March 18, 2011

Nostalgia : Sebat dan kurung dalam jamban

Assalamualaikum...

Berbalik kita kembali ke mode nostalgia bersama abang ikar..... :) sambil aku menyelusuri memory lane yang masih bersisa dan berbaki, aku berusaha membayangkan memori lama ibarat projector menayangkan kembali wayang2 lama.. bak kata kawan aku Sobrie Said.. Ibarat wayang pacak lengkong...

Tadi aku balik, park kereta, aku tengok budak2 dekat jalan rumah aku main basikal sambil berlumba2, terus aku mengimbau kenangan di rumah No57 Jalan Kenanga.. Surat cinta sudah, Abang tipu pun sudah, kisah berniaga pun sudah, kali ni apa yang aku nak kongsi ngan korang lagi? kali ni aku nak kongsikan kisah-kisah rotan, hukuman dan denda yang aku pernah terima dari mak bapak aku masa kecik2 dulu...bila aku fikir2kan balik..aku sedar yang hukuman mcm ni la yang telah mencorakkan kehidupan dewasa aku...betul kata bapak aku, anak2 ni kalau dimua-muakan sangat nanti dia naik lemak, pijak kepala...tapi kalau asyik belasah je ikut suka hati.. budak-budak nanti jadi keras hati dan tak makan saman pulak. Jadi gabungan antara faktor ketakutan, malu dan sakit bisa mendewasakan.....nak tau kisah dan jenis hukuman yang aku pernah terima? jom...jom semua masuk dalam laci ni.... Mesin merentas maasaaa!!! (korang imagine konon2 masuk laci dlm bilik nobita tu la ye)

1. Kurung dalam jamban

Haha, ni kes betul2 nostalgia ni, kurung dalam jamban ni dipelopori oleh mak aku, aku pun tak tau mana dia dapat idea kurung dalam jamban ni, tapi hukuman ni aku perasan bila kenang-kenang balik dijatuhkan kepada sape2 yang suka kacau adik-beradik sampai nangis ngobak...atau pun dikenakan kepada siapa2 yang suka menangis/meragam tak berhenti takde sebab.



Sekadar Gambar Hiasan..Bukan jamban jenis mcam ni yang aku kene kurung, tapi jamban moden sikit, yang jenis dalam rumah tu..tapi masa aku duduk Kampung Jawa Klang, jamban mcm ni la kami guna pun...


"Maaamaaaaa....tengok la Abang Ikar nih... dia kan.. dia buat juliaaaaa.. UuUUuWwwAaa!!!"

"kamu ni Ikar, kenapa buat adik kamu? kamu nak kene kurung dalam jamban ke? kang mama kurung dalam jamban kang.."

Sambil tarik tangan aku acah2 nak bawak masuk jamban...aku pun apa lagi, terus memberatkan badan, melemahkan kaki, dan menjatuhkan badan ke lantai dengan harapan kepayahan mak aku nak seret aku..membuatkan dia berputus asa nak meneruskan hukuman kurungan...hahaha..tapi...tak dapat de jep!!!!....memang mendapat aku duduk dalam jamban tu setengah jam... bosan gila duduk dalam jamban tu..

Hukuman ni, takda la bagi efek apa pun kat badan dan kesihatan..tapi dia bagi efek dari segi moral dan mencetuskan panik melampau, takut kena kurung..kalau tak kuat semangat nanti dah besar boleh jadi claustrophobic tau....tapi aku tak takut sangat pun kene kurung dalam jamban ni, cuma 1st, 2nd time aku takut gila la... bila dah lama2 dah tak takut dah..tau sebab apa?

Sebab jamban ni bersambung dinding dengan bilik air aku, belah zink kat atas tu ada ruang besar jugak la.. so, bila dah besar2 sikit aku boleh panjat dinding tu, aku pijak kepala paip..pastu panjat dinding tu, aku keluar ikut bilik mandi.. pastu terus gi lepak main nyorok2 ngan Amy Aji..cuma kalau nasib tak baik, boleh jatuh bedebab kat bilik mandi bila lantai licin..bila dah jatuh, mak aku dapat tau.. memang kene hukuman macam tahanan perang la... Piappp piaapp..dapat dua tiga liang rotan kat betis... Kadang2 aku rasakan ekspedisi melarikan diri dari jamban dah macam scene cerita rambo pun ada.. hahahaha... :)

Bab kene kurung Jamban ni, aku paling respek abang aku la, hati dia cukup kering, dia kena kurung, dia tak nangis, tak kelam kabut, tak serabut2...tak cuak pun... dia rilek je... pastu bila malam nak tdo kat bilik aku tanya la dia :

"Karnain..Karnain tak takut ke kene kurung kat jamban?"

