December 18, 2010

Sabarlah Tuanku, semua yang berlaku ada hikmahnya

Salam berbloging... salam bercuti kepada pekerja- pekerja yang mengambil cuti tahun, dan juga salam kepada budak-budak Ipta yg sedang cuti sem...kali ni aku nak kongsi kisah hikmah

Kisah ni aku dengar masa khutbah Jumaat 3 minggu lepas, aku dah lama dah nak jadikan entry, tapi tak sempat-sempat nak masukkan sebab ada banyak tajuk lain yang berbaris. Dalam banyak-banyak khutbah jumaat, khutbah kali ni yang paling menarik minat aku, masa tu aku dah mengantuk sangat, tapi bila khatib mula berkhutbah, aku terjaga dan segar bugar malah hampir seluruh jemaah segar bugar sebab tertarik dengan gaya, isi dan intonasi khutbah yg diberikan. Syabas aku ucapkan kepada Khatib jemputan di Surau Al ikhwan Tmn Samudra, Batu caves..kisah hikmah yang disampaikan adalah berbunyi begini:

** sebelum itu aku memberi peringatan bahawa kisah ini bukanlah dari Hadis Rasulullah Saw, riwayat para Nabi, atau pun Riwayat para Sahabat R.a.. kisah ini hanyalah kisah semata-mata yang mungkin terkandung iktibar di dalamnya..

Di sebuah Negeri yang sangat berdaulat, ada seorang Raja yang bijak mentadbir negara tetapi sangat taksub dengan benda Tahyul dan alamat keramat..Raja ini mempunyai seorang penasihat bertaraf perdana menteri yg sangat Tawadhuk, sabar, dan tidak suka mengampu..kisahnya bermula apabila Raja mendapat mimpi yg aneh dan kemudian Baginda bertanya kepada Perdana Menteri...apakah maksud mimpi tersebut...Perdana menteri menjawab "sabarlah tuanku semua yang berlaku ada Hikmahnya...

Kemudian Raja kene penyakit demam, Raja meminta Nasihat kepada perdana menteri, lalu beliau menjawab, "sabarlah Tuanku, semua yang berlaku ada hikmahnya..." Raja merasa jengkel dan meluat dengan jawapan perdana menteri. Asyik-asyik sabarlah, ada hikmahnya... "huh ingat aku bayar gaji, lantik kau jadi perdana menteri nak suruh ulang benda sama je ke? baik aku bayar gaji kat badut sarkis" raja bermonolog dalam hatinya.

Kemudian Raja mendapat bencana, negeri selatan ditenggelami banjir, nasihat diminta kepada perdana menteri dan seperti biasa, jawapan standard, "sabarlah Tuanku, semua yang berlaku ada hikmahnya"

Pada satu hari, Raja berlatih bermain pedang di halaman istana, sedang rancak bermain pedang, tiba-tiba kemalangan berlaku dan pedang jatuh lalu terpotong sedikit isi di anak jari kaki Raja..lantas dengan segera Raja mendapatkan perdana menteri untuk meminta nasihat dan menafsir alamat.

Titah Raja "wahai perdana menteri, kaki beta telah terluka dan tercacat sedikit kerana permainan pedang yg gopoh, apakah alamat semua ini?"

jawab PM " Sabarlah Tuanku, semua yang berlaku ada hikmahnya" 

Raja: "nampaknya Perdana menteri ini benar-benar menduga kesabaran beta!.. semua yang beta tanya jawapanya asyik benda yang sama, diulang-ulang seperti burung kakaktua... kini beta menjatuhkan hukuman kepada kamu Perdana menteri.. beta hukum kamu dikurung di dalam penjara sehingga hilang murka beta"

Lepas memenjarakan Perdana Menteri itu, Raja pun tergedik-gedik rasa nak memburu kijang di hutan belantara.. baginda membawa rombongan memburu ke hutan, sedang enak dan asyik memburu, dalam tak sedar, raja hilang dari gerombolan, akibat mengejar kijang dara. akhirnya baginda ditangkap oleh puak org asli ganas pemakan daging manusia ataupun dikenali sebagai canibal yg mengamalkan canibalisme... mcm cerita silent of the lamb Dr hanibal lecter tu.. makan org....eeeeuuuwww menakutkan....

