April 29, 2012

Bersih 3.0 dari pandangan Majoriti Senyap

Assalamualaikum..

Sebelum membaca pendapat aku tentang bersih 3.0 yang baru berlaku semalam, aku perlu menasihatkan kamu semua tidak membacanya dengan nada penyokong politik. Kerana matlamat sebenar Bersih 3.0 adalah memperjuangkan Pilihanraya yang Bersih dari segala bentuk manipulasi tidak kira di pihak mana Kerajaan atau Pembangkang.

Sebelum korang baca pendapat aku, aku nak bagitahu segala hujah tentang kerasionalan Rally Bersih ini telah aku terangkan dalam entry lepas yang bertajuk Bersih 2.0 Pandangan Dari Jiwa Marhaen. Sila Klik untuk baca.

********************

1. Mengikut perancangan dan kempen yang dilaungkan, Bersih 3.0 adalah demonstrasi aman yang bertemakan Duduk dan Bantah. Sebaliknya mereka tidak duduk dan bantah, tapi mereka berarak di sekitar Kuala Lumpur tanpa matlamat yang jelas.



2. Matlamat sebenar mereka mahu menuju ke Dataran Merdeka sebagai simbolik matlamat perjuangan meng'occupy' lambang kemerdekaan negara. Walaupun pihak berkuasa menutup kawasan dataran namun mereka masih mahu ingkar arahan dan merempuh Polis dengan harapan rempuhan itu akan Trigger provokasi yang akhirnya akan menjadi Riot.


3. Tanpa Riot dan aksi pukul memukul maka tiadalah drama untuk meraih simpati, tanpa simpati maka tiadalah perhatian, tiada perhatian maka tiadalah sokongan, tanpa sokongan maka hilanglah momentum tunjuk perasaan. Jadi secara halusnya di dalam lubuk hati pendemo dan organiser, mereka mahu aksi dan simpati supaya dunia dapat lihat Kerajaan Malaysia tidak demokrasi dan kuku besi.


4. Terdapat juga anak  muda yang tidak faham lagi tentang maksud berhimpun secara aman, mereka selalu mengeluarkan hujah.......

" Jangan nak salahkan Bersih 3.0 sebab jalan jem dan KL ditutup, kalau ada event dan perayaan lain tu jalan jem korang tak kisah pulak?"

i. Masa sambutan malam Tahun Baru di Shah Alam yang dihadiri oleh Ustaz Azhar Idrus dan Zizan itu dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Selangor dan PAS, tiadanya riot dan rusuhan, berpuluh ribu rakyat Selangor berhimpun di Dataran MBSA Shah Alam, Rakyat Majority tidak merasa bimbang untuk keluar bersiar-siar di sekitar Shah Alam. Jalan pun tidak Jem. Masalahnya ialah BERSIH 3.0 telah hilang kawalan akibat dari kesan domino berantai para pendemo yang diresapi semangat memberontak. Menakutkan orang awam.

ii. Masa malam event, majoriti yang pergi ke KL adalah rela hati dan KL tidaklah pula 'ditawan' dengan perusuh dan pendemo. Tapi bagi mereka yang tak redha, kami tetap merungut juga jem. gila ke manusia tak merungut jem bila ada event tahun baru yang buat KL jem.


5. Adakah kerana segelintir golongan Minoriti yang bersemangat hendak berdemo itu boleh membuli hak masyarakat Majoriti Senyap yang tidak redha dengan demo bersih? adakah kami terpaksa membatalkan rancangan kami setiap kali ada demo di Ibu kota? adakah benar pendemo itu semua mewakili hasrat kami golongan Majoriti Senyap ini?


6. Tuntutan Bersih 3.0 itu ada yang benar dan Rasional, tetapi Kaedahnya salah. Matlamat tidak menghalalkan cara. Apa kena mengena antara nak bersihkan daftar pengundi dengan membaling objek dan menterbalikkan kereta polis?

aku tak nampak mana yang duduk mana yang bantah kat sini. aku menjangkakan ada komen ckp  kereta polis ni langgar pendemo, tapi aku dah tengok video, kereta ini kemalangan terbabas selepas dibaling objek dan dipijak2 oleh pendemo Bersih 3.0 sepanjang jln depan Pertama Kompleks.

7. Dari sumber video, kita boleh lihat Polis memberikan kelonggaran kepada semua demonstran Bersih untuk berarak di sekitar KL, Mereka boleh pergi memenuhi jalan raya dan berarak di taman, panjat pokok, pergi Masjid, duduk tengah jalan dan jalan tanpa hala tuju. Tetapi kenapa segerombolan mereka tetap mahu Merempuh anggota polis yang berkawal? Kerana mereka mahu drama! mereka umpama anak kecil yang suka buat apa yang dilarang, kerana kalau buat apa yang dilarang akan membangkitkan kemarahan Polis, Polis marah, baru boleh gaduh, bila Gaduh baru ada aktiviti.

" Sayang jangan lompat-lompat atas sofa tu, pergi main depan TV, tu mama dah keluarkan toys sayang semua, main elok-elok, takmau lompat-lompat atas sofa!"

" Taknak, abanglong nak main kat sofa jugak!"

Piapppppp!

" Uwaaaaaaa" abanglong nangis, pergi mengadu kat papa, dapat perhatian papa pujuk, papa marah mama, padan muka mama. (abanglong adalah pendemo, mama adalah polis, papa adalah rakyat)


8. Bersih adalah demonstrasi tuntutan Khusus untuk bersihkan pilihanraya, Pilihanraya untuk pengundi yang layak iaitu mereka yang berumur 21 tahun ke atas. Jadi apakah rasionalnya bawa anak kecil berumur 12 tahun kebawah turut serta demo? Anak kecil itu bukan boleh mengundi pun lagi, nak faham perkara asas politik pun diorang tak tahu.

" Takpelah Zul, biarlah kami nak bawa anak kami, ini untuk masa depan diorang juga, diorang patut tengok apakah itu semangat perjuangan!"

" tapi dewasa nanti, anak-anak kecil pun kena pandai bab sex, tapi perlukah kita ajar diorang sex pada usia yang tak sesuai itu? perlukah kita tunjuk semangat perjuangan sex di depan mereka"

" Kau ni tak faham Zul, suka hati kau lah!"

" Memang aku tak faham akal mcm mana yang kau ada bawa anak kecik pergi demo, korang bayangkan kalau masa Kereta waja polis itu terbabas anak korang ada depan kereta tu? kalau ada anak kecik yang mati bawah kereta polis baru kau tahu apa erti penyesalan, kau zalim mempertaruhkan nyawa anak kau semata-mata nak puaskan nafsu politik kau"


9. Jika aku menjadi Penasihat Politik kepada Ds Najib, aku akan sarankan Beliau dan semua menteri kabinet pakai baju kuning Bersih 3.0 juga bersama semua penyokong dan ahli UMNO dan BN pergi duduk beramai-ramai bersama activist BERSIH 3.0 di Dataran Merdeka. Jika tiada layanan lawan, pasti pendemo akan jemu, bila pendemo tengok semua menteri kabinet dan semua Ahli UMNO ada di Dataran bersama-sama maka akan Harmonilah perhimpunan itu, maka pada satu hari nanti Ambiga and the gang pun akan hilang modal untuk membuat onar lagi di bumi Malaysia ini.


10. Mahu atau tidak, kita kena akui bahawa Cycle semangat demo ini akan berlaku 5 tahun sekali, 1998 indonesia, Filipina, Korea, Jepun dan Malaysia mengalami rusuhan kerana 5 tahun sekali secara puratanya dunia akan membubarkan kerajaan untuk pilihanraya. maknanya dalam hidup manusia, kita hanya akan melalui sweetspot keamanan 1-3 tahun dalam setiap kitaran 5 tahun.


11. Soalan hipokrasi dan jawapan hipokrasi dari Ustaz tentang Bersih :

" Ustaz, apakah hukum menyokong Ambiga dalam Bersih 3.0"

" Yg sebenarnya kita sokong Ulama, bukan Ambiga. Itu putarbelit media."

Sebenarnya jawapan itu tidak tepat, sepatutnya dia jawab harus, haram atau sunnah!

Sebenarnya Bersih 3.0 diasaskan dan diketuai oleh Ambiga bersama 12 (atau 14) Steering Committee yang mana mereka tidak bersetuju adanya bayangan penglibatan parti politik samada Pembangkang atau Kerajaan, mereka adalah NGO, idea dan segala gerak kerja adalah dari jawatankuasa gerakan Bersih 3.0

Malah Ambiga pernah buat press statement yang dia tidak mahu Anwar Ibrahim memberikan apa saja bentuk arahan bagaimana BERSIH rally patut dijalankan!

Maka Ustaz telah hipokrit dengan memputarbelitkan jawapan walaupun ustaz sedar yang tiada ulama dalam steering commitee tersebut, Ustaz wajib mohon maaf dan perbetulkan kenyataan fitnah ustaz.


12. The Ugly Truth, Kenyataan yang Pahit...

Ambiga adalah individu yang menyokong IFC yang membangkitkan Isu Murtad, Ambiga juga adalah Individu yang menyokong gerakan LBGT.


13. Konsep Pemisahan Idea. Bukan sekadar sokong bukan sekadar Anti. Mari kita rasional begini..

i. Seeloknya kita pilih pemimpin yang layak dan Golongan Ulama' untuk menggerakkan demonstrasi Bersih kalau benar-benar kita kehausan semangat perjuangan sangat.

ii. Bersih Patut diadakan di tempat yang terkawal, tidak menyusahkan Majoriti Senyap yang bukan semua nak sokong puak berhaluan kiri.

iii. Jika pemimpin itu sudah terang-terang membawa mudarat kepada Islam dan Moral, kita elak dari sokong, kerana walaupun dengan sokongan dalam hal yang berlainan namun ia mampu memberinya kekuatan moral untuk terus berjuang memperlekehkan umat islam. Pada satu pihak kamu sokong Bersih, pada satu pihak lagi kamu berdiam diri dalam Isu LBGT dan Murtad. bukankah kekok situasi itu. Budak-budak muda cakap "awkward kau tahu tak?"


14. Ciri-ciri orang munafik : Apabila dia berjanji kemudian dia mungkiri. Mula-mula sungguh-sungguh berjanji hanya mahu duduk dan bantah, tetapi kamu ingkar terang-terang, kamu pergi merusuh di KL.




" tapi Zul. Mahkamah, Polis dan DBKL pun ingkar janji, mcm mana tu?"

" Betul, aku setuju, mereka juga salah, Tapi kamu yang so - called mengikut Ulamak itu, dapat lesen untuk menjadi munafik, mengingkar janji kamu sendiri juga? ingat, dua benda salah tidak menjadikan salah satu darinya menjadi betul"


15. Menyuarakan pendapat adalah hak demokrasi dan hak semua rakyat, Jadi jika kamu boleh menyuarakan pendapat kamu sambil berteriak di jalan raya, kenapa pula aku tidak boleh? kenapa pula kamu harus melabelkan semua yang berbeza dengan kamu adalah Anjing kerajaan, Penjilat bontot kerajaan, atau budak bodoh? dey kamu pun bukanlah cerdik sangat.


16. Jalan Ini kami bayar!

" jangan halang kami nak duduk atas jalan, jalan ini kami bayar!" kata seorang pakcik pendemo kepada polis.

" Kami MAJORITI pun bayar juga cukai nak buat jalan tu, bukan pakcik and the gang je, tapi alang-alang pakcik yakin sangat nak duduk atas jalan yang konon pakcik bayar tu, pakcik pergilah duduk tengah-tengah Federal highway masa waktu puncak, sumpah takde orang marah, semoga berbahagia di dunia dan akhirat"

17. Bersih 3.0, Gerakan Ini adalah lambang kuasa kami kepada Kerajaan.

" habis tu kalau nak main berbalah-balah, berbalas-balas macam ni sampai bila tak habis. Kalau semua Ahli Parti UMNO yang 2-3 juta itu pulak berhimpun tengah KL nak melambangkan kekuatan. lumpuh lah bandaraya, minggu ni Bersih tunjuk kekuatan, minggu depan Perkasa, minggu Lusa Umno, Minggu tulat Hindraf, minggu lepas tulat PR, minggu lepas minggu selepas tulat Mahasiswa mansuh ptptn, minggu seterusnya LBGT, minggu lagi persatuan laga ayam, minggu lain lagi Ultras Malaya, Minggu lagi lain KAFA. Huisshh jenuh Malaysia macam ni, yang jadi mangsa siapa? Rakyat Marhaen atau Rakyat Majoriti senyap.


18. Kami rakyat majoriti senyap penat tengok kelakuan penyokong Bersih yang demo, penat tengok Mansuh ptptn kat KL, penat dengan semua provokasi. elok buat pilihanraya cepat-cepat, bagi keputusan siapa menang besar, dan pulihkan balik negara. Parlimen ada kuasa 2/3 majoriti akan mempunyai confident level yang tinggi untuk ambil tindakan terhadap Culprit minoriti pembuli rakyat marhaen.

Sekarang Kerajaan 50-50 nak ambil tindakan sebab takut jadi tidak popular di mata rakyat. Jawapannya hanya satu, Pilihanraya. Dapatkan mandat dari rakyat Majoriti senyap.


19. Team Penasihat Politik dan Ds Najib boleh pergi jumpa Tun Mahathir dan dapatkan idea Beliau bagaimana beliau menjaga keamanan dan hak majoriti senyap.


20. Malaysia Aman dan makmur, semua kerajaan ada masalah, manusia tidak akan perfect. Manusia itu dinilai antara berat kebaikan dan keburukan, Manusia bukan dicampak masuk neraka hanya dengan satu salah. Imbangkanlah antara masalah dan kebaikan yang kita ada. Allah swt dan Rasulullah banyak kali dah bagi contoh kepada kita supaya membuat keputusan memilih yang mana beri lebih banyak kebaikan dari keburukan. Bagi kamu yang pernah study Fiqh Awlawiyat kamu akan faham konsep ini.

21. Jika dakwaan Bersih itu benar, Pakatan Rakyat sokong semua finding Bersih 3.0, jadi Pakatan Rakyat harus menolak kemenangan mereka di 4 buah negeri dan kerusi-kerusi Parlimen mereka, kerana mereka telah menang dari hasil Pilihanraya yang tidak bersih, Menerima atau menyokong sesuatu yang sudah diyakini mudarat dan tidak adil itu adalah menzalimi diri sendiri dan hak Rakyat marhaen, bubar dun sekarang dan bertanding semula. Jangan hanya retorik dan hipokrit ikut Demonstrasi Bersih saja. bila menang "rakyat sokong kita" bila kalah " pilihanraya tak bersih" tak gentleman langsung.

