ada anak-anak cikgu besar duduk kat kuarters sekolah dekat ngan rumah aku pun mula meniru kami, diorang jual Fish cake, Fishball cucuk kat lidi, goreng, simbah dengan sos cili... jual kat budak-budak kampung. mula-mula laku, tapi takda repeat buyer, sebab mahal, secucuk kecik tak salah aku 50sen...besar seringgit...zaman 90an.. budak-budak kampung mana ada pegang duit banyak-banyak, paling banyak duit belanja ais pop dengan air sirap sehari 20sen.. lebih ada, tapi duduk dalam tabung... jadi kejap je anak-anak cikgu besar tu bisnes, lepas tu gulung tikar. ada budak dari Row jalan sebelah lak, jual Tikam, yang ni lebih Advance, dia pergi beli papan tikam kat kedai whole-seller, dia gantung kat handel basikal, ronda 1kampung, jerit "tikam..tikamm...sapa nak tikammm" hahaha (nanti entry lain aku sambung cerita pasal tikam)

Ada jugak budak-budak kampung jual karipap goreng, hehe tak pasal-pasal mak diorang kena layan kerenah anak, goreng karipap sebab anak terikut-ikut trend nak meniaga.. :) .... tapi masa zaman dulu, yang paling otai sekali meniaga adalah makcik belakang rumah aku... dia jual aiskrim bubur kacang, milo, assam boi dengan sirap... ais krim ni bungkus dalam plastik panjang, keraskan dalam petiais, jual kat budak-budak.. sebatang seposen / 20sen, business sampingan jual ais ... dulu bukan semua org kampung ada peti ais, lagi pulak bukan ramai yang buat ais dlm freezer, sebab space kecik, lagi elok simpan ikan ngan ayam :)

Tapi musim berniaga di kg sungai tua bharu amatlah menyeronokkan dan meninggalkan kenangan manis buat aku..aku ingat detik itu sebagai saat-saat pembelajaran tentang kehidupan..

Di kampung sub-urban mcm Sungai tua yg berada dalam gugusan kampung kawasan selayang, batu caves, dan gombak menjadi tempat pilihan bermastautin penghuni-penghuni kotaraya KL...kampung-kampung pinggiran mcm ni populasi dia bercampur-campur dengan pelbagai etnik, bangsa, kerakyatan dan negeri. dekat kampung sungai tua tu ada ramai orang minang yg berhijrah dari negeri sembilan dan Acheh, padang... ramai jugak orang kelantan, ada jugak ramai orang2 indon sejati, samada yang mendapat kerakyatan, ic merah, yang pendatang haram pun ada.. orang india pun ramai dekat area2 selayang, batucaves, cina tak ramai sangat dalam ceruk-ceruk kampung melayu tu..

Uniknya kampung sub-urban mcm ni, budaya-budaya hawker ataupun dipanggil penjaja / peniaga jalanan ini diterapkan dalam masyarakat orang bandar, budaya ni datang dari masyarakat Indon. dekat jalan depan rumah aku, hampir setiap malam kecuali malam pasar malam akan ada basikal roda tiga bergerak yang menjual bermacam-bermacam makanan... 

Ada abg rojak buah...rojak buah ni, dia bawak naik basikal becha roda tiga side tepi... pastu ada display box kaca, dia susun la buah nenas, mangga, sengkuang, timun, jambu batu kat cermin tu.. bila kita nak beli, dia lecek la cili api dlm mixer bowl / mangkuk seramik atau term org putih panggil salad bowl..pastu dia masukkan paste rojak, otak udang, kacang tumbuk, dah kelentung kelentang dia tenyeh-tenyeh kuah rojak tu, dia potong hiris-hiris buah2 semua laju-laju masuk straight dalam mangkuk.. gaul gaul.. dah rata.. dia bungkus dalam plastik, tapi org kampung selalu bawak mangkuk sendiri dr dapur. dah siap bagi terus masuk dlm mangkuk...

Ada jugak abang Satay.. "sataaaaaayyyyyyy" jeritan panggilan yg sinonim bila abg satay lalu.. becha dia sama dengan becha abg rojak, haaa lupa nak bagitau, sumber lampu diorg ni pakai pelita kebaid... atau bahasa inggeris Carbide ... kebaid ni ada jual kat kedai runcit, rendam dalam air paip.. pastu gas dia keluar, lalu ikut corong pelita kebaid tu.. pasang api nyala la ...budak-budak skrg dengan budak bandar ada yang tak tau apa pelita kebaid ni...nak imagine pun susah kan...selain buat pelita, kebaid ni guna untuk peram pisang dengan apa-apa buah yang boleh diperam..letak bawah para dapur.. bubuh pisang setandan.. campak kebaid... tunggu 3,4 hari masak ranum la...

Jadi anda sudah tau pasal perjalanan hidup aku yang berkisar pasal pengalaman berniaga masa kecik, yang telah mengasuh aku untuk terjun ke dalam bidang bisnes pada masa sekarang. betul la orang ckp, dengan Blog ini kadang-kadang mampu utk memberi sedikit sebanyak pemahaman tentang seseorang.. jangan kecewa cerita ni tak habis lagi, bab 4 ni adalah babak yang sedikit je kalau nak bandingkan dengan cerita hidup zaman kecik aku....

Rojaaaakkkkkk.....rojakkkkkkk... sape nak beli rojaaaaaaaaaaaakkkk!!!!!

Bersambung......


p/s pssssttt....gambar pelita kat atas tu la pelita kebaid.. hehehe


5 comments:

  1. nostalgia gile r~
    waaaaa
    *nanges*

    ReplyDelete
  2. Laaa cik Mulan... nape nangis nih...???

    ReplyDelete
  3. nanges air mate pelsu jek~
    betol2 sat g jadik kontrobesi plak~
    haha

    ReplyDelete
  4. haha. tak tahan masukkan sekali eco of scale tu.

    naseb aku paham :p

    btw; nice entry. dh folo pon :)


    p/s: eh font apa pakai ni? dah lama aku cari xjumpa2 :(

    ReplyDelete
  5. Lilohoney : hehe thanks sebab follow.. ermm.. Font ape pun tak ingat dah, tapi try cari kat template design.. amik kat situ je...

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...