January 9, 2011

muslihat peniaga di Lowyatt

Plaza Low Yat Kuala Lumpur, tak dinafikan barang Komputer dan gadget yg sangat murah dan banyak pilihan...tetapi banyak jugak penipuan..kadang2 ada skill peniaga dah makin menyerupai gangster petaling street.
Assalamualaikum..
Semalam aku teman abang aku pergi beli laptop kat plaza lowyatt, takyah intro panjang, lowyatt tu mmg femes sangat la sebagai pusat tempat beli barang-barang komputer, laptop dan gadget2 latest, harga kat lowyatt mmg la sangat murah, sampaikan pekedai2 komputer kat tempat lain pernah cakap kat aku 

"aiyaa u mau cerita itu harga lowyatt ka? u pergi beli sana la, gila.. mana ada orang boleh fight dia punya harga!"

ok2 potong intro, dalam nak pendekkan intro terpanjang jugak.

Start je kete, abang aku tuang minyak rm15, kami pun gerak dari shah alam, dengan berbekalkan pamphlet Asus yg dah di study selok belok harga dan spesifikasi, kiranya pergi sana dah tau nak beli yang mana, tak payah duk pusing naik turun lowyatt cari model ngan harga paling best. Sampai je kat sana, kami terus pergi kedai laptop kat tingkat satu, cari model asus tu, kami dah tau dah trick retailer kat sini, kedai ada banyak, tapi tokey satu je...

No point nak panjat escalator tu duk bertengat2 nak geledah kedai satu persatu, just throw your card, and place your bet... aku ngan abg aku bagi order...

"saya mau ini Asus Xseries, harga saya sudah tau, saya malas mau naik atas cari lagi, kalau u boleh bagi harga yang mcam wa mau, wa kasi angkat terus"

dia pun tup tap tup tap tekan kakulator , bagi harga RM2799... berbanding harga standard RM2999... siap dia bagi tambah Rem 4 gig ngan 7 free gift.. ala free gift tembok besar cina... laptop cleaner, mouse pad, laptop cooler fan, USB port, dan BAG....highlight kan pandangan korang kat backPack BAG itu.....

On the way nak balik, turun dari pusing2 ngan shoping speaker semua bagai.... kat escalator sambil belek2 barang baru beli, aku perasan sumthing..

"eh Karnain, dulu Ikar ngan ayin beli Laptop Asus, memang dapat Beg standard Asus la.. original lagi, ni apsal pulak dia bagi freegift backpack cap tembok besar cina, tapi beg standard asus takde? cuba cek dlm pamphlet, ape di include dalam pakej"

Sekali cek, mmg terang2 dalam buku tu ckp dapat beg asus free, ape lagi abg aku ngamuk la kat kedai bawah tu...

karnain : " Oi ah ben... U mau tipu sama saya ka? saya sudah bayar mahal wo, u lagi mau pow saya punya beg asus, mana boleh ini macam... ini dalam iklan ckp pakej dapat beg ma... mana u punya beg?? saya takdapt beg"

Ah Ben : "eh bos, ini bukan beg ka" (sambil tunjuk beg free gift dalm plastik putih)

karnain : ini beg takda cap, asus punya original beg mana???

kelam kabut satu kedai, call sana, call sini, suruh cari beg original kat stor kat atas, 10 minit jugak la kami tunggu, dapat air minerel free..tapi tak sedap (hati dah nak marah mmg minum ape pun tak sedap kan)

Dapat je beg, si ah ben tukar beg cap ayam dengan beg asus original, abang aku puas hati dah nak blah, aku sound ahben setepek lagi " weiii Ah ben..lu mau chong ka!!! itu beg asus datang sama pakej, satu kali harga beli... itu backpack u janji mau bagi free, apa pasal u mau angkat balik?? mangkuk betul la apek ni"

"aiyaaaa sory sory abang, u choose la apa beg u mau dlm ini kedai, u angkat la mana u suka" sambil gelabah, muka kelam kabut...

lepas kami dah amik, kami pun balik dengan perasaan puas hati yg teramatnya...

sampai rumah, tengah happy duk bukak kotak laptop, mcm bukak kotak hadiah kawen lak kan.. baru sedar kami tetap kene tipu...power cable cap hanshin (china) yg jual rm15-rm20... adaptor cap asus tu original la... tapi power cable diorang dah tukar. cinabeng!

esok lusa nak report sama Asus service center, bikin onar sikit.