22. Kalau Malaysia ini terlalu teruk, jangan kata korang, aku sendiri akan turun untuk menunjuk perasaan. Aku yakin bukan aku saja merasakan begini, semua orang rasa begini.


**********************************

p/s Jika kamu baca entry ini tanpa baca Entry Bersih 2.0 pandangan dari jiwa Marhaen nescaya nanti kamu akan melenting di ruangan komen.

p/s alaaah, melenting pun lantaklah, bukan tak biasa, kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai. kalau takut kena maki dengan anonymous jangan tulis blog.

p/s Partner bergu aku main badminton, siap pakai baju bersih pergi rally bersih, kemon... kita berlainan pendapat, tapi jgn biarkan idea politik mengukur nilai insani sesama kita.

p/s Penyokong Bersih ada yang lancang, Anti Bersih pun ada yang lancang, kalau nak berjuang dalam politik hati kena tabah, kalau suka sentap-sentap elok pergi main masak-masak.

p/s Kenapa P/s aku ni berlanjutan macam point2 utama? aku syak aku kena pergi bengkel penulisanlah...


Update : sila ke laman Blog Hazrey.com untuk rasionalism Kereta polis terbabas

268 comments:

  1. I agree with you

    ReplyDelete
  2. lebih banyak kesan buruk je aku nampak benda ni..

    p/s: bengkel penulisan? cambest.

    ReplyDelete
  3. Suka poin no 9 tu.. Selama ini saya asyik dibayangi oleh bersih yang diperkuda oleh pihak pembangkang tanpa menyedari yang bersih ngo bebas..Bila kata bebas dan memperjuangkan pilihanraya yang bersih,andaikata mereka membuat perhimpunan,ini bermakna bukan sahaja pihak pembangkang,pihak kerajaan juga boleh menyertainya..Lagipun tujuan mereka hanya satu iaitu mahukan pilihanraya yang bersih (kononnya dikatakan kotor).

    Kesannya kat sini,anuar yang memang berniat untuk menghuru-harakan negara pun mati akal sebab niat pihak pembangkang dan pihak kerajaan adalah sama.Mereka mahukan pilihanraya yang bersih..Akibatnya, tidak akan pemberontakan yang berlaku. Tidak akan ada rusuhan,tidak akan ada pemberontakan,tak ada lakonan,tak ada keganasan,tak ada poin utk salahkan kerajaan..Memang tak ada poin langsung la..Jadi akan berkuranglah orang mengambl kesempatan..

    Tak ada lawan,macam mana nak melawan..

    Langkah seterusnya,Anuar terpaksalah pikir cara lain macam mana nak kenakan kerajaan..

    ReplyDelete
  4. ahhh munafik cakp keling depa nih

    ReplyDelete
  5. sedih sgt tgk bangsa sendiri berusaha menjatuhkan bangsa sendiri jgk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau boleh cukp2 la ckp psl bangsa sendiri kak..kite ckp la psl agama sndri..bangsa kite x smue je baik.. tp agama kite saya pasti baik2 belaka.

      Delete
    2. macam mana pulak kalau kita cakap pasal rakyat malaysia sendiri. hidup ni bukan revolve around orang melayu islam je

      Delete
  6. perkara macam ni lebih banyak menyusahkan. sebab diorang butakan mata demi puaskan nafsu politik. well done, abang! :D

    ReplyDelete
  7. orang melayu ni yang lebih2...cina wat xksh je...ekonomi diorg pgg...melayu pgg ape...apada...satu bangs pon nk bergaduh..nway..nice entry ikar..

    ReplyDelete
  8. Diorg rempoh sekatan polis tu lepas anuar lakhnatullah berucap..so phm2 jela sape yg dajal sebenarnye,.kalu xde angin pokok x bergoyang

    ReplyDelete
  9. Like, like, like!!!! Orang bodoh je yg susah payah memperjudikan nyawa dan masa depan, membuang masa, wang dan tenaga join demo yg tak mendatangkan faedah camni.

    Kami satu famili gi tengok Avengers & round-round Curve pd hari kejadian. Akak tengok sekeliling orang MAJORITI tak amik pot pun dgn demo tu. Everybody was having a good time enjoying KEAMANAN.

    p/s1: Personally i think police berlembut sangat. Kalau anggota yg dlm kereta tu mati, what then?

    p/s2: After tengok berita & baca paper pagi Ahad, seeing all the aftermaths (sampah, kerosakan, country's tarnished image etc), terfikir dlm kepala mana si Ambiga & sekutu after what they've initiated to do. Nape si Ambiga tu tak tolong sapu jalanraya, dataran, etc yg kotor? Nape tak tolong pay for all these damages, medical bills, wasted time, etc?

    p/s3: Eh, nape ada byk p/s mcm tuan blog ni hahahahaha?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb baca paper dan tgk beritalah u tak tau apa sebenarnya berlaku..klu u pk betul2 negara kita nie betul2 demokrasi ke? Ada ke berita berpihak kepada pembangkang..5minit pun cukupla...peserta bersih hanya memperjuangkan hak yg sepatutnya dimiliki oleh semua rakyat...klu x faham elok tutup mulut...kalau setakat u bangga enjoy berjalan bersama family walhal org tua yg patutnya umur 70+ duduk berehat sanggup bergadai nyawa..renung2kan

      Delete
    2. Mmg betul malaysia negara demokrasi, n mmg betul gov slh guna kuasa menghalang kebebasan akses kpd media massa. so kalau gov benarkn kebebasan akses kpd media massa makin kucar kacirlah malaysia makin keliru lah rakyat. itu hanya langkah kerajaan nk mengawal anasir2 luar drpd mengelirukn rakyat. jgn suka2 nk hentam org, akak kt ats tu tahu hargai keamanan. demokrasi, diperintah oleh rakyat. andai kata smlm tu betul lah 250,000 org rakyat berdemo. thn 2012 populasi malaysia dlm 28juta org. 0.89% org rakyat yg berdemo haritu telah mencabul hak2 99.1% rakyat yg ingin untuk hidup dlm keamanan dan xnk ada kena mengena dgn bersih. so u kena mengaku yg bersih bukannya suara rakyat malaysia. tp suara ahli2 parti pembangkang. bukti2 ada kt luar sana, so jgnla biarkn ego setinggi gunung tu menutup hati dr melihat. renung2kanlahyee.

      Delete
    3. Pakcik tuh masyukkk... Tu dia prgi.. Hehe

      Delete
    4. Masyukkkk??? aku pun nak pegi....hahahha

      Delete
    5. aku baca paper pembangkang, lagi laa ade unsur2 menghasut. nampak sgt tak profesional.. ptuih!!

      Delete
    6. betul2 paper pembangkang byk unsur2 menghasut dan byk yg x berfaedah...pada yg sokong bersih 2 lihat la n pikir la patutkah kamu buat mcm ni di negara sendiri buat malu je....lain kali klu bertindak 2 pikir la guna akal fikiran yg waras yg telah ALLAH s.w.t kurniakan 2 jgn ikut nafsu yg telah di kawal oleh syaitan laknat.....

      Delete
    7. klu setakat dibyr utk menyertai perhimpunan bersih 2 n buat perkara yg merosakkan nama bangsa, agama n negara baik x payah la n ada yg bodoh bawa anak2 kecil yg x tahu apa2 n org tua yg kurang upaya utk menyertainya buat apa...pikir ladgn duit yg di byr x seberapa tp kamu telah menghancurkan tanahair kamu sendiri...ini bermaksud kamu la mcm anjing suruhan ambika n geng2nya 2...betul x.....PIKIR2 LA N RENUNG2KAN LA....

      Delete
    8. kepada Anonymous 1st: mesti kepala otak awk letak kt lutot kan?? sbb tu da xbole nk bpikir secara rasional?? muahahahahaha.. :D

      Delete
    9. "klu x faham elok tutup mulut...kalau setakat u bangga enjoy berjalan bersama family walhal org tua yg patutnya umur 70+ duduk berehat sanggup bergadai nyawa..renung2kan"

      amboi. mulut 1st anonymous mmg takde insurans. diplomatic la sikit bercakap. kamu sokong BERSIH tapi kamu ingat cakap dgn celupar mcm tu, orang akan pandang komen kamu dgn pandangan yang tinggikah? BERSIHkan la ayat kamu dulu sebelum nak bersihkan ayat hamba Allah yang lain, then baru pilih parti mana kamu nak undi. belajar dulu respect opinion orang sebelum nak bercakap. kalau nak bercakap jugak, perlu ada kebijaksanaan. bukan hentam takde bukti. masukkan dalil agama dulu cakap BERSIH itu patut. kalau tak boleh, jangan komen. tiada agama islam mengatakan orang tua umur 70 tahun menggadai nyawa untuk bersih yang diketuai bukan Islam adalah sunnah, harus atau wajib. kita berjuang kerana Islam, bukan sesama Islam. Rasulullah ketika dahulu berperang untuk Islam, bukan untuk politik. salah satu ciri2 pemimpin atau khalifah dalam Islam adalah wajib beragama Islam dan lelaki. ini yang bertumbuk dalam perhimpunan bukan cina dgn cina atau india dgn india, tetapi melayu dgn melayu seagama. amat menyedihkan. bawak2 la ingat agama dan tuhan sebelum nak mengata. renung2kanlah wahai 1st anonymous.

      “Dan Allah sekali-kali tidak akan menjadikan jalan bagi orang-orang kafir untuk menguasai orang-orang mukmin”

      an-Nisa’ (4):141]

      Rasulullah bersabda: “Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan (kekuasaan/pemerintahan) mereka kepada seorang wanita”.

      Delete
    10. saya baca harakah, Sinar keadilan, Utusan, Bernama, TV3. Youtube Malaysia Kini.. skrg saya tidak bias.

      dari hasil baca dan lihat video hati saya masih fikir Bersih ini merosakkan dan rusuhan.

      dan dalam Harakah pun tidak adil, semua kerajaan buat dia bangkang dan kutuk, tiada pujian. apa bezanya dia dengan "utusan meloya" yang diaorang kutuk itu?

      Delete
    11. Buat apa2 pun..jgnlah melayu sesama melayu bertelagah..bangsa asing tepok sorak bro..malu la wei..

      Delete
  10. Yg pling aku pelik ramai yg sanjung anwar tu ibarat malaikat kalu kutok je anwar tu diorg msti mmberontak ibarat anwar tu mcm pemimpin yg wara',alim.ape yg anwar ckp sumenye diorg tros tngkap n pcye.maklumat ade dpn mate pon xnak caye tp ape yg die ckp bute2 diorg caye.ape sbnrnye yg buat diorg jd mcm tu ek?ibarat manusia yg kne gigt ngn zombi r

    ReplyDelete
  11. yes i'm agree with ur statement...memalukan agama Islam...Islam tidak mengajar kita membuang masa dgn perkara tidak berfaedah, vandelism, bersorak menjerit2, bergaduh2 dgn pihak lain...mereka ni semua diibaratkan melupakan akhirat yang kekal abadi hanya kerana tidak boleh berfikiran waras disebabkn hasutan org2 kafir (ambiga) yg mmg suke masyarakat Islam berpecah-belah...tanda2 akhir zaman...

    ReplyDelete
  12. sekali lagi zulfikar kamu tidak bercakap benar...bagi saya bersih 3.0 ada betul, ada salah , tetapi kamu sekali mengecewakan saya dengan penulisan berat sebelah tanpa bersandarkan fakta sebenar. hanya org yang berada di sana shaja faham ape yg berlaku. even BBC kat astro kene censor n edit, apatah lagi tv3...masya'Allah. bersih 3.0 kat tempat lain dan kat negara lain pun berlaku secara aman...kenapa tidak KL? kamu patut tanya sesiapa yang pergi bersih...apa sebenar yg berlaku kerana kebanyakan drp mereka bukan pun berlatarkan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat manenye DUDUK DAN BANTAH? bukan semua berjalan & berarak ke?

      saye yakin sgt kalo tanye yang pegi sana pon dorang cakap dorang jalan2 nak rakam ape yg patut untuk tatapan semua.. kat youtube... so nak tanak kena la bergerak2 jugak kan?

      kalo bergerak... takleh ke nak bergerak secara aman, teratur, ikut arahan ketua (part ni memang gagal... sapa ketua pon tak nampak sangat sebab crowd ramai, kalo benda dirancang, confirm this amount of ppl will be handle by this people) tapi tak nampak pon macam tu... semua pakat pi serbu mana dan jaaa...

      so sila jelaskan mana part DUDUK DAN BANTAH?

      Delete
    2. di luar negara..ktorg duduk je..xde pon berarak n wt kacau laluan kereta (lalu lintak) leh kne saman kot.

      Delete
    3. Syabas untuk pendemo bersih di luar negara yang tertib, aman, dan berakhlak ikut tema duduk dan bantah..

      sepatutnya mereka di KL juga buat mcm kamu.

      Delete
    4. aku pun tak pergi kat KL masa tuh ada kenduri kat rumah abang aku, tp dari pembacaan aku, gambar yg aku tengok, video yg aku tonton... Bersih kat KL sudah jadi tak bersih, sebab polis tidak memberi kebenaran utk duduk dan bantah. tidak seperti di Australia, Mekah dan tempat2 lain.... kalau kebenaran diberikan aku rasa takkan jadi perkara2 seperti yg disiarkan di TV1,TV2,TV3...dan media tempatan yg lain... kekecohan takkan berlaku sekiranya takder provok dr pihak polis yg menyelinap masuk sebagai penyokong Bersih. tengoklah video kereta polis rempuh orang tuh, macam mana kereta polis tu boleh melepasi halanagan yg mmg telah dibina oleh pihak polis awal2 lagi, aku tak paham kenapa mamat yg pakai helmet tu yg kena belasah dgn orang ramai yg ada kat situ? then kenapa pulak org yg memandu kereta polis yang rempuh orang awam tu dipapah, dipeluk dan dilindungi dgn penuh kasih sayang. yang tu aku tak paham... kecuali mereka tu sama2 polis.... kalau nak aku komen setiap hujah kat atas tu pun boleh tp aku tak nak buang masa aku.

      http://rantingsbymm.blogspot.co.uk/2012/04/my-bersih-30-experience-behind-barbed.html

      Delete
    5. sy ade d tempat kjadian..mmg ade pendemo yg hanya duduk n bantah..tp bukan semua pendemo buat spt yg dierg ckp..lebih2 lg lps dgr ucapan berapi2 dr pmimpin mrk..dan polis ambik mse 1 jam 1/2 utk bertindak slps mrk beri amaran..tindakan dbuat hanya slps pendemo merusuh di dataran.kalau anonymous xsetuju dgn tulisan ni, xptt rsnye mgangap ia tidak benar dan berat sblh..
      sy mnyaksikn dgn mate sy sendri mcm mne pndemo mmgil polis yg sdg berkawal dan x buat ape2 pn kpd pndemo d panggil anjing kerajaan..sedeh sbb yg dpggl anjing itu adalah saudara sesame Islam..
      btw,bkn ke seorg pemimpin yg baik x kn menyeru pengikutnya ke arah yg memudaratkan dan mncetus kpd huru-hara?

