December 6, 2010

Musim Demam


Entry kali ni berkisar pasal musim demam, sebab apa aku nak cerita pasal demam? pasalnya mana-mana je aku pergi laman web sosial berjaringan atau dikenali sebagai social network website atau pun senang cerita Facebook, twitter dan berbagai-bagai lagi la... termasuk juga Ym, mm, zm,lm dan segala m yang ada......semua status update kebanyakannya berbunyi begini:

"aku demam, tak larat nak bangun"

"mengadap Facebook sambil selsema dan Demam"

"Online sambil bertemankan tisu di tangan dan hingus di hidung"

Ha lebih kurang mcm tu la contoh-contoh status update yang dapat di kesan. Polar dan Pattern ini dikesan banyak berlaku pada awal bulan 10 merebak ke bulan 11 dan seterusnya 12....kenapa jadi mcm ni? sebabnya hujung-hujung tahun ni musim hujan, musim tengkujuh, kalau kat area lembah klang lak, ade fenomena hujan asid, hujan mertua kejar menantu...

"hah!!!!! hujan mertua kejar menantu??? ko bior benor ikar.. jangan sebut main taram je" tak aihhh mana ada aku taram, betul la tu, pepatah tu orang tua-tua selalu ckp untuk menerangkan keadaan hujan di mana hujan lebat yang sekejap... dia datang sekali dalam masa tak lebih dari 15 saat atau 30 saat.. lepas dia dah praaakkkkkk jatuh berderai atas bumbung kita, terus awan hujan tu belah mcm tu je.....mcm mak mertua kejar menantu dia kantoi tengah main judi pakau kat pondok kebun pisang... kejar2 acah je... lepas tu baik balik.. :)

Berbalik pada Demam, aku pun baru baik dari demam, baru baik 4hari je nih, semalam adalah hari terakhir hingus aku meleleh, sekarang dah kering jadi taik hidung dah.. :) demam selsema yang merunsingkan, tapi demam kali ni aku rasa lain, sebab aku tak batuk sikit pun.. selalu 3 serangkai, demam, batuk dan selsema..

Entry yang panjang tapi tak berapa nak significant ni untuk membincangkan pasal petua pandai-pandai sendiri yang ramai orang zaman moden buat untuk lekas baik dari demam. korang semua biasa dengar tak dialog doktor tak berapa nak doktor mcm ni :

"aku kalau demam kan, aku tak ikutkan sangat sakit tu, aku tak manjakan badan, orang lain tidur selimut rehat-rehat, aku takkkkk....aku bangun pergi jogging, pergi main futsal, bagi badan berpeluh..nanti kebah la demam tu sebab berpeluh..."

aku ni jenis selalu menghormati pendapat orang lain, tapi bab pendapat mcm ni, aku sound balik... demam tu sebab badan kita weak, simptom dari badan kita sedang tewas melawan kuman, bakteria, patogen-patogen dalam badan... jadi timbul la sakit kepala, suhu badan naik, badan jadi lembik..lemah longlai...Itu petanda  semula jadi tubuh badan kita yang nakkan kita berehat ..bagila Can kat tubuh untuk bekerja memulihkan balik badan... yang korang degil pergi terloncat-loncat lagi bersenam buat apa? nak jatuh tumbang? nak Bp drop? ahhh lantak korang la....

Heheeee dulu masa aku budak-budak pun aku try jugak teori mcm ni, sebab konon-konon nak jadi doktor tak rasmi la buat preskription sendiri... demam-demam pakai sweater pastu pergi kayuh basikal, nak dapat peluh... Astaghfirullah....

sekarang tidak lagi... :)..... aku kalau demam sekarang ni, aku ikut kata badan aku secara semulajadi...back to the nature.. kalau tengah tengok TV, dia nak lentuk tidur, aku layankan je mata tu tutup dan tidur.. kalau kat ruang tamu sejuk, aku masuk bilik amik selimut berbungkus la tengok TV... kalau lapar asyik nak makan je, aku buat muka selamba je makan banyak kali... pikir aku "ni sel-sel tubuh badan nak bina balik ni, perlukan banyak protein dan tenaga uuntuk generate new cell dan replacing process"

Jadi, kawan yang dihormati sekalian.. bila korang demam, makan panadol, ubat selsema dan rehat sehabis boleh yeeee tidur kat rumah tu puas-puas.... takyah nak degil-degil membuktikan teori anda bersenam masa demam tu betul...kawan-kawan pun bukan suka punnnn anda demam-demam datang main futsal dengan badminton..dah lah boleh berjangkit, main pun tak bagus, menyusahkan partner, pastu nak melayan simpati korang lagi yang merungut demam dari awal masuk padang dan dewan sampai la nak balik...

Nota mengade2 : aku bila demam suka makan ayam goreng ngan fresh oren :) .... tak suke makan bubur nasik....


8 comments:

  1. demam pun macam mengidam nie...semoga cepat sembuh bro..

    ReplyDelete
  2. padahal nak bgtau.."korang..mai la melawat aku..jgn segan2 nak bw kfc sekotak berserta dgn air oren skali ya..nyum2~~". kan? hahaaha

    ReplyDelete
  3. Shahazrin: dah baik dah, dah lompat2 main badminton dah.. anyway thanksss :)

    ReplyDelete
  4. Nadia: aikkk nadia rani warya rai ada di sini?? hahahahaha.... saya mmg suke makan ayam goreng la masa demam.... tpi dah baik dah skrg :)

    ReplyDelete
  5. jauh tu ganu nak ke sini.... hantar komen pun dah cukup :)

    ReplyDelete
  6. last aku demam teruk sangat2 mase diserang denggi... teruk betul2... sampai merah2 satu badan... hidung sumbat... hembus2 ingat higus.. rupe2nye darah... sendi2.. pingang sakit gile... nak bangun pun tak larat... pi makan sup kat ani sup kononye... pasal makan ape pun tak boleh masuk... gagahkan diri jugak ke ani sup tu... rase aircond mcm dalam peti sejuk sampai menggigil2... ni bukan main2 cerita... bile order sampai, jamah sup, rase tak lain selain payau dan masin2 yg amat... tak boleh masuk... last2 pakse makan roti putih n minum 110 plus... togak air kosong pulak berbotol2... hari2 selama seminggu lebih kene ulang alik ke poliklinik ambil darah... blood test.. sampai lengan naik lebam... muke cengkung... badan susut... serious wey... rase mcm nak "gol" mase tu... nasib baik kebah... alhamdulilah...

    ReplyDelete
  7. kalau hembus hingus keluar darah tu dah 70% dengggi berdarah... denggi beradarah ni posibiliti besar boleh maut... nasib baik ko tak mati mengejut kan zul... kalau tak ilang sahabat aku, tak sempat nak berbakti...

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...