January 21, 2011

Dilema Si Naib Johan



Semua manusia ingin menjadi terbaik dalam satu2 perkara yg dilakukan, ianya adalah satu kepuasan didalam mencari matlamat hidup yg akan memenuhkan fungsi hidup seorang insan, wahima jika ada manusia yang begitu pakar semasa menoreh getah pun akan merasakan dirinya amat bermakna dan menyumbang kepada ketamadunan manusia...

" Ko kenal pak akob sukiman? dia tu terer noreh getah tuuuuu jidin!!, aku hari tu duk nuntut ngan dia la.. pergh pisau dia punya tajam, baru letak je pisau kat pokok getah dah keluar susu... sekali dia noreh, punya cun... dalam kampung ni takda sape la boleh lawan Pak akob" itulah kata2 anak muda yg tabik pada ke'otai'an pak akob sukiman, tok guru noreh getah di kebun sekentut.

Jadi di sini, point aku adalah,jika anda melakukan sesuatu dalam hidup anda, lakukanlah yg terbaik, tidakkkah anda ingin merasakan kepuasan bahawa anda bagus dalam satu2 bidang??? (cukup pendahuluan, punyalah tak ikut skema karangan, pendahuluan sampai 3 perenggan)

Aku dari kecik dididik supaya bersaing utk menjadi yg terbaik, cara didikan tu bukan mcm rotan ke, baca buku 12jam sehari ke, tak tak... cara didikan tu adalah dari mulut laser Abah aku yg suka perli dan mencabar dengan kata2 yg sinis dan pedas dengan niat menambahkan ransangan cabaran kepada anak2, kalau tak tahan boleh gaduh lari rumah woooo...

Masa sekolah rendah tahap 1 iaitu darjah 1,2,3 aku boleh dikatakan scorer dalam kelas... tapi aku tak penah dapat No 1 dalam periksa, asyik2 no 2, no 3, no 2, no 3.... selang mcm tu je la... Dulu masa sekolah rendah, kedudukan kerusi dalam kelas disusun ikut pencapaian nombor dalam periksa... jadi aku selalu la duduk tengah2 antara Lydia Sahrin dengan Nurul Izzah Abd Aziz..kami ni bertukar2 tempat, tak Nurul Izzah no 1, lydia no 1.. aku lak no 2.. kadang2 lydia no 3... mcm tu je la.. sampai la darjah 3...jadi..dilema aku dr kecik adalah 'DILEMA SI NAIB JOHAN'

SOALAN : Apakah itu DILEMA SI NAIB JOHAN????

JAWAPAN : ia adalah satu perasan dimana rasa mcm tak best je, walaupun org rasa dah bagus sangat kita dapat no 2 atau no 3, tapi diri kita sendiri rasa tak puas hati dan rasa nak membuktikan sesuatu kepada seseorang (dalam kes aku adalah bapak aku) tapi at the same time bila kita ditemuramah atau bersembang, kita senyum dan berpura2 rasa kita seronok dengan pencapaian Naib johan... dan kita terpaksa hidup dengan perasaan tu sampaila dendam kita terhadap JOHAN/Champion kita tu terbalas....

PERASAAN INILAH YG DIRASAI OLEH RUBEN BARRICHELLO MASA TERSENYUM KELAT DAPAT NAIB JOHAN SAMBIL TENGOK MICHAEL SCHUMACHER TERLOMPAT2 JULANG TROPHY F1 BANYAK KALI TUUUUU.

Hasil dari keputusan peksa aku yg bagus2 ni, mcm2 hadiah la yg aku dapat. PAPAN KAROM, basikal BMX, mountain bike dan berbagai lagi hasil dr pemberian Abah. Tapi aku bukan nak sangat hadiah2 tu semua (ceh tipu je, sebenarnya mmg nak hadiah, dasar mata materialistik) aku cuma Mahukan NO 1 atau JOHAN...itulah hadiah paling berharga.,..kepuasan.

Apabila masuk darjah 4, aku mula menjinakkan diri dalam Badminton dan aku dipilih mewakili sekolah dalam pertandingan peringkat zon gombak, sekali lagi aku mendapat Naib johan...walaupun bagi pihak sekolah, mak aku, sedara mara, dan org kampung merasakan ia pencapaian yg terbaik, namun aku sendiri merasakan dilema itu!!! dilema si naib johan....dilema dimana tidak mendapat pengiktirafan penuh dan kepuasan dipuncak kejayaan. (masa ni hero dan johan sekolah nama dia Lokman..aku hanya byg2 dia iaitu player no 2, ibarat Hafiz Hashim di sebalik Lee Chong wei)

Kemudian aku menjinakkan diri dlm pengakap, masa ni aku hanya pakai lencana gangsa pengakap..dan pengejaran aku untuk lencana emas pengakap tidak kesampaian... seperti satu sumpahan pulak bagi aku..kenapa aku tidak boleh jadi JOHAN? kurang sangatkan semangat juang aku?