      Delete
    6. Aku like yg nie... Mekasih kerana memberi penjelasan..

      Delete
    7. ANON 12:16 AM

      sila lihat BUKTI video ini, siapa yang hasut pendemo seupaya merusuh!

      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lAUsvSs4ric

      Delete
    8. Ala..cuba dibatalkan saja demonstrasi tu..x kan jd cam ni kan..dah bg tempat lain..x nak..berkeras gak nak dtrn merdeka..

      Delete
    9. Berani ker peserta bersih kat luar negara buat huru-hara..mau kena tendang dgn Kjaan negara tersebut..kat KL diorg tunjuk kuasa sebab merasakan ini negara diorg dan diorg berhak nak buat apa shj..bak kata penulis"aku byr cukai jln, hak aku nak berdemo atas jln ni...tp awat tak pi dok tgh2 FH time jln jem"...moralnya bersih ni mmg x mendtgkan apa2 faedah!

      Delete
  13. aku setuju point no.9

    sebab tu Najib tu tak cerdik...tak layak memimpin.

    ReplyDelete
  14. pada point1 anda mengatakan bahawa mereka tiada tujuan yang jelas ketika berarak.tapi point2 pula mengatakan matlamat mereka adalah untuk duduk dan bantah. tolong jelaskan untuk mengelakkan saya menganggap tulisan entri ini adalah lemah dan tidak boleh diterima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bersetuju jika entri kali ini dianggap agak lemah. Banyak komen ditulis atas pemikiran logik dan pendapat penulis, berdasarkan video semata-mata, bukan bersandarkan fakta.

      Delete
    2. betul saya bersetuju : mereka yg ada matlamat mahu duduk dan bantah, tapi dalam bukti memang ada yang tidak duduk dan bantah. mereka berarak di KL. bukan saya ckp takde asas.

      Ini ada pendapat dari sudut pandangan majoriti senyap, awak ada pendapat awak saya ada pendapat saya. pendapat saya di mata awak lemah, saya terima kelemahan saya, tapi mungkin pendapat saya bernas di pandangan org lain. nama pun pendapat, bukan analisa strategik.

      Delete
    3. ada apa2 lagi kemushkilan nak saya jawab? owh lagi satu seorang polis mati, siapa mahu jawab?

      Delete
    4. anon2 kat atas sila nyatakan atau bagi bukti berbentuk video sepanjang perhimpunan DUDUK DAN BANTAH, kat mana yang orang ramai2 berhimpun cuma DUDUK DAN BANTAH. senang je kan permintaan tu?

      Delete
    5. bro, seorang polis mati, seorang peserta mati...siapa mahu jawab?
      Qada dan qadar...masa kete polis terbabas, kamu nampak tak peserta Bersih pimpin polis keluar? masa diorang angkat kete polis, kamu sedar x ade org yang tersempit kat bawah? salah satunya meninggal dunia. kalo setakat tengok tv3, apa yang kamu dapat?

      kamu tahu tak dari awal2 lagi polis pasal tear gas kat atas aliran lrt dan disemburkan? kamu tau x peserta2 dah diminta bersurai oleh penganjur seblum tear gas dilepaskan bertali-arus tanpa amaran? memang ada peserta yang provoke, same jg dengan polis, tapi kenapa kat tempat lain boleh aman tapi bukan KL?

      Delete
    6. siapa pulak yang tengok TV3 je ni? korang ni banyak suka buat assumption la. tu masalah korang.

      padahal takde pun pendemo yang mati bawah kereta tu, cuba baca Malaysia kini, meh la sini bukti ada pendemo mati bawah kereta tu? mana?

      Delete
    7. jgn salahkan Qada' dan Qadar. mati akibat dibunuh patut dipersalahkan pembunuh. sebab tu dalam Islam ada Qisas. hujah semua itu adalah qada' dan qadar adalah hujah yang lemah.

      takkan org mati kena bunuh...

      " sabarlah, kita jgn ambil tindakan dan dakwa sesiapa, semua ni qada' dan qadar."

      Delete
    8. pergggh cakap pasal Qisah. negara kita ada laksanakan hukum hudud ke?

      mana bukti polis mati? mana?

      nak baca Malaysia kini? ada brape kes dari Malaysia Kini yang ko masukkan dlm penulisan ko? ade x? semua bende negatif pasal polis n kerajaan ko ignore je bro!

      ko ingat aku sokong Bersih ke? aku terkilan penulisan ko ni tak berasaskan fakta, tulisan tak berkecuali...

      Delete
    9. Ternyata Polis yang Meninggal dunia adalah Sarjan Zaini Nawawi 53 yang meninggal akibat serangan jantung semasa bertugas rondaan di bukit bintang. Tiada kena mengena dengan perhimpunan Bersih 3.0

      Kenyataan yang tersebar sebelum ini tentang kematian adalah akibat himpunan bersih adalah satu rumors, Exaggeration dan kenyataan provokasi.

      semua pihak harus bertanggungjawab dengan apa yang disampaikan supaya tidak mengelirukan masyarakat.

      tiada kematian yang berlaku semasa Bersih 3.0 samada di pihak Polis atau Pendemo.


      pasal Qisas : ia hanya kaedah bukti hujah, walaupun negara tak amalkan qisas namun ia bukan satu syarat mengatakan bahawa org mati dibunuh tidak harus dituntut - hanya perlu redha. (itu je point aku)

      Delete
    10. penulisan orang sewel dikatanya bukti, video dikatanya tak sahih. dasar anon

      Delete
    11. mereka nak duduk dan bantah di dataran merdeka. tp mcam mana mereka dan duduk dan bantah di situ sedangkan dataran dah ditutup tak dibenarkan masuk. so terpaksa la mereka berarak menuju ke situ.... ada paham en.zulfikar?

      Delete
    12. Kenapa nak duduk & bantah di dataran merdeka. Kenapa penganjur awal2 tak pilih stadium shah alam ke kan senang dan mudah kawal sesuatu perhimpunan. Dataran merdeka bukan hak milik rakyat yg pilih untuk berdemo atau penyokong anwar saje. Itu pun tempat hak milik awam yang tak mahu diganggu oleh urusan yg tidak berkenaan dgn mereka. Ada paham Encik Anon? *Apesal guna anon. Cybertrooper ke hang nih?

      Delete
    13. so tak duduk bantah di Dataran, menghalalkan keganasan? boleh pukul orang? boleh huru harakan KL...

      Ni kaedah usul syarie mana pakai ni? kaedah usul fiqh mana pakai ni?

      " tak dapat duduk dataran, mari kita merusuh! mari kita pukul orang sampai separuh nyawa!" ada paham encik anon?

      Delete
  15. yang peliknya kenapa negara luar pun nak masuk campur,

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan bodoh dari siapa nih? jawapanya sebab diorang nak malaysia bersih dan adil... bukan ditadbir oleh mereka yg korup

      Delete
    2. yang negara luar dok sebuk ngan malaysia tu apesal? mesti ada kepentingan..klu tak tak de nye nak buang masa menyebok hal negara orang.....

      Delete
    3. negara luar nak tgk malaysia yg aman ni hancur, sbb tu diorang menyibuk n jadi batu api.

      Delete
    4. Malaysia negara kita, yang negara luar sibuk nak tentukan undang2 negara kita kenapa tah? agaknya suka Malaysia jd mcm Mesir - Boneka Amerika, Filipina, Syria, iraq tu semua la kot.

      tu bukan soalan bodoh, tu soalan bernas...

      Delete
  16. link:http://www.facebook.com/notes/muhammad-fairuz-azmi/bersih-30-sisi-pandang-seorang-manusia-biasa/395871703786193

    pandangan bersih dan telus.

    ReplyDelete
  17. haha... kat fesbuk status ko tuh... sampai sudah ke mamat tu tak timbul2 balas last statement yg siap ade ehem2 lagi kat situ... sakit tau tekak berdehem nih...

    hahah... neway, good point... orang yg rasional mcm kite2 je bleh nampak semua nih...

    teringat semalam aku sembang debat kat status jugak... pasal chinese guy nih... ada akak ni ngadu dia ngan husband dia rugi RM800 sebab jalan jem dorang tak sempat sampai airport sebelum flight berlepas...

    pastu sebok la chinese guy tuh cakap nyawa yg melayang tu lebih bernilai dari RM800 akak ni yg rugi time tuh... tah bersih time bila sampai ada nyawa pendemo melayang aku pon tak sure...

    tapi dia cam bengang je sebab aku cakap yg mati tuh mati sia2 je... kalo Islam pon takleh kira mati syahid sbb dorang tak perang ngan sesape pon...

    btw, adil ke perhimpunan ni untuk majoriti senyap kalo sampai dah tahap menyusahkan orang lain... aku pon tak nampak kat mana yang duduk dan bantahnye tuh...

    panas sangat kot semalam... sebab tu dorang kena berarak... tapi yg best tuh tah2 org yang dorang bukan main nak suara didengar la hape semua tengah syok2 bersantai dalam umah dengan kuarge kan layan hindustan... penat je dapat... hehe... tu pon tak sedar2 lagi... ape daahhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. berarak pun sembahyang jg. Lagi baik drpd duk rumah x sembahyang;-)

      Delete
    2. Macam mana boleh kata lebih baik? siapa yang duduk rumah tak sembahyang?

      Delete
    3. apehal? aku xmaksudkan kamu pun...

      Delete
    4. Anon 0732,

      Your comment was unfounded. People was taking berarak yang kau tetiba masuk citer semayang ni apesal lak?

      Brilliant defence.

      Delete
    5. hahahha kena owned.. bajet diri sendiri Islamik sgt trus ckp org tu tak smyg.. ini name die buduh piang

      Delete
    6. betul la, berarak pun sembahyang jg. baik drpd yg duk umah x sembahyang. maksud aku berarak xmelalaikan sesetengah pihak...

      yg kata buduh piang tu aku biar je. xlayak nk dikomenkan.

      Delete
    7. kalau dah besemangat waja sangat, takkan panas macam tu pon dah nak meragam......

      Islam mana la ada mengajar keganasan... pastu yang disokong bukan penegak Islam pulak tu...

      kan ada baiknya klu orang ramai2 mcm tu buat gotong royong bersih kan sungai kt KL tu...kompom jernih air sungai tu...ada gak paedahnya.....ini dok la membaling2 batu la botol la apa la....membazir tenaga jerrr....

      Delete
  18. entahlah ikar..aku dah penat dgn semua ni..penat sangat sangat sangattttttttt..sampai nak bercakap pun dah tak tahu camne..meh la aku share status fesbuk aku kat sini..

    Sebagai umat Islam, aku pun memang nak sangat negara aku bersih dari segala maksiat, korupsi dan perkara yang buruk-buruk. Tambah-tambah dari kekecohan dan perbalahan sesama sendiri di antara rakyat. Dan mahukan pemerintahan yang adil dari pemerintah. Siapa yang taknak kan?

    Rasanya tak mustahil kot boleh berlaku kalau tindakan bijak yang kita laksanakan seperti situasi di bawah :

    "Kita sebagai umat Islam, apa kata setiap kali lepas solat fardhu, kita doakan untuk seluruh umat. Mohon agar Allah bersihkan hati-hati kita semua dari sebarang hasad dengki, khianat, dan seumpamanya yang buruk-buruk. Mohon Allah satukan kita semua. Mohon Allah lindungi negara kita dari sebarang malapetaka dan perkara-perkara yang merosakkan. Dan mohon semoga negara kita dapat ditadbir dengan pemerintah yang adil dan boleh menerapkan nilai-nilai Islam dalam pemerintahannya.

    Kita doa tak putus2 setiap hari dan setiap masa. Tak kesah ketika solat secara individu @ berjemaah. SEMUA DARI KITA BERDOA. Doa kan senjata umat Islam yang paling power. Pasti ada keajaiban. InsyaAllah. Allah tu Maha Mendengar doa hamba-hambaNya yang betul2 meletakkan pengharapan padaNya."

    Tapi nak tanya sikit la kan. Berapa ramai dari kita ni, lepas solat je akan berdoa seperti itu? Pernah tak berdoa untuk orang lain? Ke hanya berdoa untuk diri sendiri je? Ataupun nak berdoa pun malas? Cuba check diri kita. Muhasabah diri.

    Hai..entahlah. Semoga kita sentiasa diberi petunjuk dari Allah.


    Kalaulah semua umat Islam buat macam ni kan, korang rasa-rasa kan, ada kemungkinan tak Allah akan makbulkan? Lepas tu nak tanya lagi ni. Dengan buat provok demo camtu kan, korang rasa-rasa kan, Allah redha ke ye perbuatan korang tu?

    Sekian, itu saje pendapat dari aku seorang rakyat marhaen yg tergolong dalam Majoriti Senyap. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye sgt sokong apa yg Cik Sha ckp ni....kalau kita rase kita ni btul2 syg kan negara kita yg satu ni(mmg xde yg lain dah)doa lah pd Allah.hanya itu je cara yg bijaksana sy rase.dr buat sesuatu yg boleh mendatangkan kemudaratan pd org lain kan.?jgn ingat korang wat benda2 mcm ni,semua org kt Malaysia nk sokong...saye yg dlm golongan majoriti senyap ni gak hanya mahukan keamanan n kedamaian..

