December 25, 2010

IRONIK

Ironik sungguh hari ni, aku dapat la sikit rezeki lebih semalam, jadi hari ni aku nak membeli-belah.
Aku nak pegi Subang Parade, sebab dekat sana kalau sale boleh tahan murah....bila ada festival season la..sama mcam sogo dan The mall..the best kept secret utk kaki-kaki shoping di KL... kalau otai-otai shoping area KL, bila musim sale, diorang tak pergi KLCC, MIdvalley atau pavilion sebab sana mahal dan diskaun tak gila-gila. Jadi aku pun start la kereta nak pergi ke Subang Parade.. niat hati nak beli Wallet dan Kasut Badminton, sebab dah koyak....

Start je kereta, tengok signal minyak dah merah, dari seksyen 8, aku selalu isi minyak petronas dekat seksyen 6. sampai je petrol pump, bayar rm30...tarik la lever bukak penutup petrol, gedegak..gedeguk... macam biasa bunyi terbukak, pergi belakang cek tertutup lagi, hah!!! sangkut dahhh!!!! aisehmenn... cuba lagi, dari pintu seat driver ke belakang kat tmpat minyak tu aku rasa dekat nak 10kali ulang alik, konon-konon usaha pasti jaya.. last tak berjaya jugak, mintak balik duit dekat cashier..blah.. bengang punya pasal, merah-merah minyak tu rembat jugak pegi Subang.. nasib la, geram punya pasal, tak rasional pun tak peduli..

Sampai Subang Parade, beli la Wallet, Bantal peluk, berus gigi systema(aku suka berus gigi ni, bulu halus hehehe...first time guna tadi) sabun dan sabun muka, hajat hati nak beli kasut badminton Yonex tak kesampaian sebab kedai world sport tu dah tutup...

Balik tu, dengan semangat redha dan Tawakal.. aku pun balik ditemani signal warning petrol yang menyala-nyala..tak tergamak aku nak teruskan lagi, berhenti kat federal highway nanti tak basah ketiak ngan spender nak menapak cari minyak..huh ampunnnn.

Masuk la petronas federal Highway.. usaha jugak mcm tadi... Tang ni lah ironinya..duit ada dalam wallet, minyak ada dalam Pump....kereta dah ada kat petronas... tapi minyak tak boleh isi.... ciss...
Sedang aku mencuba sedaya upaya menarik Tuil minyak dengan berbagai gaya. Datang mamat Nepal Petronas tu... "takpa abang, saya tolong abang, abang masuk tarik itu bukak minyak, saya tolong bukak sini" sekali cuba je, terus terbukak... mat Nepal cakap "sudah boleh abang" aku pun terharu dan gembira sangat, aku pergi dekat dia, "bagus lah awak, terima kasih banyak, tolong saya" (sambul tepuk2 bahu dia) hehe... dia rasa dihargai terus bertambah semangat isi minyak dengan wipe cermin.. :)

Ironiknya satu lagi.. dalam banyak-banyak pekerja Malaysia situ.. Mamat Nepal yang berbudi bahasa tolong aku, dan berbudi bahasa untuk menghulurkan bantuan. budi bahasa budaya kita...budi bahasa budaya Nepal juga....

Kesimpulannya... Budi bahasa bukan terletak pada bangsa dan kefahaman kelompok, budi bahasa terletak pada ketinggian akhlak seseorang itu. budi bahasa terletak pada keihklasan dan akhlak individu.

Dan...... ironik boleh berlaku pada bila-bila masa, dan semasa terjadi kita hanya mampu mengeluh sambil tersengih.


p/s cuba korang try isi minyak cap kapak dalam kereta, apa jadi? :)

5 comments:

  1. ada yang nak kena kapak la tu Nyah.. Nyah Mak rasa mesti ko ada kenyit mata kat mamat bangla tu sambil lentikkan bontot, kan?? sebab tu dia tolong ko Nyah.. Mak tak caya ko tak buat aksi camtu...

    ReplyDelete
  2. hahahaha... bukan main lagi ko nok...bukan setakat lentik bontot je... terus buat aksi merelin monoro tauuuu

    ReplyDelete
  3. minyak cap kapak?...mesti pedih2 lampu(ibarat mata) kete nanti..;)

    ReplyDelete
  4. sepuloh... dua poluh... penuhhhhh???? (slang bangla dlm cter dunia baru ) :P

    ReplyDelete
  5. hehehe.... kalau mcm tu kene buh minyak gamat la.. baru tak pedih kan eda? :P

    skrg bangla dah advance kerje cashier.. org malaysia lak yg cuci cermin.. sadis segaragaaa

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...