P/s mmg betul aku agak, kedai je lain, tokey sama, EVERNEW... adik aku beli kat evernew, aku pun beli Asus kat evernew..

17 comments:

  1. wah, bahaya betul. Pandai betul dia tukar-tukar barang, beli kedai yang betul2 dealer authorized lagi selamat, memang free gift sikit tapi dia jaga kualiti.

    ReplyDelete
  2. betul2... sepatutnya takde masalah dengan EVERNEW.. sebab dorang authorize dealer.. tpi mungkin sebab pekerja dia bersikap tamak...

    ReplyDelete
  3. org kata brg2 kt lowyatt tu tak bagus sbnrnye...sbb tu harga dia murah.
    org melayu suka beli kt situ..tp org cina,jarang2 pegi kedai tu.kalau ada pn,yg memang nak murah.

    ReplyDelete
  4. cik Illa... betul la.. saya setuju.. barang lowyatt banyak yg tiruan ngan recon...diorg buat balik... skrg ni kalau betul2 nak selamat beli kat authorize dealer.. mahal sikit pun takpe

    ReplyDelete
  5. penggoreng.. tu la pasal.. kita ni pengguna asik kene kencing jeee la...

    ReplyDelete
  6. abes semua dia nak chong, hampeh betul,, dia ingat customer tak check la agaknya,, report tetap report,, heheh..

    ReplyDelete
  7. haiyaa.. sulah kene tipu sama ah ben maaaa... ini macam tak boleh jadi maa... hai yaa... kasik chek lain kali maaa...

    ReplyDelete
  8. Nyah, mak memang selalu gak window shopping kt lowyat.. Dh tau taktik tu semua. Tu mak takat windows shopping jer.. plg2 beli cd jer...

    ReplyDelete
  9. biasalah mesti dah gelap mata tengok duit tu yang dia tipu tu. aisy. bagus lah buat pendedahan macam ni. kengkadang orang memang lepas beli excited terus blah dari kedai. dah kat rumah baru stress sebab kena tipu.

    ReplyDelete
  10. emm...kalu g lowyat sile ke c-zone...x yah byk hal...authorize ka ape ka..sane senang..pakej up terus..then check..kalu x ley bla..ask scoot the owner...senang cerita

    ReplyDelete
  11. sy trbaca article nie.sy ex evernew staff lowyat.nasihat sy simple je.PASTIKAN BELI BARANG DALAM KOTAK YG BELUM DI BUKAK.lg elok ada seal.....beli ngn org pakistan kat sana pun xde hal asalkan kotak masih ada seal.sekian.....

    ReplyDelete
  12. Salah.. Sebenarnya diorg manupulate price utk rambangkan mata ngan free gif and upgrade spec.. pastikan anda semua paham spec itu betul².. dan pastikan device etc: RAM upgrade 2 original dan bukan 2nd hand.. kebanyakan penjual untung atas angin melalui spec barang yang anda beli.. example : notebook, free dos, RAM 2 GB, tengok pemplet memang la RM2999 tp bukan free dos, build in include windows original operating system included.. kat situ dah untung RM300++, Model dan rupa mesti sama cuma kod belakang je lain.. utk pastikan spec.. sila rujuk kotak laptop 2.. sure ada details.. dan pastikan belum dibuka.. sebab pernah tengok ayam patuk geng.. Melayu tipu melayu.. Harga Notebook asal RM1399 tp jual kat org double price.. kesian pakcik 2.. cerita bedasarkan 2 tahun pengalaman kerja di lowyat and imbi plaza.. penipuan berleluasa disana.. jaga²..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul..pastikan betul2 klau nak beli..survey harga model yang kita nak beli tolak semua free gift dan amek yang freedos(suruhla membe yang pakar it buat) bagila duit kopi ckit..hehe..freegift tu pon dy caj tau rm20..so bek xpayah..aq klau nak g beli mmg aq pastikan betul2 aq akan suruh dy bukak belakang laptop tu check hardidsk dan ram..nak pkai lama bkn sehari dua,biarla dia bg warranty 100 tahun pon..klau asek rosak je..klau dekat xpela klau dok kat sabah tu..acaner..sori bnyk plak membebel

      Delete
  13. Saya pun dah kena....menyesal beli kat lowyat.....

    ReplyDelete
  14. Seram la pulak dengar kisah Low Yat Kaki Temberang ni. Saya baru plan nak ke sana nak beli Camera DSLR Canon tuk kegunaan anak kat U.

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...