      Delete
  19. selalunya, 'adatlah' kalau berlainan pendapat sekalipun, tapi janganlah sampai saling bermusuh ye tak?...berlainan fahaman dan ideologi, sepatutnya mampu membentuk kita menjadi manusia yang lebih peka tentang keadaan sekitar, dewasa dalam menangani emosi, ini tidak, dari sejak sehari sebelum semalam,mual rasanya bila terbaca dua-dua belah pihak (yang menyokong dan membangkang-dua-dua sama 'naik' memaki hamun, mencarut segala bagai)

    mungkin kita lupa, bukan kita saja ada mukabuku ini, anak-anak kecil juga dah ada mukabuku masing-masing dan akan ghairah melihat 'contoh (bukan) tauladan' yang kita tayang dengan megah.

    nampaknya, inilah 'sejarah besar' yang mampu kita tinggalkan pada anak-anak kita nanti. bukan hanya kita, malah dunia luar juga melihat apa yang kita 'cipta' di khalayak, membenarkan kebodohan demi melayan kehendak emosi yang melampau.

    *benci keganasan- dalam apa saja bentuk, dengan apa saja cara- dari mana-mana manusia sekalipun.

    *prndapat dua sen saya, selepas membaca terlalu banyak tulisan di facebook tentang bersih.dan zulfikar, saya setuju dengan anda. terima kasih menulis tentang ini.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama, saya betul2 terharu dan terima kasih untuk pendapat dan penghargaan awak.

      Delete
  20. penulisan yg bagus utk dikongsikan... setuju sbb sy pun sgt2 tk suka demo2 ni, tk kira la sape penganjurnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih untuk baca dan kongsikan...

      Delete
  21. majoriti yang pergi semua dah kena bagi $$$!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TGNA dah mengaku sendiri, bagi duit poket dia kat pendemo.

      Delete
  22. yeahh. apa yg ikar smpaikan ni ialah apa yg aku rasa.

    ReplyDelete
  23. KNAPA ANTI LYNAS DAN BERSIH DISATUKAN...
    tu yg membuatkan aku tidak pham....

    ReplyDelete
  24. Penulisan yang susah nak faham...
    (kalo penulisan bagus, sekali baca dah faham)
    emm bias..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan susah nak faham masalahnya..

      Masalah utama kau sekarang ni,kau tak dapat terima kenyataan,apa yang blog ni cakap adalah benar.

      Bawak-bawak le letak ketepi taksub tu.

      Belajar terima pendapat orang lain sama.Jangan ingat pendapat kau je orang lain kena terima.Bias celah-celah mana.Hahaha.

      Delete
    2. err...mencelah skit..tumpang lalu,
      aku baca sekali paham...baca 2-3 kali...lagi seronok aku baca..so bagi aku takde masalah dengan artikel ni..
      bagi aku lerr..
      Terima kasih sekalung budi...

      Delete
    3. Terima kasih dan tahniah kepada yang Faham dengan tulisan di atas. Dan sekalung simpati kepada yang susah nak faham, harap bertabahlah menghadapi dunia yang penuh pancaroba.

      Delete
  25. assalamualaikum.. sedih saya tengok orang2 melayu ni.. yang2 merusuh merempuh rempuh polis, orang melayu.. yang pijak2 kereta polis, orang melayu.. yang pukul, tunjal2 kepala polis dengan kon pun orang melayu.. bangsa cina duduk diam. siap bagi bunga kat polis.. melayu2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu sudah mula menari cakpong, Ambiga ketuk gendang. Lim Guan ENg main simbel... tung tung ke cenggg

      Delete
  26. Sama wavelenght.

    Steady brader.Aku stuju analogi pasal budak menangis tu.Sama macam budak-budak yang berguling dalam pasaraya mintak nak beli barang.

    Tak beli,meraung sampai semua orang tengok.

    Itu yang deme pendemo ni nak sebenarnya.Tengok video anwar arahkan untuk serbu kat link bawah tu.Blogger pembangkang pun tak suka..Haiii..susah betul kalau ada orang suka merusuh tak tentu hala ni.

    http://amenoworld.blogspot.com/2012/04/konspirasi-serangan-dataran-merdeka.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you StingRay, wah nama pun dah menyengat!..

      Aku dah tengok Video tu pastu aku share kat wall FB. adakah kau nampak senyuman jahat Anwar Ibrahim masa dia bagi signal tu sama macam yang aku nampak..

      senyuman kepala samseng, bukan senyuman ahli wara'

      Delete
  27. I'm a silent blog reader, n just enjoyed reading never seem to have the interest to comment on any blogs. You have written such a nice entry provokes me to congratulate on your views. Wish our country would have more writers like you.

    ReplyDelete
  28. post pasal bersih 3.0 yang paling senang nak faham. kalau la dorang ni dh banyak sangat energy nak buat rally bagai tu, kenapa tak nak guna energy tu ke arah lain?kan mereka2 ni suma bijak pandai. pegila cari bukti yang pilihanraya tu tak bersih, pas tu tunjukkan ngn rakyat.senangla kami yg marhaen ni nak menilai.ni bukti xnampak trus, tapi nak jugak buat rally.

    p/s:

    or bukti memang dah ada, saya je yg xtau kot

    ReplyDelete
  29. there is no freedom without control..kalau terlalu bebas,ini lah jadinya..cuba zaman mahathir dulu,anjing tepi jln pun x berani menyalak..ni ke harga kebebasan????pembangkang minoriti,klu x suka pemerintah malaysia,pindah keluar dr sini n stop menyusahkan org..jadi lah rakyat mana2 negara yg boleh terima idea n pendapat kamu..jgn jadi mcm amerika,cuba utk memaksa dunia utk terima pendapat n ideologi mereka..cuba ikut majoriti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan kat kerajaan...kasi depa nie pulau yg x pakai lagi..suruh depa BERSIHkan buat negara MERDEKA deme tu,,,Bagi nama Negara tu AMBIAGANUARA, kita tengok boleh tak depa bina masjid kat pulau tu...

      Delete
    2. Ambiaganuara.. haha, ok lawak, aku tergelak. hahaha

      Delete
  30. Saya setuju dengan n3 anda!!

    ReplyDelete
  31. Sejarah dh berulang kali mengajar manusia.. "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh".. kalau bangsa sdn berpecah belah, jgn terkejut la kalo org lain tetiba amik peluang.. kalo nk bising2 pasal Pilihan Raya kt Malaysia ni x adil la..ade ke BN menang 100% tp x de kn? ade jgk negeri2 tumpas ke tgn lain.. setau aku dlm dunia ni even US ke UK ke PR mmg susah nak d jamin tampered proof pn.. yg korg nk beremosi sgt ni kenape? bukan buruk sgt pn kerajaan skrg ni melayan rakyat.. sejak Merdeka sampai skrg ni dh byk perubahan positif. Hang tgk la negara2 jiran kite Thai, Vietnam, Laos, India.. (Singpore x yah ler) aman sgt ke? bahagia sgt ke rakyat die? kerajaan dorg mdahulukan rakyat ke??? Jgn kerana nila setitik abis semua hang nk blame.. mcm la korg x de sedara mara yg keje ngan gomen?

    P/S: Bersyukur la dgn ape kita ade skrg ni..

    ReplyDelete
  32. Terima kasih.... ini jawapan yang saya berikan pada bos saya mengapa saya tidak menyertai DUDUK DAN BANTAH...

    ReplyDelete
  33. sedih bila melihat bangsa sendiri bergaduh.. Kalau x sedar jugak wahai BANGSA MELAYU.. nampaknya kita menang sorak, akhirnya kampung tergadai.. Kita ni sepatutnya bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.. aman damai.. tapi andai kata kita tersalah langkah.. kesian pada anak cucu cicit kita nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ungkapan tepat " Menang sorak kampung tergadai" terima kasih.

      Delete
  34. kami bayar cukai jalan! kepala jub ko la! aku nak g tgk wayang cte Avenger kat Kl pun susah

    ReplyDelete
  35. p/s alaaah, melenting pun lantaklah, bukan tak biasa, kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai. kalau takut kena maki dengan anonymous jangan tulis blog. << I loikeeeeee>>

    Haritu aku pegi soping2 kat Sg Wang cari kasut sebab kat situ je ada kasut size kecik mcm aku ni. Erkkk... apa kena mengena komen aku dengan entri ni. Apa yang aku nak cakap.. kalau aku join BERSIH mesti aku x dapat kasut hari tu. Atau pendek kata.. aktiviti yg krg kebaikkannya pada semua. sekian terima kasih.

    P/S : aku x pandai berhujah pasal politik

    ReplyDelete
  36. Benarkah pandangan saudara mewakili majoriti senyap? Dan akhirnya pandangan saudara diulas majoriti penyokong yg berpaksikan politik. Lihat sahaja ulasan menjadikan bangsa sebagai landasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku antara majoriti senyap yg x masuk cmpur dan mmber2 aku yg study oversea same2 aku rase mang bangang gile bersih ni.. pe tah lagi kluarge2 aku n family2 aku.. so kalo rase ko wakili majoriti kite tgk kat PRU nnt la..

      Delete
    2. saya patut tulis tajuk " Bersih 3.0 pandangann dari MUNGKIN majority senyap"

      saya majoriti senyap, Bersih 3.0 itu sendiri bukan rally berimejkan ahli mana2 parti.

      Delete
  37. Yang penting kerajaan kene laksanakan 8 tuntutan BERSIH, itu objektif utama. Rakyat turun berdemo kerana sudah muak dgn kerajaan skg. Sudah lebih 50 thn ditipu & ditindas kerajaan. Kenaikan harga barang, kos kehidupan yg tinggi buatkan rakyat sengsara. Tiada siapa pun yg paksa mereka. Mereka berdemo dgn hati yg tulus, tiada niat utk buat kacau. Angka rakyat yg turun berdemo memang ramai, itu semua isyarat kpd PM utk ambil kira kenapa jd begitu. Rakyat mahukan pimpinan yg lebih baik, bebas dari segala rasuah. Apa pun politik & agama tidak boleh dipisahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement ko btul2 memalukan umat Islam

      "politik & agama tidak boleh dipisahkan" ???? ko biar btol.. Agama tu tiang segala2 nye.. kt kubur x de pn disoal malaikat "siapakah PM kamu?" , atau "siapakah yg kamu vote?"

      jgn sampai taksub dgn politik, hal Agama dipandang remeh

      Delete
    2. saudara/ saudari:

      Saya ada banyak kawan2 dari luarnegara memandangkan saya bekerja dengan company swasta. Mereka amat suka Malaysia, sebab keharmonian yg kita ada even berlaku racism, hatred tp kurang ketara. Setulus mana hati mereka andai batu dan sampah dalam tangan dikala berdemo?

      Harga2 barang plak, bagi mereka tidak terlalu mahal kalau nak compare Philiphines (yg. 2-3x lebih susah dari Malaysia) dan China (dimana nilai matawang mereka 2x murah dari nilai kita), tp still mereka tetap katakan segala2 nya murah disini. And yes, mereka tak bergaji tinggi, tp akibat peluang nak bekrja di Malaysia, they accepted. If so, apa daya kita untuk komplen harga barang tinggi sedangkan yang bercucuk tanam tuk juga dari Malaysia, mereka jugak mahu mencari sesuap nasi. Hrga minyak pulak 2/3 rendah dari kbyakan negara.
      pendapat peribadi saya, andai saudara bekrja di New York pun, takkan saudara mengharapkan harga murah. Lagipun, bukankan itu suatu dorongan tuk kite meningkatkan taraf hidup kite. Kalau sudah kita tidak mampu mengurangkan hrga barangan, apakata kita tingkatkan diri kita? Maaf, hanya sekadar memberi pendapat.

      Delete
    3. kalau muak dgn Kerajaan skrg, tukar lah Kerajaan masa PRU nanti..yg g dok berdemo watpe...

      seharusnya perjuangan Bersih perlu bebas dr politik...biar spe pun yg jd Kerajaan, rasuah, politik wang etc semuanya tetap akan ada sbb adanye kuasa...soalan aku mudah jer, kalau nk pemimpin yg lebih baik, yg bebas rasuah, ko blh pastikan yg pemimpin pembangkang tu pun bebas rasuah???

      nilai dahulu pentadbiran di Sgor, Penang dan Kedah...benar2 bebas rasuah ker???

      di mana ada kuasa, di situ ada ruang utk corruption.

      penyokong Bersih sendiri tak jelas apa yg mereka mahukan. Nak tukar Kerajaan atau nak Kerajaan sekarang berubah?

      Kalau ko nk Kerajaan skrg berubah, mungkin sesuai tindakan duduk bantah tu..

      Tp kalau nk tukar Kerajaan, ko jgnlah berdemo..pegi lah pangkah pembangkang mse PRU..

      Delete
    4. Sebelum bersungguh-sungguh ingin menghapuskan korupsi pada pemerintah, rakyat harus menghapuskan korupsi pada diri mereka sendiri. Berapa ramaikah rakyat yang mengabaikan solat namun mengharapkan pemimpin seperti Umar Abdul Aziz? Berapa ramaikah rakyat yang menipu dalam urusan perniagaan namun mengharapkan pemimpin yang jujur dalam harta negara ? Berapa ramaikah rakyat yang sangat kedekut dalam bersedekah namun mengharapkan mereka mendapat harta negara dengan saksama ? Berapa ramaikah rakyat yang melanggar undang-undang keselamatan jalanraya namun mengharapkan mahkamah yang telus? Berapa ramaikah rakyat yang tidak peduli terhadap mesej kenabian lalu mengharapkan pemimpin yang memimpin dengan jalan kenabian ?

      Sebelum rakyat bising mereka ditipu oleh Kerajaan, semak dulu adakah rakyat sudah berlaku jujur dalam urusan mereka dengan kerajaan. Masih ada lagikah rakyat yang tipu ketika 'punch card' di tempat kerja. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'office hour' dengan meng'ular'. Masih ada lagikah rakyat yang ambil M.C tanpa ada apa-apa keuzuran. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'claimn' untuk out station. Masih ada lagikah rakyat yang gunakan harta pejabat untuk kegunaan peribadi. Jika rakyat masih tipu kerajaan, maka tidak pelik kerajaan juga akan tipu rakyat.

      Telah menjadi Sunnatullah bahawa kaum-kaum yang zalim itu diperintah oleh orang yang zalim.

      Firman Allah: “Dan (penduduk) negeri itu telah Kami binasakan ketika mereka berbuat kezaliman.” (Surah Al Kahfi, 18: 59)

      Al-Walid ath-Tharthusi rahimahullah berkata, “Sehingga sekarang masih terdengar orang-orang berkata, “amalan- amalan kalian adalah pekerja-pekerja kalian”, sebagaimana kalian sekarang ini; maka seperti itulah kalian akan dipimpin."

