December 4, 2010

Kisah Rm16.00

Duit bukan segalanya..ayat yang cliche (basi) digunakan banyak kali oleh org , tapi masih lagi significant dan bererti. Hari ni aku mulakan dengan RM16.00 di dalam wallet... itu pun saki baki duit pinjam dari abang, adik dan mama... abah pulak bagi bantuan dengan Term of credit :) ... segala mcm bil-bil rumah dimasukkan ke dalam jurnal perbelanjaan dan akan dilunaskan apabila masuk gaji..

Alkisah, aku dua bulan ni tersangatlah pokai dan miskin tahap Nauzubillah, sebab aku guna duit saving aku untuk beli Kereta Toyota Corolla Limited edition model Ae92 tahun 1990, aku terpaksa beli kereta tu dengan cara cash sebab dalam keadaan desperado, utk menggantikan kereta Mazda3 aku yang dah menjadi sejarah, akibat kemalangan yg menjurus kepada total Lost.. so demi untuk memudahkan aku bergerak mencari makan, aku pun terpaksa jugak beli kereta second hand yg murah sebagai transport galang gantinya. semalam 3/12/2010 genap 2 bulan kereta Mazda3 kesayangan aku disemadikan. Lantaklah dengan kereta tu dan jangan di kenang lagi, aku pun seronok sekarang pakai kereta takda hutang ni, enjin pun sedap, laju, Aircond sejuk sebab baru repair tukar compressor :) body solid, suspension ok.. keseluruhannya aku berpuas hati sangat, Alhamdulillah.

Jadi modal habis semua utk start from zero adalah RM 12,000... budak bujang biasalah, bukan banyak menyimpan, gaji sikit, hutang banyak, simpan sikit-sikit.. untuk hari susah di masa depan, sekarang ni dah kena bencana dan susah la dan aku pun guna la tabungan.. Fikir punya fikir, aku tak jadi nak beli Kereta baru atau mahal-mahal, sebab aku dah ada target nak pakai kereta apa pulak di masa depan, buat masa sekarang aku pakai kereta murah, duit lain simpan banyak-banyak balik dalam bank, nanti nak kahwin senang.. dah ada duit hantaran.

Ini semua sebab aku dah dapat pengajaran.. dulu aku bayar Mazda3 aku sebulan Rm1300... jadi setiap bulan bila dapat gaji, aku bayar kereta, belen tinggal la ciput. kat situ la nak makan, situ la nak bayar rumah, bil, bagi mama&abah, spend utk hobi aku badminton, bayar duit ahli kelab badminton (dewan dan shuttlecock), bayar duit bola golf kat driving range, jenjalan... Jadi aku terpaksa banyak compromise benda dalam hidup aku kerana komitmen aku terhadap instalment kereta yg TERLALU TINGGI... aku dah taknak buat kesilapan lagi sekarang, sekarang aku nak hati tenang pakai kereta cash, tapi poket ada banyak belen keping- keping kertas untuk lebih selesa dan senyum tanpa pikir bank nak call suruh bayar kereta.. :)

Hari ni berbekalkan RM16.00, aku ke office bersama kawan aku Sobrie Said, di dalam ketakutan dan seram sejuk, minyak isi rm15, tol federal highway rm2.20 pergi balik dari Shah Alam ke Batu Caves.sampai kat office lunch kami berdua makan nasik lemak 2 bungkus sorang ngan air teh ais.. RM 6.00....... aku ada rm16.00, kwn aku ada RM20.00 tolak tambah.. pup pap pup pap... tinggal la dlm wallet keping-kepingan biru seringgit je.... :(

Naik Office....Tarrraaaaaa ada magik yg berlaku, staff office.... Al-Aliff memberikan cek gaji...tapi masa tu belum tenteram sebab nak cashkan cek kat port klang. jadi kami berdua bertemankan duit keping-kepingan biru seringgit itu membawa kami melayang terus ke port klang dengan semangat istqamah dan jihad yang tinggi... semangat kami adalah!!!!!!
"sampai ni minyak ni kat port klang, takkan tak sampai kut....banyak..."

