January 26, 2011

Antara keyakinan, poyo, maruah diri dan malu tak bertempat Part 1

Duduk bersembang dengan sedara Zulkifli Sa'don aka SM banjamin kelmarin dari pukul 8 mlm sehingga 11 malam sedikit sebanyak memercikkan beberapa pandangan dan diskusi yang bagi aku bernas.... buah fikiran itu bersifat simbiosis antara aku dan juga Zulkifli.... perbincangan tentang perbezaan antara keyakinan, maruah diri, poyo dan malu tak bertempat sering diutarakan oleh sahabat2 aku, dan aku mencuba sedaya upaya utk tidak nampak poyo dan megah semasa cuba untuk berkongsi pengetahuan aku serba sedikit bagaimana untuk membezakan antara Keyakinan diri atau bahasa Inggerisnya Self Confidence dan harga diri atau bahasa inggerisnya Self esteem. Perbincangan rancak bermula apabila Zulkiflie menjadi Feeder memberi bola tanggung pada aku :

" Zul, apa beze keyakinan diri dengan self esteem, sama ke antara malu dengan kurang keyakinan diri? " lebih kurang mcm tu la persoalannya..

Jadi kat sini mari aku bantu diri aku dan korang semua bagi membezakan antara keyakinan diri dan harga diri dan pada masa yang sama membantu korang untuk merasa lebih yakin pada diri dan kurangkan rasa 'malu tak bertempat' itu....

* kemungkinan apa yg aku terangkan berlainan dengan pendapat pakar psikiatri dan wikipedia, tapi aku tak peduli... aku menulis hasil dari pengalaman aku sendiri dan praktikaliti...dan mungkin apa yang korang baca akan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian korang.

KEYAKINAN DIRI

Pertama sekali, untuk korang paham secara harfiah (literally) korang kene bedah makna tu satu persatu... Keyakinan diri tu berasal dari maksud YAKIN pada diri sendiri....jadi bila masa korang nak rasa yakin pada diri sendiri ni????? aku tanya ni? bila korang nak rasa yakin????apa yang korang yakin?? korang confident apa pasal diri korang?

Kalau tanya pakcik nelayan Pukat cerut kat Mersing tu....

Tukang Interview : Pak awang, pak awang yakin tak pada diri pak awang? apa yang pak awang yakin? cuba cerita sikit kat saya"

Pak Awang : saya rasa yakin pada diri saya ni, saya yakin yang saya pandai memukat, saya yakin untuk jahit pukat sape2 pun sebab saya pandai menjahit pukat yang telah koyak, saya pandai tambat tali bot pukat cerut, saya kalau Tekong suruh saya tambat tali bot bila2 masa saya konfiden je pegi tambat tali bot.. tak kira la ikat bukusila ke, simpul manuk ke.. saya tetap yakin. tu belum mu nak aku cerita pasal tarik pukat lagi, masak atas bot lagi.. uuuuuuuhaiiiii.....bla bla bla bla blaaaa....

Tukang Interview : Ok2 pakcik...nampak sangat pakcik konfiden, kalau saya campak pakcik kat laut mana2 saya bagi bot, pukat, ngan minyak diesel, pakcik YAKIN tak nak sahut cabaran saya ni?

Pak awang : apa pulak tak yakin nya...bawak mari apa mu janji nak bagi tu.. aku konfiden habis nak pegi mukat niiiiehhhh!!!

Nampak tak moral of the story dari apa yang aku nak sampaikan dari perbualan kat atas tu? moralnya adalah, YAKIN tidak berdiri dengan sendirinya, YAKIN tak boleh wujud kalau korang sendiri tak tau apa kualiti yang korang ada untuk korang merasa YAKIN...dari situlah datangnya perkataan KEYAKINAN DIRI....

Korang kene Faham, bahawa sifat YAKIN itu tiada Standard, Tiada piawaian Khas utk ukur keyakinan.... mungkin korang pandai matematik tahap professor diraja, kalkulus pure Math metakondrion walfaklumal algebra..jadi korang yakin dengan field itu, korang develop perasaan superior dan berjaya membuang perasaan Inferior kompleks yg terbuku..

*Inferior kompleks adalah bermaksud rasa rendah diri yang kronik.

Ramai orang ada kepakaran dalam bidang masing2, tetapi ramai pulak yang tidak percaya dan yakin pada kepakaran dan kehebatan diri tu...Mungkin kawan aku terer Gila bab Food and beverages (F&B) pandai masak, pandai service guests.. jadi kau perlu yakin yang kau memang terer bab tu, apabila kau yakin, kau akan superb dalam lakukan kerja dan superb dalam menguruskan kehandalan diri untuk berjaya dalam lapangan yang kau ceburi.