      Di dalam al-Qur’an terdapat ayat yang semakna dengan perkara ini.

      “Dan demikian kami jadikan sebahagian orang-orang yang zalim itu menguasa sebahagian yang lain disebabkan apa-apa yang mereka (masyarakat) usahakan.” (Surah Al-An’am, 6: 129)

      Imam Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan (berkenaan ayat tersebut)

      “Tiada orang yang zalim pun melainkan ia akan diuji dengan orang yang zalim. Dijadikan dari kalangan orang-orang yang zalim, mereka dikuasai oleh orang- orang-orang yang zalim lainnya Sebahagian mereka dihancurkan dengan sebahagian lainnya, dan sebahagian mereka disiksa dengan sebahagian lainnya, sebagai balasan atas kezaliman mereka.” (Rujuk: Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Terbitan Pustaka Ibnu katsir, jil 3, m/s. 430)

      “Wahai rakyatku! Bersikap adillah kepada kami! (Bagaimana mungkin) kalian mahukan dari diri kami sebagaimana yang dilaksanakan oleh Abu Bakar dan Umar, sedangkan kalian tidak pun mengerjakan sebagaimana apa yang mereka amalkan?!” (Siraj al-Muluk, m/s. 100-101).

      Pemimpin itu asalnya adalah seorang Rakyat. Zalimnya seorang Pemimpin disebabkan zalimnya seorang Rakyat, begitu juta sebaliknya

      *****Fikir fikirkan lah....setakat mana amalan kita sebelum kita mengharapkan amalan baik dari Pemerintah?

      1. Sudahkah kita membayar zakat dengan telus
      2. Sudahkah kita mendidik anak dengan didikan islam
      3. Sudahkah kita menjalankan amalan Rukun Islam dengan sempurna
      4. Sudah kah kita membantu kaum keluarga seperti di syariatkan
      5. Sudahkah kita menjadi anak atau abang lelaki yang bertanggung jawab
      6. Sudahkah kita solat 5 waktu sebelum bercakap hal agama
      7. Adakah kita bertanggung jawab terhadap Mak Bapak dan kaum keluarga
      8. Adakah kita menjadi jiran mengikut ajaran islam

      Dan banyak lagi....Tanya lah diri kita setakat mana amalan kita? sebelum bercakap mengenai islam dalam negara?

      Delete
    5. nak tanya:

      1. apa sebenarnya yang kerajaan tindas??? saya bukan lah kakitangan kerajaan yang menerima 100% bantuan kerajaan..tetapi saya tetap bersyukur kerana di Malaysia ini saya masih bebas mencari rezeki siang dan malam. Anak saya masih bebas belajar..dan banyak kemudahan untuk belajar.... saya juga masih bebas beribadah tanpa ada kengkangan..saya bebas berdaulat. hak saya terpelihara. belum pernah lagi la saya di larang untuk membeli belah ke, kerja ke atas sebab jantina

      2. harga barang yang naik. bukankah memang satu dunia mengalami krisis makanan, krisis minyak. rasanya bukan salah kerajaan harga barang naik. jika kerajaan sangat kejam dan zalim, takkan la warga Thailand dan ada juga warga malaysia yang seludup minyak petrol,tepung, minyak masak ke Thailand?? jika memang rakyat Malaysia susah, takkan la melambak-lambak barang made in Thailand, Indonesia, China dipasaran?????

      Delete
    6. Teman pun x tau ape yg kerajaan tindas!!!!aku rasa depa nie baru balik dari Myanmar tak? Kat sana depa x leh mengundi tu yg balik Malaysia buat demo tu......wakah....dasar PEMBANGSAT NEGARA bukan pembangkang lagi.

      Delete
    7. Persoalan 'naik bulu roma'

      "APA SEBENARNYA YANG KERAJAAN TINDAS?"

      terima kasih....

      Delete
  38. Yes! Ini pandangan majoriti senyap, yang tahu kenapa serta rasionalnya untuk mengatakan NO in the first place to this kind of thing. Benar, agenda untuk pilihanraya yg bersih sgt2 saya sokong, tapi pendekatan ni sgt2 salah. Saya anggap kita terlalu bijak tuk membuat demo dijalanan spt negara dunia ke-3 lain, tp ironinya, we ain't any better. Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. Harapan untuk menjadi negara maju mungkin ada sedikit tergendala dengan rakyat2 nya suka memberontak tidak tahu punca.

    Rata2 saya sokong semuanya point saudara, and YES, im one of those majority senyap, always say NO to rally bulls**t.
    Pardon my language.

    ReplyDelete
  39. Point 21 tu dah ceritakan segalanya..kenapa pihak kat sane boleh terima kemenangan..kenapa tidak ditolak kemenangan sebelum ni??lagi satu.kata pengasas bersih adalah ngo bebas..tidak terikat dgn mane-mane parti politik.tapi ade plak parti pembangkang.siap laungkan hapuskan bn lagi...ni cite pasal spr ke pasal bn??

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju!....

      soalan simple yang mereka tak boleh jawab. "rally ni utk spr ke atau nak tumbangkan kerajaan?

      Delete
  40. bernas n sangat setuju.. semua poin diolah dengan baik tanpa aku perlu mencerna setiap idea :)

    ReplyDelete
  41. mohon cc entry ni ke solihinzubir cacat

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi hang... tak baek la ckp aku cacat.. haha..

      Delete
  42. artikel yg baik... baca artikel saya mengenai kehodohan kesan daripada demo bersih 3.0 di sini pula... btw done follow saudara

    ReplyDelete
  43. Salam..seronok mmbaca pendapat dan pandangan smua.Smoga kita dpt menagmbil iktibar dr ape yg dah berlaku.

    ReplyDelete
  44. Salam semua..pertama skali,saya lbh suka mmbicarakan tentang sbb KENAPA bersih itu berlaku dr mmbicarakan ape yg dah berlaku.Secara tidak langsung ianya berkaitan dgn kebebasan media bersuara dipihak bukan kerajaan.Faktanya ialah,TV3,RTM,BERITA HARIAN,UTUSAN MALAYSIA dll yg x perlu saya sebut,semuanya berpihak kepada kerajaan dan sorry to say kebanyakanya melaporkan berita yg palsu dan berat sebelah.Kita ambil 1 contoh paling mudah,kenapa Utusan Malaysia melaporkan BERSIH gagal kerana hanya dihadiri oleh 4000 org sahaja?jwpnya mudah,kerana mereka dikawal oleh kerajaan UMNO utk kepentingan parti dan utk mengelirukan rakyat.Kita semua tahu dan terbukti demonstrasi bersih dihadiri lbh dr 2 atau 3 ratus ribu org di kl sahaja,tidak termasuk di 29 buah negara yg lain?Jadi diamana gagalnya perhimpunan ini dr segi angka peserta yg hadir?Butakah mata Utusan Malaysia smpi x mampu melihat perkara dan fakta yg sebenar sehingga dgn sengaja melaporkan berita yg palsu
    dan mengelirukan kpd rakyat?Klau perkara sebegini jelas pun mereka sengaja menipu utk kepentingan UMNO dan kerajaan BN,maka saluran mana lg yg puak2 bersih blh harapkan utk menyampaikan suara mereka supaya blh didengari oleh kerajaan.Kebebasan media disekat,permit harakah diberi 2 kali seminggu berbanding media lain yg hari2 diterbitkan.Sidang dewan rakyat pun tidak disiarkan secara langsung utk dinilai oleh rakyat itu sendiri.Jawatankuasa PSC ditubuhkan tp gagal krn masih lg tidak melaksanakn smua tuntutan bersih.Ape lg?Kesimpulan saya amat mudah,BERSIH tidak perlu dan tidak akan dianjurkan sekiranya Kerajaan tidak menyekat kebebasan dlm media dan melayan serta mendengar smua tuntutan mereka dgn adil dan bijak.Tuntutan meraka amat mudah sebenarnya tp kenapa sukar sgt kerajaan nak mendengar dan memerima tuntutan mereka?Yg pastinya ialah kerajaan tranformasi najib tidak mahu dan tidak akan menerima tuntutan tersebut kerana mereka mahu memanipulasi SPR dan memastikan kemenangan kepada UMNO dan BN.Kita ambil lg 1 contoh pling mudah.Br2 ini SPR meminda undang2 baru dgn tidak membenarkan adanya pemerhati semasa proses mengundi dijalankan dgn alasan sesak dan pemerhati ini akan menganggu tugas2 SPR semasa pengundian dijalankan?adakah alasan ini munasabah sehingga pelu dipinda undang2 tersebut?sepatutnya yg dikaji dan diubah ialah mekanisma yg dijalankan semasa proses pengundian,bukan mengubah undang2 tersebut.Undang2 baru trsebut nyata dan jelas mmbolehkan SPR memanipulasi keadaan semasa proses pengundian trsebut.Ini yg dikatakan oleh puak2 bersih katakan sebagai berat sebelah kerana SPR lbh condong dan tunduk kepada arahan kerajaan.Bukti lbh jelas pada kata2 sy ini ialah Pengerusi dan Timbalan pengerusi SPR sndri ialah AHLI UMNO seperi yg dibuktikan oleh pihak pembangkang baru2 ini dan ini diakui sendri oleh mereka berdua.Kita smua stuju bahawa SPR ialah sebuah badan bebas dan tidak blh tunduk,condong,berat sebelah kepada mana2 parti politik dan mereka2 yg bekerja di SPR mestilah mendapat kepercayaan dr rakyat,baru kita blh katakan yg SPR itu telus dan adil.Tp dr ape yg kita lihat dan terjadi skrg,blhkah kita percaya kpd SPR?klau dah bos dan timbalanya ahli umno,mesti la mereka menyokong UMNO dan kerajaan itu sndri,xkn sekadar suka2 nk jadi ahli jer..Akhir kata dr sy,BERSIH itu dilakukan kerana ini saje saluran yg masih ada utk rakyat meluahkan rasa tidak puas hati mereka dan berharap kerajaan dan dunia smua akan mendengar.Ingat,lpas ini sluruh dunia akan memerhatikan pemerintahan Najib dan bagaimana cara mereka menangani situasi bersih ini.Jika masih lg tidak ada perubahan dan tidak ditangani oleh kerajaan tranformasi najib dgn bijak,saya percaya BERSIH 4.0 akan menyusul dan akan lbh ramai rakyat yg akan berhimpun menuntut keadilan dalam melaksanakn PILIHANRAYA YG BERSIH DAN ADIL..serta menuntut sebuah kerajaan baru yang adil,bebas dari rasuah dan salah guna kuasa.Wassalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari Pulau buat negara sendirilah...urusan sampah pun x boleh nak tangani ada hati nak perintah negara....podahcit..tuntutan agama pun x dipenuhi nak org penuhi tuntutan BERSIH makin KOTOR lagi ade...

      Delete
    2. pasal apa tanak buat tuntutan melalui tv3 ke,utusan melayu ke..pasai pa nak2 gak saluran pembangkang..apa tv3 x bole tlg hangpa ka..?hangpa takut pilihanraya x telus ka,takut hilang pangkat?kalu pkr kalah,abis la pangkat2 semua..kalau hangpa betoi,rakyat mesti pilih..x perlu nak buat onar,menyusahkan org..kami pon ada masalh,x pernah menyusahkan org..hangpa mati ka kalau x dpt pemerintah yg jujur..selama ni hidup kan??cukup mkn kan??apa lg hangpa mau??soalan paling penting..hangpa ada ka pemerintah yg jujur???????tlg jwb dgn jujur..anti..aku rs mcm nak pi bom ja yg bangang2 menyusahkan idup org..

      Delete
    3. Mcm mane dieorg ni blh kira org smpi ribu2 nie?? ader ambik kedatangan ker?? Pastu kenapa polis pulak yang sediakan makan minum dieorang nie?? Ni dah masuk hari kedua slps bersih 3.0 bila agak2nya nak dikeluarkan pendapat2 penyokong2 selepas menghadiri bersih 3.0??? Teruk sgt ker Malaysia sekarang nie?? ader ker yang mati kebuluran??? yang nak menuntut keadilan tu ddk kat negeri mana?? kan negeri masing2 ada menteri kenapa xsalahkan menteri2 tsbt dahulu??? Ada bnyk lagi sebenarnye nak soal ni tapi biarla yg nie terjawab dahulu...

      Delete
    4. byk tanya je.. selidik sdiri malas.. mane nak abih klau asyik nak emo je, jadilah penilai yg adil..

      Delete
    5. Rakyat bebas nak baca paper mana.harakah ke,sinar ke,utusan ke,hapa ke.jadi persoalannya media tak bebas atau pro pr nak media arus perdana condong ke arah mereka?lemah sangat la point kebebasan media tu.patut ketelusan media sebab pembangkang pun ada saluran media sendiri yg condong ke arah pr.pernah media pembangkang sokong apa apa inisiatif kerajaan walaupun sudah terang lagi bersuluh ianya bagus?aku sebelum ni xpernah mengundi.tapi tahun ni baru daftar sebab muak dgn politik.nanti kita tengok majoriti senyap pilih mana ye.tindakan menukar kerajaan dari luar tak bijak.lebih bijak pr ramai ramai masuk bn pastu ambil alih.jadi rakyat tak pening nak pangkah mana.

      Delete
  45. yup aku pun setuju sgt dgn pendapat blogger nie...aku pun adalah majoriti senyap...yes aku mmg bencikan pemimpin yg zalim dan tidak bagus.x kiralah pemimpin kerajaan or pembangkang.aku bukan parti mana2.prinsip aku senang je,mana yg betul itu aku sokong.contohnya aku menyokong PAS nak wat hudud dan aku menyokong kerajaan yang melindungi islam d malaysia dan membenarkan agama2 lain d amalkan d malaysia.sebabnya senang je.dua2 perkara yg aku bg contoh tadi adalah benar.tak kiralah BN or PR.stakat nie, klu aku d beri pilihan utk memilih kerjaan yg akan memerintah,aku akan pilih BN.sebabnya bukan bias tapi sebabnya bila aku comparekan antara kerajaan BN dan PR,kerajaan Bn lebih byk kelebihan dr kerajaan PR.dr segala segi kerajaan BN lebih.BN ada rasuah, PR pun ada rasuah.pemimpin BN ada yg rosak.pemimpin PR pun ada yg rosak.so klu di 'compare'kan antara BN dan PR mana yg byk kelebihan????????bak kata nabil sendiri mau ingatlah.....