Terima Kasih Tuhan, akhirnya sampai dengan selamat walaupun signal minyak merah menyala berkali2..... dengan itu....hasilnya... duit Note rm50 berkeping-keping dan berlipat-lipat di dalam wallet aku :) dan terus mood aku jadi best, udara jadi bersih, alam jadi terang, panas jadi sejuk, lapar jadi kenyang, masam jadi senyum, sedih jadi riang...

Balik rumah, aku salin baju semua. mama abah balik, aku sambut dengan upacara perlunasan hutang piutang dan bayar bil-bil yg termaktub. selepas selesai upacara.. aku pun menyimpulkan tuala di pinggan ke bilik air sambil nyanyi lagu P ramlee...

"dengarlahhhh.. Oh jeritan batinkuuuuuu, memekik-mekik, memanggil-manggil... nama mu selaaaaaluuuuuuuuu bla bla bla dudududud dadadadad nanananana nunununu"

sampai dapur, aku pun ckp kat mama... "kalau ada duit ni kan ma... terus boleh nyanyikan, suara jadi sedap, tarik pun leh tinggi" di sambut hilai tawa ikhlas dari mama dan abah... terus aku ke bilik mandi.....


KeceBbbbUuuuRrrrrRRr......sambil sambung lagu P Ramlee....

8 comments:

  1. Dari GPK~

    mmg betul duit tu pnting hoho..
    mcm best je pngalaman ni.. dulu pernah skali jd cmni..
    duit ade 50 sen time bwk moto dgn mnyk dh nak habis..nasib baik smpat smpai umah haha

    ReplyDelete
  2. bak kata abg nasir..dah mcm2 susah kita dah rasa..senang ja yg belum lagi..moga2 kita tergolong insan2 yg terpilih la..amin..tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yg tahu..kn..kn
    sy ni ari isnin la kot2 bleh nyayi lagu p.ramlee..
    dlm2 xda duit..kat ATM pulak rosak..nak kena tggu pagi isnin baru bleh buat kad baru..SEMUA DUGAAN NYA..OOOO...

    ReplyDelete
  3. aku banyak belajar dari dua sahabat ni... sobri dan zulfikar... hidup bukan takat pegang falsafah semata-mata... bila kecemasan melanda, kene la pandai2 adjust mana2 yg patut... contoh duit tak de ni... falsafah cakap, hidup tak nak susahkan orang... tapi, rasional kata, pinjam dulu, nanti bayar balik... kene balancekan, falsafah hidup dengan kehidupan bermasyarakat yang saling memerlukan antara satu sama lain... satu lagi, susah senang, dengan siapa lagi kalau bukan dengan "sahabat sejati" dan juga keluarga tercinta... nilailah.. mana intan.. mana permata... mana pertama yang harus didahulukan dari segala-galanya...

    ReplyDelete
  4. betul2....falsafah flexible... kita yg set tuk diri kita.. boleh lentur, tapi jgn sampai jual maruah sudah....Friman Allah swt ngan hadis nabi saw je jgn buat main....

    ReplyDelete
  5. sobrie: hahaha, tu namanya takde rezeki.... manusia boleh usaha mcm2, tapi kalau Tuhan tak izin, takleh amik duit dlm bank walaupun duit kita, ada dlm bank kita, kad semua ada... tengok Kuasa Allah kan.....

    sabar2... esok nak bagi hadiah best kot tu.... burung hijau ke kuda hitam? hahahaha

    ReplyDelete
  6. Hazwan: aku pernah gak naik motor praktikal dulu, gi hospital selayang, ade dua keping je 50sen.... sadis gila... tank minyak kosong... pucat muka...

    ReplyDelete
  7. aduhai zul... ;)

    kalo dlu ms skolah x penah pikir pasal duet kn..tau2 fmili dh bg duet buat belanje.. skrg, bru tau susah senang nk carik duet..adoiaii... insappppp..

    ReplyDelete
  8. itulah dia yanti....mcm ni lah kehidupan berprinsip.. kalau nak buat muka kering lari hutang pun boleh.. tapi dunia bukan dunia je.. akhirat tengah tunggu... jaga2 la duit tu yanti.. jgn boros tau

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...