"Eh, taknak la aku confident tak tentu pasal, nanti org ckp poyo, sikit2 nak kedepan, nak tunjuk poyo,buat malu je...."ok meh kita kupas pulak masalah yang disuarakan oleh kebanyakan budak2 kurang matang dalam hal begini...iaitu hal Poyo

POYO

Tidak dinafikan, Mitos, stereotype dan stigma POYO inilah yang banyak membelenggu anak-anak muda dari menjadi lebih maju ke depan, lebih terbuka, lebih bersikap Kepimpinan dan dan berdaya saing, tapi POYO itu memang wujud....

"EN Zulfikar, macam mana nak bezakan POYO dengan YAKIN? mcm mana nak elakkan diri kita jatuh ke lembah kehinaan kepoyoan itu? tolong la saya En Zulfikar, saya dah lama teringin nak Jadi org yang konfiden, tapi saya takut, bimbang dan malu orang akan melabelkan saya POYO"

Perbezaan besar antara POYO dengan YAKIN adalah..... :

1) orang yg poyo tidak tahu apa yang sedang dia lakukan, apa yang sedang dia sembangkan, yang dia persembahkan, dia present depan orang yang dia gebang...sebaliknya, orang yang YAKIN tau dan pakar/MASTER akan hal yang dia sedang katakan atau persembahkan..

Contoh: apabila orang yang nyanyi tak sedap, dia perasan sendiri yang dia suara sedap, bila dia ke depan khalayak ramai, dia nyanyi sambil buat muka perasan bagus dan tak pedulikan Menyampah orang pada diri dia.. maka dia telah jatuh hukum POYO..... tapi Jamal Abdillah, Siti Nurhaliza, M.nasir, Elton John ada korang dengar ke orang ckp diorg ni POYO? takda kan?

Tapi selalu tak korang dengar yang org cakp SCOIN, Budak kacamata tu poyo.., ade kan? ada kan korang bila pergi kenduri kahwin, ada pakcik nyanyi tak sedap gila, tapi dia pakai baju kot kilat2 dengan kasut kulit berseluar jeans....pakai spek mata, dia nyanyi sambil buat muka perasan... dia perasan dia bagus.. dia Rasa Dia YAKIN... tapi masalahnya.. dia Tiada Kualiti yang hendak diYAKIKAN... dia Hanya perasan yang dia ada kualiti itu.. iaitu kualiti suara sedap dan pandai nyanyi........Maka dengan itu... bergempitalah langit dan bergegarlah bumi... dan terpacullah dari mulut2 korang yg tengah sedap makan nasik minyak sambil minum sirap itu :

"EEEEEEEEEE POYONYEEEE PAKCIK TU" (dari sinilah munculnya sumpahan poyo)

Jadi situasi POYO dengan YAKIN diri amatlah berbeza...tapi pada sesiapa yang jenis Negatif, Pessimistic, rebellious dan murung plak taktau beze antara poyo dengan yakin, asal ada orang berani utk kedepan padahal dia tak berani dia akan start melabel semua org poyo.. sikit2 poyo... sikit2 poyo.. bila kita tanya dia apa yang poyonya??? dia tak dapat jawab.. dia hanya akan cakap..entah...ko memang poyo...jadi orang mcm ni..dah terkeluar dr perbincangan...tak masuk dalam hukum dan teori.

2) orang yang POYO dia akan sentiasa rasa dia bagus dlm semua bidang, apa saja yang orang tau. dia akan cakap dia tau, bila orang ckp pandai... dia pun ckp dia pandai...Berbeza dengan orang yang Berkayakinan... Orang yang YAKIN dalam bahagian Mekap2... bila orang lain terer pasal Photography DSLR... dia takkan cakp dia pun pandai....tapi dia hanya konfiden dan bangga dengan kepandaian dia mekap2 je... senang cerita mcm ni la... Orang poyo ni semua dia nak rasa bagus.

3)Orang poyo selalu iri hati, jeles dan sakit hati dengan perhatian yang crowd bagi pada seseorang individu... dia akan rasa cemburu yang amat2... sampaikan kalau boleh dia nak semua orang bagi perhatian kat dia sorang je, orang lain tak layak dapat perhatian.. bila orang lain dapat perhatian lebih dari dia, dia akan start buat perangai tarik perhatian, gebang cerita bohong, walaupun dia takda, dia tetap nak cerita jugak asalkan dapat tarik perhatian org terhadap diri dia. berbeza dengan orang yang Berkeyakinan tinggi, dia tidak akan berusaha bersungguh2 untuk tarik perhatian orang.. dia hanya buat apa yang dia bagus dengan yakin, berani, dan tidak segan2, dan kemudian orang akan melihat kehebatan dia lepas tu secara semulajadinya crowd akan memuji dan mengagumi dia.....

4) Orang Poyo suka GEBANG, hasil takda... Orang POYO suka cakap besar, suka menipu, tapi bila mintak BUKTI dia bagi macam2 alasan, orang poyo suka goreng benda yg sikit jadi banyak, walhal dia hanya tau sikit je... sembang je lebih... contohnya...