    ReplyDelete
  46. kepada semua bakal pemimpin (generasi muda skrg)..sudah kah anda bersedia menjadi pemimpin umat di akhir zaman ini?????????...sape kah musuh ssebenar kita????????.......korng pikir la sendiri......

    ReplyDelete
  47. artikel ni senang sgt nak dipatahkan. kalau benda dah salah tak kira camna kita nak pertahankan akan kalah juga. mcm cerita org2 jahiliah yang cuba pertahankan pemimpin2 dan agama lama mereka, kalau lawan kebenaran memang tak akan menang. but biasala dua2 pihak pun ada penyokong masing2. so terserahlan kalau ko nak rasa happy dgn komen2 yg sokong ko ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. seperti biasa, Blog sokong Bersih akan ada komen sokong penulisan dia, blog anti bersih akan sokong penulisan anti bersih...

      cuma aku jujur dan telus dengan pendapat aku, Identiti aku tak disorokkan. nama aku nama betul, pendapat aku tak main bayang-bayang.

      ini pendapat aku, bukan analisa strategik.

      kalau kau tak bersetuju dengan tulisan aku, aku berterima kasih dan ucapkan tahniah, sebab kau masih seorang manusia yg ada akal dan pendapat sendiri.

      takkan aku nak paksa kau sokong pendapat aku yang kat tak suka pula.

      Delete
    2. hurm.. bgus2~ berani myuarakan pndapat n xsibuk nak debat je keje~

      Delete
  48. ak x thu la apa nk jd dgn ngra ni utk tmpoh 10 tahun lg. ak dh la mda lg tp bla berkira2 apa yg brlaku sjak 2 3 thun ni ak jdi takut, ak trfikir adakah ak akan dduk dlm ngra yg msih aman utk tmpoh 10 thun akan dtg? ak x fham apa lg yg rakyat malaysia nak. family ak dulu hdup bole dkatakan ssh, duit yg ada hanya ckup utk belanja, tpi lpas brtahun2, hdup family ak makin baik, kewangan pn mkin stabil. ak pn bole hdup dgn selesa, beli apa yg ak nak,pkai bju yg lbih mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah kalau kita bersyukur kita dapat kebaikanNya.

      Delete
  49. Entry nie berat sebelah dan tak kaji kenapa rakyat berhimpun untuk BERSIH 3.0. Cuba kaji kenapa hal ini boleh timbul. Bukan semua yang turun adalah penyokong mana mana parti. Ada yang turun untuk menyatakan hasrat mereka agar pentadbiran di negara ini lebih telus. Adakah anda tidak nampak atau saja buat tak nampak yang something is wrong with our government? Dengan media yang berat sebelah, penyalahgunaan wang rakyt yg melampau. Jangan disebabkan and tersekat tak dapat pergi shopping, pergi tengok wayang sewktu demo anda terus melebel pendemo BERSIH tu gagal dan menyebabkan berlaku kucar kacir...kita semua harus bersatu. Tidak kiralah lepas nie kerajaan umno yang pegang, yang penting mereka lebih telus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hal ini timbul coz U x bersyukur @ PRU 13 nanti pangkah aje le..xyah nak kata org salah tu salah nie...see your leg first .Boleh mengundi ke tidak?

      Delete
    2. berat sebelah tang mana? semua point atas adalah tentang event 3.0, mesti kau tak baca entry Bersih pandangan dari Jiwa Marhaen ni.

      Delete
  50. Sebenarnya benda ni mudah je. Kerajaan dah bagi stadium untuk korang duduk & bantah. Yang nak p ikut ckp ambiga buduh tu buat apa?Lastly bangsa kita jugak berpecah belah.Pukul memukul.Apa ni?Bangang sgt la korg ni. Tang mana yg bersih skang??sampah sarap merata2 lagi ada la?cit..korang ni elok la p minom je air kencing si ambiga tu.suka sangat buat drama tamil kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa niekan dari Institute of IDOIOTLOJI gabungan dari Unibersiti STUPIDITY...depa punya CANCELLOR tu kan YAMBIGA...dah CANCELOR bagi workshit...Depa pi buat laa...hehehe!!
      Pasni kira depa dah graduate laa..tengok pada jurusan yang depa ngaji, Sijil Lebam tang Pala, Sijil Lebam tang badan, Degree didalam jahitan di pala...and so on laa...heheheee!!

      Delete
  51. Bila dah ramai2 tue..adalah anasir tak baik..pastu marah2 (kan nie ajaran syaitan)..buak apa nak pukul orang. best ker? cuba ganti tempat dia? apa rasaya..boleh kumpul boleh himpun..tak salah tapi janganlah nak ganas2 sangat. kita kan melayu..malu dek dekat bangsa lain.. tengok sikit macam negara arab tue..bila dah tak dapat kawal amarah, maruah negara tergadai..nak ker cam tue..kawan bukan melarang tau tak menyokong..tapi biarlah yang hadir tue pakai otak bukan pakai nafsu..lagi satu budak2 (anak kecil) buat apa lah dibawah sekali.. kalau jadi apa2 dekat budak tue sapa nak tanggung..yaa didunia kita leh tunjuak siapa..akhirat? mak bapak yang tanggung tau..kawan bukan belagak pandai..cuma kawan heran tengok orang sekarang, ganas tak bertempat..

    ReplyDelete
  52. Salam admin, mohon maaf atas teguran. Pada hemat saya hujah no. 1 sudah salah...saya turun melihatnya, tidak tahu pula ada perarakan(bermula dari mana ke mana?) yang jelas aktivis semua duduk tetapi terpaksa bertempiaran lari apabila semburan air dan gas tanpa amaran awal. sebaiknya hadirkan diri secara langsung tidak hanya memandang mentafsir gambar semata2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totally agreed!

      Sbb tu sy cakap, nk komen, nk bg pendapat, biarlah berlandaskan fakta.
      some people was there whether they're supporting govermnet or not.

      jgn nk tulis ikut nafsu nk kondem pihak pembangkang je. byk fakta yg tersebar x betul, xkira kat media, internet, youtube...

      Delete
    2. search dekat Youtube, beratus2 rakaman video mereka berarak.

      Delete
    3. http://www.youtube.com/watch?v=QSYeT-PAeM8&feature=related

      dalam entry ni bukan duduk dan bantah ye. Ini namanya sengaja merempuh. merusuh.

      Delete
  53. apa kes kereta polis ronda2 kawasan orang tgh demo? FRU dan polis lain semua dok setempat.. apa mungkin ini adalah setup utk memburukkan imej Bersih 3.0?

    ReplyDelete
    Replies
    1. so? kereta polis ronda. ok betul.

      Jadi ia menjadi lesen menghalalkan perusuh baling objek dan cederakan polis?

      Delete
  54. jangan persoalkan benda yang da berlaku..jgn asyik tuduh org tu salah.org ni slh..sebaliknya fikiran lebih ke arah penyatuan umat ISLAM... KEMURKAAN ALLAH.. adakah BERSIH ini terlihat BERSIH di mata ALLAH??? kalau hanya MANUSIA sahaja yg melihat BERSIH itu BERSIH..baik hentikan.. semua org manusia biasa.. POLIS bukan MALAIKAT... AHLI BERSIH dan PEMIMPINNYA bukan TUHAN.. PEMIMPIN2 ade agenda tersendiri... mereka menggunakan rakyat utk merealisasikan impian mereka.. kita rakyat adalah MANGSA POLITIK.. andai kita melihat dgn sudut EMOSI..maka EMOSI lah kita..dan kita akan melihat dan mencari keslahan..jgn meminta pada MANUSIA...sebaliknya minta lah pada ALLAH... saya sngat yakin jika kita kembali kepada AL-QURAn & SUNNAh (bagi umat ISLAM)..kita semua dpt menilai segala2nya dengan mata HATI bukan mata EMOSI atau AMARAH semata2.. dan kita akan terlihat sgt profesional tanpa membuat rusuhan atau demo... dan POLIS2 yang dikatakan ANJING itu juga pasti seprti itu..tp, biasa kita manusia biasa terlalu buruk sangka dan negative pada org lain.. JANJI ALLAH itu PASTI..tp,JANJI manusia itu bawa ke MATI... dan saya rasa bukan ISLAM sahaja tidak suka perkara seperti BERSIH ini..tetapi AGAMA lain juga pasti sama..kerana ianya menimbulkan huru hara pada negara dan mengancam keamanan.....dan kepada mereka2 yang menANJINGkan POLIS mohon pada korang jika berlaku kecurian atau pe2 saja..selesaikan lah sendiri..kerana ANJING2 kerajaan itu tidak mampu utk menolong anda kerana mereka hanya mampu MENYALAK ke arah anda..fikirkanlah.. tak semua org baik dan tak semua org jahat..POLIS dan AHLI BERSIH pun mcmtu jgk..ade yang baik..ade yang jahat..jgn terlalu TAKSUB dan EMOSI dgn agenda2 POLITIK.. kerana yang merusuh tu bukan AHLI POLITIK pn..dapat sakit je..kalau dapat PAHALA..aku pn nk turun wat DEMO gak..so, fikirkanlah..sesungguhnya NABI MUHAMMAD SAW pernah bersabda tanda2 akhir zaman semakin banyak salah satu antaranya apabila FITNAH datang nye dari bumbung rumah kamu sendiri..FITNAH yang terlalu banyak yang mudah dibaca & dipercayai...hukum FITNAH itu jelas sekali SEPERTI membunuh..jadi dlm tak sedar kita telah membunuh saudara seagama kita sendiri dan melemahkan kekuatan ISLAM di MALAYSIA ni...pe2 pn, bag umat ISLAM SOLAT itu adalah TIANG AGAMA..SOLAT itu,KUNCI KEKUATAN DAN KESABARAN MANUSIA..sekian dr DR MRS SEOUL...

    ReplyDelete
  55. Buat Admin, saya pun dari golongan Minoriti...apa yang telah saudara berikan memang saya setuju & sokong. Bagi saya, apa yang berlaku di Malaysia sejak kebelakangan ini tak kira le masalah dari golongan VVIP hinggalah ke rakyat jelata adalah membuat tindakan yang mengikut 'PERUT' bukannya Aqal. Selagi perut tak kenyang, tak penuh, tak boroi, selagi itulah dia akan buat mintak diisi selagi tak meletup perut tuu...bila dah meletup, siapa yang sakitkan?
    Sekian...
    # p/s : admin, saya suka membaca artikel anda, teruskan menulis..

    ReplyDelete
  56. Salam admin..a very good point and a brilliant one.
    Tak kisahlah apa jua komen, saya kira kalau kita ini rasional semua pndapat kita ambil dan nilai. Ada baik ada tidak. So sama2kita menilainya. Bukan hendak menegak benang basah masing-masing sambil bertegang urat kita yang hebat..(maksudnya betul)..just take it as what is was..an opinion..baru kita nampak ke mana hala sebenarnya..hanya menumpang lalu

    ReplyDelete
  57. Macamana nak beraya ni kalau dah dgn jiran pun boleh muncung pasal politik.... Raya bulan lapan tau...~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal pepagi 1st day ghaye tuu...bermaaf-maafan ler...bwk ler skit buah tangan tapi bukan buah buku lima ye....hehehee!!

      Delete
    2. Haha.buang yg keruh ambil yg jernih.tak rendah maruah andai kita mengalah.politik tolak tepi

      Delete
  58. hehehe..salam..
    ak bukan nk kate ap la..just pndapat ak..
    kebebasan media sering dikatakn..what the h*ll!!
    -Harakah,Malaysia kini,andyg seangkatan dgnnye tuh ap?
    cume yg mmbezakannye adalah..berapa ramai yg beli,yg on9 utk bace artikel2 penulisan mereka..
    cume yg mmbezakannye kemampuan pemilik atau senang cerita bos2 paper or media e2 sndiri dri segi modal utk mmbesarkn peniagaan jualan n cetakan mereka sndiri je..
    kalo e2masih lagi dikatakn kebebasan media di halang ak xtau la..
    dri sudut pndangan org yg xmain politik..
    ad ap2 salah sile la maklumkn sbb ini cume pndangan jer..
    regards..kirk..

    ReplyDelete
  59. Salam. First of all I'd like to say kudos to you, Saudara Blogger and the majority of the commenters. I just feel so alone in this chaotic time. My colleagues and I are in the professional group of people, like most of the people here I guess and we are working in a government hospital, receiving salary from the government every month. I am not particularly pro-government and I have been thinking of joining the cause of the opposition since early this year. Particularly when I watch the local news on tv. Even a retard could see how the ruling party is treating the media as a propaganda tool. I used to admire the bravery of the opposition party and what this BERSIH stands for. I've been treating patients who are being discriminated for so many reasons, not just political.

    At work, as the BERSIH 3.0 got near, my colleagues were so worked up, my Facebook were choked with so many righteous comments about BERSIH and why people should join the movement. But deep down I just feel that there must be more to this than just people wanting to end corruption, build a better tomorrow etc etc etc. My silence and reservation were seen as cowardly and selfish. They said I'm just 'jaga periuk nasik sendiri'. Which is actually true. Sapa lagi nak jaga periuk nasik aku?! BERSIH ke? Kerajaan ke? Sapa nak bayar bil-bil every month? My colleagues who used to be nice and helpful suddenly turned into people I don't even know. They feel what they're doing is important (which I think from their point of view is probably important).

    So when I told them that I really don't want to join they just turned on me like I'm some sort of a leper, social pariah. Is this a trend? Like only cool people do something as exciting and risky as this protest? Yes, they're medical doctors. People who treat patients. Who are supposed to save lives. At least people who usually use their brains and common sense.

    When violence surfaced, they said, 'oh, that's just a very small incident. You have to look at the bigger picture. Other places, the protesters went about peacefully.' But when the protesters got gassed and blasted off by high pressured water, they posted pictures of the injury sustained by the protesters. Make it look bigger than life. Focusing on police brutality. To me, the police, albeit all their weakness are just doing their job. I'm sure some of them are also supporters of opposition party. When the protesters went all berserk, the supporters said, 'oh it was the heat, in the heat of the moment anything can happen, including violence.' So my questions are: Were the police immune to heat? And if the protesters had the slightest inkling of this reasoning of them, and they KNOW that violence is a possibility beforehand, people were going to get hurt, WHY WERE THEY STILL GOING AHEAD WITH THE PROTEST? Aren't there like human rights group in this as well? Are these injured people just 'collateral damage'?