Tamat zaman sekolah rendah dengan pelbagai pencapaian yg memberangsangkan...iaitu no2 atau 3 semasa periksa, pingat gangsa acara lontar peluru hari sukan sekolah, Naib Johan zon gombak Badminton berpasukan, No3 pertandingan menyanyi, No 2 pertandingan melukis hari keselamatan anjuran Jaya supermarket Petaling Jaya. (dapat voucher beli belah rm70..best wooooo) NAMUN..ia masih lagi melemaskan aku dalam dilema si naib johan....tiada apa untuk aku banggakan...walaupun bagi sesetangah orang, naib johan dan gangsa itu satu kepuasan yg bererti..

Tahun 1998, keluarga aku berpindah ke Mersing Johor, dan aku turut sama pindah ke sekolah menegah Kebangsaan sri Mersing. Disini entah mcm mana , semacam sumpahan Naib Johan itu telah terungkai sedikit demi sedikit. pada awalnya, aku masuk sekolah agama darjah 4, di Johor ni sistem sekolah agama dia lain sikit.. dah tua bangka pun masih kira darjah 1-6... yg paling terer dia amik darjah Khas..sape lulus darjah Khas boleh Mohon Jadi Ustaz...bagus Jugak Johor ni....

Aku lak belajar sampai darjah 4, sebabnya aku rasa boring oleh kerana aku dah habis darjah 6 kat sekolah agama Selangor dan aku dah cover silibus tu kat Sekolah Agama Menengah Rawang selama setahun...Masa kat sekolah agama darjah 4 ni la aku mewakili sekolah untuk pertandingan Tafsir Alquran dan aku dapat no 2 di peringkat daerah...

"HAH apa???? masih NO 2??? mana johan nye zulfikar?? apa point ko citer panjang lebar ni?" (bentak hati pembaca2 yg sudah tidak sabar utk mengetahui kisah selanjutnya)

Kemudian... Sumpahan dan dilema si Naib Johan berjaya dipecah dan dirungkaikan...jeng jeng jeng jengggggg.....pada Umur aku 17 Tahun, Aku berjaya menjadi Johan Badminton MSSD acara perseorangan. sambil disaksikan Mak dan Abah aku di tepi gelanggang, yang datang memberi moral support... aku yang bertarung di tempat tuan rumah, mengalahkan Hero Tuan Rumah dengan straight set, walaupun menerima dugaan dari urusetia, pengadil dan penjaga garisan....

Kemudian, aku menjadi Johan Badminton pertandingan terbuka Mersing bawah 18 thun dalam acara perseorangan.... dan kemudian pada Open yang sama, aku jadi Johan jugak bagi acara bergu...Kini aku merasa sangat puas, di mana..di dalam daerah Mersing aku telah pukul habis budak2 cina yg orang Melayu duk selalu overated... tak kira la dari Endau hingga ke tenggaroh atau ke kahang...sikit2 budak cina tu bagus la, terer la, smash letup2 la....stamina kuat la... (adakah tulisan aku ni makin menjurus kearah riak?? harapnya tidak...cuma berbau excited yg melampau je kot) dan dengan itu aku dapat merasakan Glame dan lime light hidup sebagai sport star daerah...( hahahaha) mana tahan, dulu asyik tengok Star lain je kan, nak gak rasa mcm mana jadi star... >:) rupa2nya...seronok jadi star ni... masuk kedai badminton org tengok, kerumun tengok kita nak pakai reket ape... kita main kat dewan org duk tengok kita tengah lompat2 main... whoaaaaa :)

Abdul Jaki Bin Kurdi : "Jakunnya ko ni Zulfikar, baru jadi johan daerah ko dah perasan bagus sangat, perasan star..aku ni lagila main bola state level tu....takde pun duk tulis blog nak canang satu dunia"

Aku : "ye la, aku tak biasa jadi star mcm ko, aku ni baru je merasa jadi star, jadilaaaa dapat johan daerah pun, sekurangnya aku ter'best' badminton player dlm daerah tu..lagipun ko tak reti taip blog, aku reti.. sebab tu ko tak citer pasal ko star bola" hehehe

Kemudian, momentum Johan itu tak berhenti disitu.. aku sekali lagi menjadi Johan Debat peringkat daerah sebagai wakil sekolah... bersama dengan ahli pasukan iaitu Azwan badmanhaj, Zamzani Saiful, Aizudin Azali di bawah latihan oleh Guru kesayangan iaitu Cikgu Aziz. kami berjaya menewaskan beberapa sekolah lain, dan menundukkan johan bertahan ..Sekolah NItar dengan mudah... aku jadi pembahas No 3, iaitu Pembidas dan penggulung Hujah... kerja aku susah, tapi aku degil, aku tak hafal ape satu pun, aku just hapal pembuka kata je.. yg lain, aku amik point dari pihak lawan, aku bidas dengan hujah dan fakta general knowledge aku (goreng je..bukan fakta sangat pun) hasilnya, dapat la jd pembahas terbaik dalam salah satu pusingan.. :)