Mat yakin: aku terer berenang, aku yakin kalau aku kena campak dalam kolam 7kaki hapus.. aku insyallah boleh berenang selamatkan diri...kalau tak cukup stamina aku apungkan diri dan sambung berenang balik...

Si poyo : ko terer berenang??? aku lagi la terer berenang, ko nak aku berenang kuak ape? kupu2? rama2? bebas? kuak lentang??? jgn ckp kuak lentang, suh kuak altromen pun aku boleh buat... setakat ko badan gemuk mcm ni.. senang2 je aku tinggalkan ko kat belakang lawan berenang...

Mat Yakin: Owwhhh.. terernye ko berenang.... jom la berenang skrg.. dah depan kompleks renang dah pun...

Si POYO : ishkkk aku tak bawak Tight pants la... ishhhkkkk aku takleh berenang sekrg, aku ade lelah... iskkk aku malas nak berenang la.. dah 3 tahun aku tak berenang...malas aaahh... ishkkk aku bukan taknak berenang ngan ko, tapi aku tak boleh berenang kat kompleks renang awam mcm ni, kulit aku sensitif...nanti kene ruam pyrolexiakungkangfelesiawarbak...aku kalau nak berenang kene kat pool hotel 5star je takpun pool yang bersalut emas 450karat je...

Jadi... apa maksud sebenar Poyo ni? sebelum trend perkataan poyo ni timbul, orang zaman dulu panggil poyo ni apa? POYO ni lebih hampir kepada sifat =SYOK SENDIRI @ PERASAN BAGUS...

Mana datang perkataan POYO ni? aku taktau secara tepat, aku taknak poyo mengaku aku tau.. tapi aku ada teori aku sendiri hasil dari pengalaman masa kecik.... dulu masa sekolah rendah...bila ada budak ckp dia terer atau tau satu2 benda..maka budak2 KL atau org2 asal minang/negeri sembilan ni akan guna slang mcm ni :

Ahmad : woi woi...semalam kan bapak aku belikan aku gasing, ni ha gasingnye.. bapak aku cakap gasing ni spesel sebab buat pakai kayu jati....

Geng2 : Wuuiiiiyoooooooooo Mat... lawanya gasing ko, hebat betul la,.... betul arr kayu jati, mesti mahal kan mat kan???

Abu si poyo : elehhh gasing kayu jati buat apeee!!! bapak aku semalam belikan aku gasing gak, buat pakai Gading gajah. mahal nak mampus... 100 kali ganda lagi mahal dari gasing buruk amat ni.....

Geng2 dan ahmad: yeke abuuuu?? mana mana mana??? bak la sini kami nak tengok....

Abu si poyo : ada kat rumah...nanti aku bawak...

Geng dan Ahmad : jom kawan2.. kita gi skrg rumah abu tengok gasing gading gajah dia nak??

Abu si poyo : ehhhhhh, aku lupa la... gasing tu abang aku dah pinjam tadi bawak balik australia...

Ahmad : Iyo Iyo je ko ni abu!!!

Isa : Yo Yo Orrrr je ko ni abu...

Ali : hek eleh ali. yo po yo kau ni..kejap kata ada, kejap kat australia... yo po yo ko ni....

karim : Poyo poyo la ko ni abu... malas arrr lepak ngan ko... jom kawan2.. kita gi makan aispop.. jgn kawan ngan abu nih....di ni POYO POYO je lebih....

TARRRRAAAAAA... terciptalah perkataan POYO.... hehehehehhe.. :P

Tamat part 1.....

p/s akan bersambung esok...Insyallah.. sebab panjang sangat, nanti korang Mual lak baca.. tak pun korang skrol je taknak baca pun... :P

Pssttt : esok akan sambung bab maruah diri dan malu tak bertempat....

5 comments:

  1. Nyah kadang2 mak risau jugak.. kot2 mak ter poyo secara tak sedar diri.. kekekeke.. tp mak yakin takde kepoyoan dalam diri mak ni Nyah sebab mak yakin mak mampu masak megi sendiri tanpa bantuan chef..

    ReplyDelete
  2. sy xtau apa mksud poyo masa mula2 dtg kl. diorg kata poyo tu cantik =,=
    jahat diorg. haha last2 baru tau apa. keh3

    ReplyDelete
  3. kesiannye cik nor fatin...

    ni la entry yg aku request tu ye... bagus2.. ni tunggu sambungan entry ni...

    kite mesti la one step "ehed"... haa.. dengan yakin nye menyebut perkataan tu...

    ReplyDelete
  4. Mesti ade kwn2 nak pedajal Cik Noor Fatin kan....jaga diorang!!!..amboiiii

    ReplyDelete
  5. nanti aku buat sambungannya esok.. mlm ni tak larat, baru balik tengok teater Tun mahathir je ni...

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...