    What I really see is that the nation is tearing apart. Like a commenter had written, neighbors are turning against neighbors. I am just sad that I'm loosing friends because of this. So, what I'm trying to say is that we, the 'silent majority' are actually the peace-loving, sensible type who are doing more good than like gazillions of them combined. Stay strong, patient, we're not alone. Our silence is louder than the loudest of them all. Love you all and peace!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Doktor untuk merasai Rasa Hati sayang sama dengan saya dan sebilangan besar Majoriti Besar.

      Terima kasih untuk penghargaan Doktor dan pendapat doktor...

      Delete
  60. Menarik btol point yg duduk kt tgh federal highway tuh. Segala kerosakan yg BERSIH ni buat di muka bumi pasti aku akan tuntut dkt akhirat..Yela aku pon bayar cukai gak kan..hahaha..srsly..Muslim pleasela..be a real Islam..this not the way that been taught by our Beloved Prophet SAW. Rasulullah x pernah demi menegakkan Islam bersekongkol bersame non-Muslim utk menjatuhkan Muslim yg lain. Bersatulah umat Muhammad, jgn jadi seperti buih..walau byk tapi lemah.. Haihh.. Risau sungguh aku dgn keadaan Muslim sekarang. Kat mane2 ade jer dgr negara Islam berperang. Tanda2 akhir zaman. Pada siapa yg tidak bersyukur Allah akan tarik blik nikmat Islam dari hatinya...Nauzubillah..semoga maseh ade lagi sisa2 waktu utk kita lebih mendekati diri pada Allah sebelum tibanya ajal menjemput utk kehidupan di akhirat yg kekal abadi.

    ReplyDelete
  61. gaya penulisan hang mmg hebat.. aku kagum.. tu aku terpaksa akui.. hehe..

    ada point hang yg aku setuju.. terutama no.9.. yg mana saranan supaya Najib turun Bersih. kalau Najib turun, mmg Harmoni punya sbb yg menentang Bersih skrg ni pun majoriti golongan pro BN. Yg x sokong tu mgkin yg jenis tak ambil tahu hal negara. Tapi persoalannya, nak ke Najib turun? Mmg tak la kan.

    tp majoriti aku kurang setuju dgn hujah hang.. Tp apa boleh buat. kita berbeza fahaman politik, mmg akan nampak bias walaupun kita cuba utk jadikan hujah kita nmpk neutral..

    mcm hang ckp. walaupun berbeza fahaman politik, tak bermaksud kita mesti bergaduh. Professional la kan.. heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih SZ untuk membaca, memuji,mengkritik dan bersetuju untuk tidak bersetuju..

      Perbezaan pendapat adalah lambang manusia yang bertemadun, menerima perbezaan pendapat adalah sifat masyarakat yang berilmu.

      Delete
  62. Undi hak anda..lakukanlah...x perlu berdemo...mnerbitkan rs x selamat dlm kalangan masyarakat

    ReplyDelete
  63. Bila pencuri @ Perompak @ Peragut masuk rumah pendemo Bersih nanti...suruh mereka tu buat report dengan Ambiga...lepas tu suruh si Nuar tu tangkap pencuri. Jangan suruh polis kalau benci sangat dengan polis. Dasar manusia yg tidak bersyukur kurniaan aman oleh Allah di Malaysia ini.

    ReplyDelete
  64. analisis yang jelas datang daripada maklumat 2nd hand. adalah sangat mengecewakan ramai penulis membuat ulasan jarak jauh tanpa melalui peristiwa tersebut sendiri. tulisan anda lebih kredibel jika ada menyaksikan secara zahir sebab hampir semua foto, video, ulasan pasal bersih yang ada di paper/tv/blog/youtube/fb adalah bias. jika yang rakam tu orang bersih, jadi lah cerita polis jahat dan begitu juga sebaliknya. kebanyakan yang hadir di perhimpunan adalah bias (penyokong dan anti) jadi cerita diaorang pun bias. orang yang impartial pula duduk di rumah menantikan maklumat bias untuk dijadikan rujukan dalam analisis. a great flaw in your methodolody.

    jadi saya andaikan tulisan menarik ini adalah disandarkan kepada maklumat yang sudah diproses dan andaian2 penulis. tiada salah apa2 pun sebenarnya cuma tak banyak beza dengan saya bercerita tentang perlawanan bola dengan hanya tengok footage gol sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takkan saya nak kritik dan bagi pandangan kereta Proton saya kena jadi engineer pula?

      takkan saya nak kritik Pembunuhan Palestin oleh Zionis saya kena pergi Palestin pula?

      Ini adalah tulisan pendapat! bukan laporan berita.

      Delete
  65. X payah bising2.ade mta lihat, ade telinga dengar n ade mulut diam...ade tgn pangkah ja n pilih ja krajaan apa yg korang nk dlm pilhnraya nnti....

    ReplyDelete
  66. majoriti senyap??? baca penuh dari sumber2 media UMNO. tak NEUTRAL LANSUNG, menampakkan kejahilan kamu sendiri. kamu ibarat negara2 arab membiarkan palistine ditindas, menyokong kezaliman2 pemerintah dan penguatkuasa. MEMENTINGKAN DIRI!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hangpa yg selfish..tanya kat hangpa,apa yg hangpa achieve selain kutukan org..menyusahkan org bkn selfish ka..apa hangpa dpt..???apa yg pemerintah dah zalimi hangpa..sy rakyat malaysia,x pernah rs dizalimi..pasai pa hangpa rs pemerintah zalim???hangpa ada calon yg x zalim ka??punah kalau c anon tu..

      Delete
  67. http://www.youtube.com/watch?v=SM5E7y6tJRc&sns=fb
    http://www.youtube.com/watch?v=K-Jb9k_iNOE&feature=youtu.be
    tgk nih video depan pelanggaran peserta bersih!!! tgk jugak kezaliman polis!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dh tgk kedua2 nyer yg pertama tu klu ler jujur knapa pi doubing suara org klu dh bnyk kali kena maki hilang jugak sabar... aku pun mmg pakat belasah...

      yg kedua klu betul2 jujur kenapa keta dh dekat xambik betul2... dari jauh pun mmg dh nmpk ader kon polis kat cermin depan, keta tgh lalu kena baling pastu org lagi blocking depan keta yg tengah lalu<- ni semua aku ambik dari youtube yang ko postkan kat atas tu...sila lihat semula yer manelah tau kot2 aku buka youtube ko nie mmg tetiba ker ternampak benda yg tak wujudkan...

      Delete
  68. Pilih dgn cara berhemah n bijak.... Bukan dgn cara berdemo... Rakyat skrg bole menilai krajaan Mr k sendiri... Kmi Bukan buta..tgk tv3, utusan, n berita h pun smakin meluat...mmg terang2 menipu sungguh... Senyap bukan beerti myokong@ mbiarkn kezaliman trust blaku... Tp mmilih cra yg betul mnyuarakn hak...tggu n pangkah sja d plihnraya..

    ReplyDelete
  69. xnmpk org kn langgar ye?? awk tgk yg tv3 yg sekerat sikit tu je ke? laen kali cr bnyak2 ckit..he.. nah ni sy tlg cr link kat awak

    http://www.youtube.com/watch?v=tpB48DZjvtI&feature=share

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih untuk link!... segala persoalan terjawab!

      Delete
  70. buat apa kita gaduh2..ketuk sana ketuk sini sama2 kita jugak....sama2 islam yg banyaknya jugak...semuanya kerana hati manusia...bila A sokong dia kata B salah..B pulak akan tetap pegang dan sokong dan kata A salah...yg kena batang hidung sendiri..saudara kita sendiri...Kita perang sama sendiri..israil terus serang saudara kita...tempat suci kita (masjidil aqsa) semakin hendak dirampas...negara sudah lengkap cuma perlu penambah baikkan, sistem sudah betul yg salah hanya hati manusia yg melaksanakan sistem tp semua nak kena kondem...
    ni cadangan saya...kita jadikan malaysia ni tempat untuk kita semua bersatu..markas islam untuk merancang dan bertahan untuk kegemilangan islam kembali...bila kita mengata dan bergaduh sama sendiri kita dilihat semakin lemah...semua nya ada perjuagan masing2..masing2 ingin menangkan masing2..kita semua akan mati itu hakikat...
    tetapkan matlamat kita..berjuang untuk apa?...
    kenapa tidak ada yg berani suarakan demontrasi aman untuk hukum agama..demontrasi untuk hudud...kita tgk saper yg bantah..saper yg sokong itu akan menjadi lebih jelas...
    maksiat makin berluasa..dadah(memabukan dan punca pada kejahatan) jd mainan di kg2..tp kita masih bergaduh sama sendiri...kenapa x buat demo perangi dadah besaran2...carilh pemimpin yg betul berjuang untuk kamu..bukan bg pemimpin megawal emosimu untuk kepentingan sementra..tidak kira kiri atau kanan...semua sama kerana hati manusia tidak pernah tetap...kira dan kanan ada ketirisannya(jgn tipulh kalau kata perfect)...
    Teruskan Berjuang Untuk Islam...Bukan Kiri dan Kanan..tp lurus ke depan..
    Jika saya salah tegur lh saya...saya manusia yg lemah...kadang2 terlalai juga...trima kasih...

    ReplyDelete
  71. Kepercayaan Kepada Tuhan
    Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
    Keluhuran Perlembagaan
    Kedaulatan Undang-undang
    Kesopanan dan Kesusilaan...
    # Semua itu tiada di dalam kotak fikiran PENDEMO BERSIH 3.0..
    Aku dah bosan, aku dah bosan...Aku dah Bosannnnnnnn!!!!! YA! Allah.., Selamatkanlah Bumi Bertuah ini dari tangan2 sang perosak tak kira la siapa..BN ke PR ke Komunis ke BERSIH ke ...Selamatkanlah YA Allah..

    ReplyDelete
  72. Lepas ni kalau ade rumah diorang kne rompak ke, diorng kne rogol ke kete kena curi ke, mat rempit bersepah ke, xpayah telefon polis dah. Suruh diorg buat semua tu sendiri. Diorng kan bijak.

    ReplyDelete
  73. by hook or by crook,i just want my Malaysia to be like it used to be,one peaceful country. sedih tengok negara huru hara,pecah belah camni. what had Malaysia turned into?

    ReplyDelete
  74. well written..im loving this! job well done!

    ReplyDelete
  75. comment yg ak nk post ni secara kasar la mls nk hurai secara details...ak bru 22thn n x pihak mne2 parti...to those yg byk bunyi...y dont u guys study hard...pstu jd wakil rakyat...tanding...jd perdana menteri..then u guys yg byk bunyi can change anything...coz u hav the power...lets say anwar bersuare..nk tegak kn keadilan rakyat..so undi tok die..bg die jd perdana menteri...abs cerite...skg ni najib pm...die ade power..yg byk bunyi ni xde effect ape2 pn...sbb die still the pm...

    1 more thing...mne2 kerajaan mst ade corruption...skg ni kte dh aman...tp still ade yg pertikai kn negara penuh maksiat tu aman ke...ak jwb "ko nmpk maksiat dpn mate ko ade tegur x" n jwpn d terime "tidak"...ckp pndi tp bt x pndi...skg ni kte ckup mkn...cukup minum...ade rmh tmpt berteduh...ade pakaian...xkn kte nk jd mcm iraq...lybia..seria tu...korg nk ke mkn keledek cicah pasir?xkn...so be thankful to god...juz my 2cents :D

    ReplyDelete
  76. i agree with u zul... teruskan usaha anda

    ReplyDelete
  77. bernas. menolak keburukan adalah lebih baik daripada mendatangkan kebaikan...

    ReplyDelete
  78. Setuju sesangat. Biar kasi sedar sikit golongan yg turut serta dgn membabi buta. Tak sedar diri diperkudakan oleh perosak bangsa. Padan muka kamu bila Ambigavpun dah cuci tangan tak nak bertanggung jawab. ular oh ular.

    ReplyDelete
  79. Pada aku x perlu nak kicoh2.. Kuasa ditangan pengundi. Pangkah jer la kertas mengundi tu mengikut akal fikiran masing2... Aku hanye perlukan Malaysia yang aman dan Maju..

    ReplyDelete
  80. saya suka nombor 16...hahaha selamat dunia akhirat tuk pak cik tue...duduk kek tgh2 federal highway..

    ReplyDelete
  81. 1. saya tak pasti frasa "majoriti senyap" sesuai digunakan. ramai lagi yang menyokong gerakan bersih tapi tak pergi pun berhimpun.

    2. pengurusan polis terhadap perhimpunan ini merugikan pihak polis dan demonstran. rasanya ini berpunca dari matlamat utama polis untuk tidak membenarkan perhimpunan berlaku dengan apa cara sekali pun. bila situasi tegang ini timbul, demonstran bagi dicabar untuk melawan polis.

    dari pemerhatian saya melihat cara polis dari pelbagai negara menguruskan sesebuah demonstrasi, cara yang dipanggil "win win situation" itu adalah tidak susah untuk dicapai.

    pertama, "designated area and time", demostran diberi jalan-jalan tertentu dalam tempoh masa terntentu sahaja.

    kedua, polis mengiringi demonstran, bukan melawan demonstran. polis ditempatkan di sepanjang laluan demonstrasi dan memastikan demonstran tidak keluar dari laluan. saya pernah lihat di Jerman, kereta polis mengiringi di depan dan belakang kumpulan demonstrasi agar tidak tercampur dengan orang awam yang tidak mahu berdemonstrasi.

    ketiga, polis berjalan bersama demonstran, ini penting supaya demostran tidak tercampur dengan orang lain dan tidak keluar dari kawasan kawalan.

    apa-apa pun, semua ini tidak mampu berlaku jika ada pihak yang tetap dengan matlamat bahawa demonstrasi bersih tidak boleh berlaku dengan apa cara sekali pun.

    3. demonstrasi bersih tidak ada wujud jika akses media terutamanya TV adalah sama rata. pihak pakatan rakyat nampaknya sangat berkeras mahukan demonstrasi bersih diadakan.. ini satu strategi politik yang bagi mereka suatu strategi "pasti-menang". biar apa pun yang teruk terjadi pada hari itu, mesej mereka berjaya disampaikan kepada media terutamanya media antarabangsa.

    4. saya mengikuti lebih 5 media luar negara untuk berita mengenai bersih. demonstran digambarkan sebagai pejuang demokrasi dan disambut baik oleh media luar. jelas ini kemenangan untuk pihak yang mendukung gagasan bersih.