Selepas ditangkap, puak Org asli ini ingin menggulai Raja sebagai Korban sembahan kepada Tuhan mereka.. sambil mereka pun sama-sama melahap daging korban tersebut... syarat korban lebih kurang sama dengan kerbau/lembu korban ... tidak boleh ada cacat cela, kalau cacat sedikitpun, maka korban akan tertolak dan mereka akan ditimpa bala kalau berdegil mahu korbankan juga.. 

Setelah di periksa, diselidik, macam seakan-akan sempurna.. habis dikelebek segenap celah yg ada, samada yang terjuntai atau tersorok diperiksa rapi... akhir sekali apabila dilihat di anak jari kaki Raja... sepotong isi sudah tiada, Cacat dengan erti kata yang ringkas....maka raja pun dilepaskan dari menjadi korban dan di halau keluar dari hutan..dipendekkan cerita...

Raja pun pulang ke istana...terus melompat-lompat mcm rusa jantan nampak betina... terus menggelupur mendapatkan perdana menteri...."wahai memanda menteri, keluarlah kamu dari penjara, beta sudah mengampuni mu dan amat terhutang budi dengan kamu, sesungguhnya kamu begitu pandai menafsir, sabar..dan semua yang berlaku ada hikmahnya, kalau tak dah lama beta jadi gulai masak kicap kat dalam hutan tu memanda menteri" brok brak brok brak bla bla bla Raja bercerita bersungguh..."

PM: "kan patik dah bilang, Tuanku sabar, pasti semua yang berlaku ada hikmahnya" skrg tuanku dah nampak kan hikmahnya??

Raja: "ya lah memanda menteri.. tapi beta nak tanya, apa pulak hikmahnya engkau ni masuk dalam penjara????"

PM: "sesungguhnya amatlah beruntung saya yang sabar dan percaya pada hikmah nya, kalau patik tidak dipenjarakan, tentulah patik akan mengiringi Tuanku memburu di hutan.. Tuanku tentulah sudah terlepas kerana jari tuanku Cacat ( perkataan cacat sengaja disebut kuat2, sambil mata mengerling ke raja lambang menyindir tahap tertinggi).. sebaliknya patikla yang akan digulai!! fuhhhhhh nasib baik... semua yg berlaku ada hikmahnya... pheeewwwww....

Raja: hahahahahahahaha.... sabarlah perdana menteri, semua yang berlaku ada hikmahnya

(berjalanlah mereka berdua sambil berpelukan, tangan raja di atas bahu, dan raja ajak lepak minum teh tarik di kamar baginda, kamceng gilalah mereka bersama-sama sehingga ke akhir hayat)

----Tamat------

psssstt: kalau benda dah jadi, janganlah korang menghabiskan masa asyik nak meratapi benda yg dah berlaku.. redha dan teruskan hidup... sabarlah, semua yang berlaku ada hikmahnya :)

wassalam.

3 comments:

  1. cte ni mmg bes ! dh pnah bace yg versi engris punya pon ade jgk

    ReplyDelete
  2. eh eh apesal tak ramai org komen nei.

    sabarlah ikar,semua yang berlaku pasti ada hikmah.hahaha

    ReplyDelete
  3. penah dngar da kesah ni...
    xpe la ikar...wpon aku da penah dengar kesah ni..
    sume yg blaku ade hikmahnye~~~~
    hahaahah

    ReplyDelete

Tempoyak 101

Assalamualaikum. Apakah sakti benar tempoyak ini? Tempoyak ini mitos atau urban legend dia banyak, sama banyaknya ia dengan mitos ...