"ala, nak takut ape? bukannya sakit pun..nanti lama2 mama bukak la...bukannya lama pun.."

perghhhh.. hati kering...tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan..(eh ade kene dengan situasi ke?)

2. Rotan sambil turut kat padang permainan...

Inilah hukuman yang paling aku takut sekali, uisshhhh memang takut la woiiii.......bukan apa, takut sebab hukuman ni kombinasi dari bermacam2 efek yang akan meleraikan pertahanan egois seorang budak nakal....

Kombinasi Sakit...Malu...panik...gerun....kelam kabut....ishhh semua ada lah...senang citer mcm org2 moden cakap la "sakit dapat, malu pun dapat".. kami ni especialy 4 orang sekawan.. aku ngan abang adik beradik, dengan amy dan aji adik beradik, kalau dapat main kat Taman Jasa.. memang tak tau nak balik...selagi tak kena turut.. selagi tu la macam monyet terkinja2 kat Padang permainan tu... tapi literally memang monyet pun sebab kami suka main dekat 'monkey bar' dan palang2 besi kotak2 susun mcam ala2 piramid tu....


Inilah Padang permainan Taman Jasa yang dah tinggal sejarah, 'Monkey Bar' ngan palang besi petak2 piramid tu dah takda...dah dialihkan sebab karat teruk...tinggal padang dengan gelung simen tu je.,.. :(


Kami suka main kejar2 kat palang tu, undang2 dia best, memang adventure.. main tak boleh pijak tanah kecuali 5 saat untuk balik ke 'rumah' ...kalau balik 'rumah' orang yg jadi tak boleh sep... kalau kat palang2 besi tu boleh sep, kalau taknak kena sep kena duduk..tapi dengan syarat duduk kat bahagian berkayu (platform) je. Bila semua yang kena kejar dah duduk... yang 'jadi' akan kira sampai 3, sapa yang paling lambat bangun..dia pulak yang kena 'Jadi'

Yang best main ni, sapa 'jadi' kalau tak kuat semangat boleh lengit wei.. tapi kami 4 orang satu kepala sebab takda sorang pun antara kami yang kuat lengit...sapa2 budak baru nak join geng kami kena ade syarat. tak boleh cepat lengit!!!hehe

Berbalik pada hukuman rotan sambil turut ni.... bila kami dah leka, pukul 7.00 mlm tak reti nak balik lagi, nanti akan kelihatan satu lembaga dari jauh....dengan mengayuh basikal Raleigh berbakul kaler hijau pekat..berkain batik...berbaju tshirt...dengan ranting pokok rambutan di tangan...datang dengan penuh kegagahan dan istiqamah yang tinggi.. bak pahlawan berkuda di medan perang, mengacu-acukan Ranting pokok rambutan di tangan ibarat pahlawan menghunuskan pedang Damsyik!....

Dan dengan imej kegerunan yang melampau itu.. maka dengan tidak semena-mena kedengaran la tempikan gempita bak halilintar membelah kesunyian desa nan permai....

KaaaaaaRRrrrrnain......Ikkkkkkaaaarrr... kamu baaalik...dah malam buta macam ni tak balik lagi ye..jaga kome.. jaga kome......BAAAAALIIIIKKKKKKKK!!!!!...

Kekuatan suara hampir mencecah 40 desibel....dan kenyaringan hampir mencapai frekuensi kelawar terbang malam...maka dengan tidak semena-mena semua budak2 yang main kat padang tu berpaling pada mak aku secara serentak.... macam sekawan arnab melihat rubah kutub datang menerkam...aku dengan penuh semangat kombet-kombet memainkan peranan aku sebagai siren/semboyan kehormat...

Karrrnaaaaainnnn... MAAAAMAAAAAAAAAA!!!!!!!.... Caaaaabutttt.. woi woi belah woi.........

Tanpa diskaun...tanpa toleh ke belakang, tanpa penyesalan dan tanpa segan silu..aku ngan abang aku memecut bak Watson Nyambek.. menyusup di celah2 parit dan longkang, kemudian lari tanpa sedikit pun rasa mengah...menyusup denai2 rumah pakcik jalan Kekwa dan Melur.. melalui reban2 ayam... melintasi angsa yang garang tanpa hairan.. matlamat kami????