    5. negara yang membenarkan rakyatnya berdemonstrasi adalah tanda negara maju, negara yang tidak membenarkan pula mempunyai ciri-ciri yang sama seperti negara komunis. keadaan ini merugikan imej malaysia di mata dunia. tindakan pihak atasan yang tetap mahu menidakkan demonstrasi di malaysia hanya akan menggambarkan kerajaan malaysia itu mendekati ciri-ciri kerajaan komunis dan bukan demokrasi.

    6. ada sesiapa boleh tolong, saya dah beberapa hari cari jawapan untuk benda ni. kenapa polis tutup dataran merdeka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok terima kasih untuk pendapat awak.

      1. Majoriti senyap adalah Rakyat majoriti yang memilih kerajaan yang sedia ada.

      6. entah saya pun tak tahu kenapa polis tutup dataran merdeka. sila buat surat tanya polis.

      Delete
  82. bila ada yang mulakan ramai pulak yang mengikutnya, walhal bukan tak tahu kesan disebalik perbuatan tu.. fuh.. nasib baik ai takleh kuar rumah masa tu.. hikhikhik.. serik dah rasanya dengan BERSIH yang dulu, jalan jem tak hengat sampai anak2 terpaksa tahan kencing di tengah2 kesesakan jalanraya masa tu.. huhuhu..

    ReplyDelete
  83. aku suka point 21....bertanding semula la klu kata PRU xadil.....PR ada berani x????

    ReplyDelete
  84. saya bukan penyokong mane2 belah pihak..... kalau pilihan raya kotor kenapa selangor jatuh ke tangan PKR..... pas rasa nya da bertahun memerintah kelantan...... saya muskil di situ..... sya ada mengkaji video bersih 3.0 baru ni berkenaan kenderaan polis yang di tebalik kan..... video ini dari berbagai sudut d rakam oleh penyokong bersih sendiri..... menurut komen di page facebook.... mereka menterbalikkan kereta polis atas alasan terdapat mangsa di bawah kereta..... mana ada tu semua alasan...... pemandu kereta polis memakai topi keledar..... yg memakai topi keledar tu wartawan astro..... bila saya defend ape yang saya nampak di video.... mereka melekehkan kami yang tidak berada di situ..... konon nye mereka saja betul..... dengan merosakkan harta awam cukup saya mengatakan perhimpunan bersih itu adala berbuatan terkutuk dan kotor mereka sengaja handak merusuh...... di luar negara mereka-mereka ini akan dilayan lebih teruk......

    ReplyDelete
  85. i think yg menulis mungkin tak pergi bersih 3.0. as far as i remember, kat masjid jamek kira2 pukul 2 petang, Ambiga datang berucap bersama hishamuddin rais, beliau meminta agar kami DUDUK sampai kira2 jam 2.40ptg. lepas tu, dia bubarkan crowd & ucap terima kasih atas sokongan ramai, minta kami beredar as the target crowd di pasar seni shaja dah capai 250,000 org. bila kitorg bergerak & bersurai, plois pun apa lagi, sembur gas. so kepada yg tak pegi, jgn la buat2 tau & throw assumption sbb apa yg korg fikir n assume sgt berbeza dengan apa yg sebenarnya berlaku. siapa x marah bila nak balik pun kena kepung dengan polis? lepas tu nak komplen psl jalan bersepah dgn sampah, jammed and all... we faced that every new year n merdeka's eve... but benda camtu is small matter sbb perjuangan keadilan kat negara ni is nothing important pun. hm, upset siot baca blog tu.

    ReplyDelete
  86. one more, in penang bersih ok je.. sbb apa? polis n FRU tak buat samseng dorg. tapi kerajaan ada mention dlm tv x? NOPE. they can lie n manipulate all of you, sbb korg amsih dlm tidur n mimpi2 indah, but wake up lahh! kebutaan hati n akal korg akan buat korg nampak government ni masih function well but the truth is, there is something really wrong with this country and org cam korg dah la tak buat apa2, but nak condemn BENDA yg korg tak tau pun. sebelum cakap or tulis, wahai writer, THINK. kebodohan kau terserlah dlm tulisan kau ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tang mana yang bodoh? cuba bagitau sikit, nak muhasabah diri ni..

      Delete
    2. die x sedar ape yg die tulis ni. terlalu taksub dan cetek pemikiran. hahaha. x cakap pon bersih tu salah. tapi cara tu mmg x betul sorry. KL = City Center, jikalau di KL ini nmpk huru-hara, kacau-bilau, porak-poranda, tidak aman, imej Malaysia akan menjadi buruk di mata dunia. Dan dengan ini anasir-anasir luar pasti hendak campur tangan kerana mereka pasti hendak sesuatu (well bab ni mesti die x percaya coz lagi cetek pemikiran). Come on... even Dsai (Datuk Seri Anwar Ibrahim incase xtau) invite orang2 dari luar negara untuk turut serta demo bersih ni. Dan dia pula yg memberi tanda isyarat untuk para peserta bersih yg sebenarnya kebanyakannya adalah pendemo fanatik untuk merempuh halangan polis itu. even ade peserta bersih dari negeri lain turun KL sbb nk join demo bersih KL. kenapa x pergi negeri lain punya demo ? tempat lain ade je. well kita nmpk kat situ dieorg ada motif tersirat. kenapa Penang ok ? BRO COZ ITS PENANG NOT THE CITY CENTER HALOO? man... mmg betol2 cetek pemikiran anda ini... it's not about the issue of clean votes anymore... please...

      Delete
    3. PLEASE SHOW US THE PROOF OF WHAT WENT WRONG TO OUR COUNTRY.WE WANT BLACK AND WHITE PROOF.ARE YOU FACING STARVATION?DOES YOUR CHILDREN, COUSINS, BROTHERS, SISTERS, NEPHEWS, NIECES DENIED GOING TO PUBLIC SCHOOL? ARE YOU BEING OPPRESSED BY THE GOVERNMENT IN EVERY ASPECT OF YOU LIFE?HAVE YOU ASK YOURSELF, WHAT IS YOUR CONTRIBUTION TO THE COUNTRY?WHAT?WHAT?WHAT?!!

      Delete
  87. Tak semestinya dengan tidak berada di situ membuatkan kami, rakyat Majoriti Senyap tidak mengetahui atau tidak boleh menyimpulkan apa yang berlaku.

    Adakah kita perlu berada di bumi Palestin untuk mengetahui bahawa tanah mereka telah dirampas oleh orang Yahudi? Adakah kita perlu berada di sebelah puak zionis untuk mengetahui bahawa mereka membedil dan membunuh orang Palestin sesuka hati?
    Melainkan jika kita pro-yahudi atau pro-Amerika, barulah kita akan mempunyai tanggapan yang berbeza.

    Its a matter of perception.

    Lagipun, kami bukan sahaja melihat dari mata pihak kerajaan. Tetapi juga pembangkang. Senyap tidak bermakna kami tidak berbuat apa-apa. Kami akan bertindak bila tiba waktunya nanti. Bila tiba pilihanraya.

    Kata nak demokrasi kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its a matter of perception = tepat! pandangan, pendapat, takkan nak bagi pandangan kena jadi adik ambiga kot.

      takkan nak bagi pendapat pasal kualiti kereta Honda nak kena jadi engineer dulu kot, Fanatik tak paham apakah itu pendapat dan pandangan.

      Delete
  88. dari a sampai z, dari no 1 hingga infiniti, apa kau tulis ni tak berasas & obviously based on what u think. but what u know. MALU la weii. read more. ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara LaCRyMosA,

      penulis ni dah bagi disclaimer lah...suruh baca entry pertama dia. nampak x p/s banyak2 kat bawah tu? ni saya tolong copy-pastekan untuk awak:

      "Dan pendapat di atas adalah semata-mata luahan hati aku sendiri sambil menaip di blog, tak perlu statistic pilihanraya, tak perlu citation dari kisah Watergate Scandal, the reign of terror Maximilian Robispierre, pengulingan Tzar di Rusia dan sebagainya."

      ini adalah blog. bukannya tulisan rasmi gomen atau tesis sarjana. ini hanya pandangan dia semata-mata. memang pun based on what he thinks. solely on what he feels. sekian.

      Delete
    2. terima kasih untuk En. Anon yang telah bagitau pada LaCryMosa yang tulisan ini adalah pendapat.

      Delete
    3. LaCryMosA : A sampai Z tu saya boleh faham metaforanya, tapi no 1 sampai infiniti tu saya tak faham. saya tulis dari no 1 sampai point 22 je, tang mananya infiniti tah..

      Delete
  89. AP KTA KO BCA SKALI HILAL ASYRAF NYA PENDAPAT KT FB~ STAKAT NI AQ ASE PENDAPAT DIA LA YG PALING BERNAS.. WALAUPUN DIA XDE KT M'SIA TPI PANDANGAN DIE SDIKIT SEBANYAK MBUKA KMINDA AQ..

    ReplyDelete
  90. kah kah kah!!.....gila kena sembur lu BRO apa-apa pun memang terbaik lu BRO!!..=D me likey

    ReplyDelete
  91. Well penulisan berat sebelah. Kalau kita tidak berada di tempat kejadian, penilaian hanya berdasarkan fakta dari utusan dan tv, n sedikit video youtube yg menyokong pemikiran anda, lantas mudah mencapai keputusan.

    suka aku ingatkan, satu perkara sebenarnya boleh dilihat dari pelbagai sudut. kebiasaanya kita yg diluar mmg susah nak paham dan mengerti hakikat kenapa kereta polis tu diterbalikkan.

    mencabar kemenangan ke atas negeri yg dimenangi pakatan atas pilihanraya tidak bersih? senang je bro.. klu cukup bersih, dorg da sampai putrajaya. kalau cukup bersih, parlimen/dun wangsamaju mmg habis kene sapu. cuba pk, tak rasa janggalkan bila semua kawasan parlimen sekitar KL pakatan menang, tp wangsamaju terbabas ke BN? well.. kalau buka mata apa yg pembangkang bangkitkan mengenai undi pos, ko akan tau jawapannya.

    aku mmg tak pegi bersih 1/2/3.. sekadar silent reader. silent follower. pada aku diorag yg pergi bersih adalah hero. sebab apa? diorg berani berada dijalan tanda protes bila lembu naik kondo, hutang tajuddin bernilai jutaan ringgit lupus begitu saja, korupsi PKFZ, dan pelbagai lagi. tp kalau aku cakap, mesti ko counter balik sume tu manipulasi pihak pembangkang utk jatuhkan kerajaan.

    isu murtad? LGBT? haih.. hebat ko mengenakan peranan ambiga dalam hal ni. tp aku nampak isu2 camni ditiupkan bile politician seblah kerajaan rasa periuk nasi diorg mula kacau. nak menang punya pasal, yes tiupkan sentimen keagamaan dan kemelayuan. haha.. skrip lama. klu betol la ko nak salahkan ambiga, kenapa tak salahkan bangsa sendiri yg gagal menangani isu murtad? mana pegi pengurusan duit zakat? ko tau kenapa diorg murtad? sebab utama adalah tade duitttt!!! org tade duit ni ada banyak sebab. tp nak bantu melayu islam yg daif ni tak leh? duit negara banyak2 habis pegi tempat lain. itu ko tak nak bising plak? mana pegi peguam melayu islam yg berani utk bela diorang ni? well bro, again, ko cuma menilai sesuatu perkara atas dasar "after effect", bukan "actual root caused".

    LGBT? isu ni da lama, diorg da mula berhimpun 2-3tahun lepas. nape tak kecah time tu??

    kita bukan zaman flinston. era radio transistor da lama berlalu. masing2 ada hak besuara dan memberi pendapat. tp aku sedih, stakat gunakan bakat penulisan utk kene kan org, aku rasa minda ko masih terjajah. ko mungkin tak sokong umno-bn, tp sebab smgat hang tuah menebal dlm sanubari, so ko butakan mata hati.

    ReplyDelete
  92. Halo XellNaga,

    Para 1. Berada tempat kejadian sekalipun kalau dah fanatik akan anggap pihak sendiri saja yang betul.

    2. Nak diingatkan apanya? Siasatlah dengan buka kedua mata, telinga dan otak yang tidak berpihak.

    3.Itu kau cakap. Kalau betul apa kau cakap, sudah lama dah pihak yang kau sokong bawa ke mahkamah. Kalau dah ada bukti sahih, nak tunggu apa lagi? Yang banyaknya sekadar bakar perasaan penyokong di tapak ceramah, buat dakwaan di media sendiri itu-ini... setakat itu sajalah.

    4. Ini pun kau main balun aje. Tunjukkan bukti, barulah ada orang akan layan.

    5. Isu inikan bersambung-sambung. Siapa yang sambung?

    6. Tak ada siapa menafikan hak bersuara. Dan dua ayat terakhir kau dah masuk bab tuduhan. Tak nak campur. Serah pada Tuan Blog.

    ReplyDelete
  93. sila baca ni ye cik penulis

    http://www.szlihin.com/2012/04/debat-bersih-30-faq.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini untuk saya ke? Maaf. Kalau nak bincang, bincang di sini sajalah. Tak perlu pindah ke tempat lain. Kalau saya nak bincang dengan blog sana, saya boleh pergi sendiri ke sana. Saya tak main diarah-arah. Saya juga tak akan terlibat dengan arahan sesiapa.

      Delete
    2. hahha ayat typical BN lagi. kau sgt memalukan, mmg expected answer dohh. HAHAHAHA. serious, u fit in the categories of BN supporter. lain kali tolong tulis "RASA HATI: BERSIH 3.0 dari penyokong BN/UMNO"
      baru tepat.

      Delete
  94. isssh mmg bahlol yg menulis ni. mmg ini what he feels but let me tell you what i fell : penulis ni BODOH. tak tahu apa2. and yes, kepada makhluk2 yg ingat korg boleh comment wlaupun korg takde kat situ, MALU la sikit woooi. tutup mulut tu. dah la bacul tak ada keinginan nakkan pilihanraya yg adil, pastu ADA hati nak komen. krog ni tak de nilai SATU SEN pun. bacul. wahai penulis, kau ni boleh blah la. senyap je la. kebangangan kau terserlah dohh.

    and yes, i write 1 sampai infiniti sbb apa kau tulis tu bullshit. org tak cukup ilmu. tak peduli la sampai no berapa pun sbb tak penting and buang masa. so regardless how many points u have, u failed to captured my attention. mugkin org2 bodoh boleh la sokong kau (konon based on what u feel and solely tak sebelah mana2 pihak) blahh la. itu ayat normal penyokong BN. tapi malu je nak ngaku.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...