Momentum itu berterusan, aktiviti Ko-Ko aku menjadi rancak sampai la tamat sekolah, drpada Tafsir Quran ke Badminton, Ke debat, ke pemuisi ke ahli panel forum, kadet polis dan mcm2 lagi...korang pun familiar dah sangat.. bila dah johan daerah..berjangkit pulak gi bertanding kat state level kan... bla bla bla bla blaa.aaaa... (kalau nak citer semua kan blog aku jd novel pulak dah)

Ah penatnye menaip....bila la nak rasa jd Johan penulis blog lak kan? ahhhh mengarut dah aku ni...so aku pesan pada kawan2 dan kenalan, jangan sedih dan rasa rendah diri dengan pencapaian diri anda, mungkin gelanggang anda bukan disitu.. mungkin anda tidak bagus dalam bersukan, tapi anda Johan Kuiz, mungkin anda tak pandai nari disko tapi anda sangat bagus memasak..

Mungkin anda tidak lawa dan jadi johan Ratu cantik tapi korang sangat pandai jahit baju dan pandai jaga baby...

mungkin aku dulu bukan star bolasepak daerah, tapi aku johan badminton dan debat, mungkin korang bukan menang akademi fantasia tapi anda johan pertandingan scrabble...Mungkin anda bengap tak pernah dapat no 1 dalam kelas, tapi anda JOHAN menari zapin peringkat Negeri. Piawaian penilaian tidak pernah sama dan ia tidak standard bagi mengukur kebolehan Insan.

POKOKnya... anda carilah kekuatan diri anda dan dimana anda rasa anda boleh jadi terbaik..lakukan yg terbaik didalam Field dan gelanggang yang anda pilih... ingatlah. hidup hanya sekali, jika anda tidak pernah dapat merasa menjadi Johan dalam satu2 perkara..mulakan sekarang!!!... lepaskan diri anda dari DILEMA si NAIB JOHAN!

P/s 3 gold medal acara badminton tu adalah antara benda yang aku paling sayang..sebab ia adalah GOLD medal... :)

pssssttt: meh kongsi... anda dah pernah dapat johan ape?

---------------------------MASYALLAH, ALHAMDULILLAH---------------------------------

6 comments:

  1. saye pelajar terbaik kos saye... saye jadik presiden MPP.. ermm.. ermm... banyak la pencapaian gemilang untuk diri sendiri... pencapaian paling gemilang ialah, berjaya menang dalam pertarungan kepayahan hidup dengan cara yg paling mulia... pelahan-lahan naik... yakin kalah menang semua ketetapan allah... selagi belum allah tetapkan rezeki kemenangan, berjuanglah dengan yakin dan semangat... hari ni jalan-jalan kemenangan semakin terkuak dari balik kekecewaan dan kegagalan... nak jadi johan kene tabah.. kene kuat... kene sakit dan terus berlatih... dan raihlah kemenangan tu pada jalan yg paling mulia dan bermaruah.... ingat, bila dah jadi johan, pasti ade "lawan" yg lebih kuat menanti... syabas...

    ReplyDelete
  2. "nak jadi johan kene tabah.. kene kuat... kene sakit dan terus berlatih... dan raihlah kemenangan tu pada jalan yg paling mulia dan bermaruah...."

    Mulia sungguh statement ni.. moga ko akan terus hadapi kejayaan hasil titik peluh usaha dan ketabahan...

    ReplyDelete
  3. Mak cuma kanak2 dumex yg membesar bagai juara je Nyah.. kekekekeke

    ReplyDelete
  4. byknye medel..tahniah walaupun naib johan..mesti puas atas daya usaha sendiri..keep it up...

    cma?menang naib johan jugak,,dlm pertandingan silat..he3..

    btw...

    salam kenal ye..
    cma singgah dr blog cik melekit..dan polo cni juga...

    ReplyDelete
  5. suria melekit: janji blog ko pernah meletop no satu tu dalam ape kebenda yg ko bgtau ri tu.. lupa dah mak... hjahaha

    Cma : wahhh tahniah2 cma ..terer betul silat dapat naib johan.. ni kalau kerek ngan cma mau kene kunci gayung palembang mcm ni... huhuh

    ReplyDelete
  6. Jeles jugak lah ko dapat 3 medel emas walaupun aku dapat 5 medal emas aje masa Olahraga skolah dulu... Muahahahaha~~~ anyway, pencapaian dalam kehidupan yg buat aku jeles gak lah.. sbab aku takdalah setabah n sehebat ko Zul... gitulah..

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...