December 30, 2010

Borak Teh Tarik Malaysia menang bola


Assalamualaikum....
Baru kembali semula berblogging selepas bercuti panjang bersama keluarga, malam ni sudah pastinya nak bersembang pasal kejayaan Pasukan Malaysia menjuarai Piala AFF suzuki yang mana perlawanan akhirnya berlangsung di Stadium Bung karno dan Stadium Bukit Jalil, aku bukan la Shebby singh ataupun Sarkawi Jirim nak mengulas bagai nak rak, cuma aku mahu masuk dalam arus persembangan yg sedang hangat berlansung, untuk mengelakkan Klise berlaku, aku cuba menganalisa dari sudut yang di luar perspektif :

1. Indonesia, Malaysia terkenal dengan unsur-unsur tahyul Hantu Raya, Khadam Jin, BOmoh, Saka, jenglot, Toyol dan sebagainya, kalau orang tua-tua cerita, pakai taring babi boleh kebal, kena tetak tak putus, kene hiris tak luka... ada bomoh boleh arah hantu raya angkat tiang seri rumah, tak pun ada yang boleh angkat perompak, campak atas kubur... tapi korang perasan tak? kenapa dengan kesemua kehebatan bomoh2 sunan kalimanwaloko waling kasumat birjaya Pathi seri kabungkasari ni tidak mampu mengarahkan hantu raya atau saka mereka untuk menyungkit kaki Khairul Fahmi penjaga Gol Malaysia? takpun tiup santau angin ke, bagi mata dia rabun tak nampak bola? jadi.. tak payah la pakai senjata moden Laser kaler hijau nak suluh-suluh mata kan? buat habis duit beli laser je, baik jamu pulut kuning ngan telur je kat hantu raya... hehehe

kesimpulan: bila aku tanya masa borak-borak, diorang jawab balik yang Malaysia punya bomoh lagi handal, tapi seingat aku, tok-tok nenek dulu ckp ilmu batin tak boleh nak rentas laut.. :) jadi aku simpulkan kat sini..samada hanturaya bomoh indonesia taknak dengar ckp malam ini, atau persatuan bomoh-bomoh indonesia melancarkan mogok besar ataupun semuanya cerita pasal benda ni tahyul dan kalau ada pun khurafat laknatullah...

2. Malam ini sangat Ironik, pusingan awal, Malaysia kalah 5-1 dengan sangat mudah kepada Indonesia, kemudian bernasib baik dapat masuk separuh akhir, kemudian berjaya mengalahkan Indonesia/Timnas (aku pun tak tau maksud timnas tu) 3-0 di BUkit Jalil, kemudian malam ini tewas dengan indonesia 2-1 namun ironiknya.. mlm ini tewas tapi Malaysia yang julang Trophi.. Syabas Malaysia Tanah Tumpah Darahku. PheeeEEeEEWWwwwit.....menang sebab aggregate 4-2...

Kesimpulan: permainan segala jenis sukan keputusannya sukar untuk di duga... dan mcm selalu ayat-ayat basi pakcik-pakcik di kedai kopi bila mengomen dan mengulas tanpa gaji " bola tu bulat, macam-macam boleh jadi" aku kadang-kadang naik meluat pulak dengan statement ni, mmg la bola tu bulat, takkan nak suruh main bola empat segi... habis tu badminton bola tak bulat tapi mcm2 boleh jadi jugak, F1 punya kereta tak bulat, mcm2 boleh jadi jugak.. eeeeeee
Jadi, moral of the story...jangan mengalah selagi belum wisel penamat atau mata sudah sampai ke akhir bagi permainan yang tiada wisel. :P

Aku dengan ini mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Pasukan Harimau Malaya, Malaysia.. kerana telah bermain dengan bersungguh-sungguh dan menjuari piala yang berprestij ini.

Tahniah kpd pengurusan pasukan negara.
Tahniah kepada barisan jurulatih yg diketuai Rajagopal
Tahniah kepada pemain
Tahniah Kepada PM kerana menjadi sangat sporting dan kerana memberikan cuti pada 31hb 12 2010
Tahniah kepada Rakyat Malaysia yang tak jemu-jemu dengan pasukan Malaysia.

DAN.....

Tahniah Kepada Pengalah...Iaitu TimNas, Indonesia kerana sudi kalah untuk memberikan kemenangan kepada Malaysia...

bak kata Khairul Fahmi " saya kene laser tapi takde ape2 pun" kekekekekkekeke

5 comments:

  1. hahaha.. terbaik ayat fahmi tu...:D

    ReplyDelete
  2. Haha.. stakat laser mcm tu ape la sangat. sport-light stadium tu lagi silau kot. haha

    ReplyDelete
  3. hehhehhe...fahmi rilek je... kekeke Markus yg gelabah puyuh :)

    ReplyDelete
  4. ada kenyataan macam tu ker... laser coli kot hehehe

    ReplyDelete
  5. he3, xabis2 salahkan laser Indon nie...

    ReplyDelete

Hidup Dalam Kepalsuan

Assalamualaikum Kisah ni aku yakin berlaku pada tahun 1990, sebab kejadian ni berlaku semasa aku tadika, aku tadika umur 6 tahun. Masa aku...