Matlamat kami hanya untuk menghindarkan dari mendapat malu dirotan di tengah2 Pandang Permainan.. kena rotan kat rumah apa ada hal? biasa la budak2 kene rotan, 5minit pastu ilang la sakit.. tapi ..tapi tuan2..malu dirumah nampak parutnya...malu di padang permainan siapa yang tahu??? wei jangan main2 wei... malu woo kalau masa kecik2 kene turut ngan mak kat tempat main.. mau seminggu kena ejek kat kantin sekolah...

"hahaha..wei hari tu ko kena kejar ngan mak ko kan kat Taman Jasa? tu la ko...main tak ingat nak balik wakakakakakakakkaa......."(gelak macam tiada hari esok)

"weiii zul...hari tu aku tengok macam ko kene kejar ngan mak ko je kat Taman Jasa? amcam? best tak?" (agak2 korang malu tak kalau awek korang usha kat sekolah cakap mcm ni?)

"haha.. dah tua-tua pun kena kejar ngan mak lagi, ape la ko zul..kata terer sangat!!!!wahahahahahawahab.." (Mustapha kamal anak makcik kantin - 9 tahun)



Raket Yonex Carbonex....Ohhhh Reket Yonex Carbonex lapan.. sungguh enak walau hinggap di betis saja... owhhh Reket Yo0oo0onex...Sungguh Enak walaupun di betis saja (korang baca ni mcm lagu iklan gardenia tu ye)

Haaaa ayat2 kat atas tu la yang taknak dengar tu... bukan sakit yang dihiraukan.. tapi malu yang tak bertepian...tapi aku ngan abg aku masih memegang rekod cemerlang sepanjang abad.. kami belum pernah kena sebat kat Pdg permainan tu...mak aku gagal dalam misi beliau..hehe...sebab nya aku menjalankan tugas sebagai semboyan kehormat dengan cemerlang sekali.. dari jarak 200 meter aku dah perasan dah mak aku.. tapi...sayang seribu kali sayang...di manakah harus ku sembunyikan diri ini masa kat rumah? tadah je la betis..kena sebat dengan Reket YONEX carbonex 8...hahahahahahahahah....sakit tapi sengih.. sengih sebab takda kawan2 yang akan gelakkan aku kat sekolah esok.. :) mission accomplish!!!

P/s yee... Mak aku garang, tapi aku paling sayang mak aku, kalau tak sayang takkan aku nangis bila abang aku tipu mak aku balik kampung kan? hehehehe

*Gambar jamban diambil dari google, aku nak bagi credit tapi aku taktau sumber primary, banyak betul guna gambar jamban tu....Tuan Gambar jamban.. aku pinjam gambar ko ye..


17 comments:

  1. hahahaha...
    kne kurung dlm jamban x penah lg la
    tp kene kejar kt padang dulu penah la..siap mak bwk hanger dri umah..hehehe..pape pon budak2 perlu dihukum kalau x dgr ckp kalau x memang jadi org yg kurang diajar..

    mcm2 budak sekarang ni bukan dorg takut ngn mak n ayh tp ayh n mak yg takut ngn dorang..terlebih syg anak la tu..

    ReplyDelete
  2. hahahaha..bayangkan mak bawak hanger dr rumah.. lawok...

    patutnya mak bapak kene paham.. sayang anak tangan2kan...ni tak tangan.. diorg kurang hajar la nanti.. tapi bukan nak bagi cedera.. just tangan nak ajar je.. :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. as salam..

    hehe.pengalaman kita sama la. tapi bukan mak la.ayah. berat2 badan pun, bapak dokong. sekali angkat 1 tangan je

    =_="

    ingat lagi masa kena kurung tu, adik2 yang ku buli, datang cakap,

    "mak dah masak.lauk ayam.nak bau tak?"

    ku yang tengah boring melangut dalam tandas ni memang tension la bila buat ayam menusuk hidung. peghh! geram saat it. memang kalau sebut je ayam, peberet part, drumstik. dan tentu bila kena kurung, awal2 lagi adik2 ku ambil. haha.
    eh? abg kita dua sama la. memang hatii kering dari kecik.antara kitorang, dia la yang paling baik.dia tak kedekut. kalau kita takde apa yang dia ada, dia bagi dia punya. tapi abg ku jenis tak 'gemar' senyum. muka takde emosi

    ops! maaf along! terkutuk! =_="

    tapi hati dia yang buat ramai suka kat dia.kanak2 pun suka kat dia. hoho.jeles sikit.

    sebut pasal yang kat taman, pernah.kena rotan.ayah ku yang rotan. rotan buluh yang panjang dan tebal tu.tapi ku masa kecik ni memang tak reti menangis. rilek je. tapi muka tu tetap ada reaksi sakit la..pastu merungut. dan..kena rotan lagi.lagi dan lagi.
    bapak ku ni kalau bab kitorangh nakal je, dia tegur guna mulut 3x. lepas tiga kali tu yang naik 'denda'.haha. terharu dengan kesanggupan ayah ku untuk menahan dugaan2 dari anak2 dia yang masa kecilnya macam rimau.

    =_="

    punca, ku amik surat jiran kat peti surat, ku tukar2kan. masa tu bulan puasa, nak raya. saja la nak buat jiran jiran ziarah lebih awal. haha~ memang seronok tengok sorang2 jiran keluar berkunjung ke rumah jiran yang lain. yang pecahkan rahsi, adik2 ku

    =_="

    memang malam tu, ku buli dorang. baling bantal besar kat kepala sampai dorang nangis.dan jawapannya?

    macam biasa. tandas.

    @_@"


    oh ya. tadi kat komen entri ku.
    pasal code 10. ku pun pernah cakap kuat2. polis datang ketuk2 kepala ku dengan belati. ramai2 pula tu. bi0l la jap. tu sebab tak suka minyak rambut code 10 sampai sekarang

    =_="

    ReplyDelete
  5. ahahahaha... kenangan kita sama la Md Fadzil....ingatkan aku sorang je kene kurung kat jamban...tapi ko lagi seksa sikit.. sebab adik2 ko datang bawak ayam peha tu... perghhhh panas hati...

    aku tergelak bayangkan ko kene ketuk ngan belati mat... lawak2.. :)hahahahahahahaha

    ReplyDelete
  6. saya suka gado ngn akak masa kecik2..sume bnda nak berebut..pastu jerit2,nanges2 sbb gado..nti mama dtg kasi hanger kat bdn..perghh sedapp tp ade skali tu sbb xnak kena rotan ngn hanger,sy sendiri yg lari g smbunyik lam toilet =.='...

    ReplyDelete
  7. so far xde lg la kene kurung dlm jamban... tp pengalaman masuk jambn luar dr rumah mlm2 mmg ada...

    gerunnnnn gilesss..:P

    ReplyDelete
  8. konklusinya? Ad anak manje.. :P (bakar line sikit) hahahaha

    ReplyDelete
  9. heheheh, dapat bygkan... saya dulu semunyik belakang pintuh.. pastu cover dengan towel...konon2 mcm selimut halimunan la... :P

    p/s ikhlas terharu dengan alexa, walaupun bz study medic di Rusia..tapi masih luangkan masa baca entry saya sampai habis acapkali... terima kasih secara jujurnya...

    ReplyDelete
  10. kira aku baik la jugak dulu eh sebab 3 3 ni ak x penah kena. wakakakak

    ReplyDelete
  11. hahahha,...jamban ali baba.."kita kasi pecahhh la.."...skrg pun awk memang beratkn badan..langsung xpandai nk wat ampungan diawangan...hahahahh...cuba tgok bdk yg kena kejar dgn anjing ari tu..bkn main tere lgi wat ampungan diawangan...hahahhhaa..lepas parit dia loncat...kekekekek..

    ReplyDelete
  12. hahahahha... budak tu ada hikmat lari atas angin.. awak buat la kisah tu.,... saya boleh gelak sorang tu bila byg muka budak tu sengih..kakakakaka

    ReplyDelete
  13. :) saya baru jumpa belog awak nih! kenapakahh kenapakahhh? haha
    saya gelak gegila baca entri ni. sebab babah saya pun org perak n dia pn ada gak cita pengalaman dia kena kejor ngn arwah opah. org perak rockksss! :D

    ReplyDelete
  14. AAINA : baru jumpa? ehehe. saya kurang promote blog saya...

    perak memang rocks.. sempoi and simple...

    sila2 la selak2 cerita lain.. dah baca entry baru ke?

    ReplyDelete
  15. akan setia membaca! kemsalam kat abang yang kaki kelentong tuh. saya dulu pn asek kena tipu dengan abang jugak. hoho

    ReplyDelete
  16. aku suka tengok entry kena sebat sebab dlu aku pun pena camtu jugak. wakakaka.

    ReplyDelete

Hidup Dalam Kepalsuan

Assalamualaikum Kisah ni aku yakin berlaku pada tahun 1990, sebab kejadian ni berlaku semasa aku tadika, aku tadika umur 6 tahun. Masa aku...