March 3, 2011

Nostalgia : Ustazah Yong, Gasing dan Tumit Tinggi

Assalamualaikum...

Keletak, keletuk, keletak, keletuk.....

"woi woi woiiiiii Ustazah Yong woi....diam diam!!!!

ZuuUuUUupp.. bagaikan halilintar memanah di bendang yang kontang... terus terdiam budak2 kelas yang sebelumnya bising macam orang jual saham kat BSKL.... apa barang pulak guna "mcm orang jual ikan kat pasar", dunia dah moden, zaman dah berubah. :) (tiba tiba aku teringat iklan SPR, kempen daftar pengundi)

Ustazah Yong, satu nama yang cukup gah di Sekolah Agama kat Kampung Sungai Tua Baharu. dia seumpama menjadi Ikon kepada ustazah yang keluar dari stereotype bertudung labuh, berjubah kain polyester kelabu, atau bertudung bunga kecil dengan baju kurung kain kapas...

Bagilah apa je fesyen baju pada Ustazah Yong, Baju kurung moden? baju kurung Rafidah Aziz? baju kurung Pahang? Johor, Teluk Belanga? tulang pari? Lace? Cekak musang? cekak tapir? cekak Kaklong Shima anak Paklong gendut??? semua fesyen baju akan dipakai dan digayakan oleh Ustazah Yong..tapi sudah semestinya la tutup aurat kan.. nama pun ustazah...
Tapi satu je yang takkan lepas dari barang wajib yg perlu ada pada dia....Kasut tumit tinggi... aku takkan lupa dia dengan kasut tumit tinggi nya, aku rasa paling rendah dia pakai 2setengah Inci... aku taktau dah masuk kategori stiletto ke belum? Tapi mmg tinggi la, mau tak tinggi? kalau dah jalan dari rumahnya pun dah buatkan dia terhincang hincut menahan badannya dari jatuh menyembah bumi. tapi Ustazah Yong tetap stylo dan tetap menjadi pujaan di hati...

Ustazah Yong ni jiran aku, aku dari kecik manja dengan dia, sebab apa? sebab masa kecik2 dari umur 5 tahun, aku la jadi budak tukang teman tidur dia, dia ni duduk satu rumah dengan Ustazah Azizah dan beberapa ustazah lain, bila housemate dia semua takda, sebab kursus atau balik kampung, dia takut tidur sorang2, jadi dia akan datang ke rumah aku dengan muka manis-manis kelabunya..jumpa ngan mak aku...

" Kak Awi... Kak Awi....tengah buat ape tuuuuuuu???"


" Eh..Ustazah Yong, takda buat apa, tengah jahit sembat seluar abang Yeop kamu ni ha, koyak...ada apa Ustazah?"


" Takda Kak Awi, rumah saya kosong la malam ni kak awi, Si Azizah balik kampung, budak2 lain ada kursus kat Negeri Sembilan, saya tinggal sorang, takut la pulak Kak Awi"


"Hah kamu nak tumpang tidur rumah Kak Awi ke Yong?"


"eh tak tak tak tak, bukan nak tumpang tidur rumah kak awi, cuma nak pinjam Ikar tu kejap malam ni, boleh tak Kak Awi? suruh dia teman saya, saya seram la nak tidur sorang2. Segan pulak datang pinjam anak orang..hehehehehhehehehe"


" Ehhh boleh je, apa pulak tak boleh nak pinjam terus pun boleh" (ok aku bohong, mak aku tak ckp macam ni)

" Eh boleh je, nanti Kak Awi bagitau Ikar, malam ni suh tidur rumah Ustazah Yong, takde hal. Itula suruh kawin taknak, memilih..kalau kahwin kan senang, ada abang nak peluk"


"Kesitu lak Kak Awi ni..ehem ehem..Kak Awi nak rekemen sape2 ke?????"



Mama dan Ustazah Yong : kekeke kekekke kekekkekeke (gelak ngekek2 ibarat tiada hari esok)


Aku ni pulak dari kecik dah boleh pikir mcm orang tua dan cepat tangkap, bila dengar je nak tidur rumah U.Yong, aku terus tukar mode comel dan manja, macam anak kucing Parsi yang menanti untuk disyampookan...tapi itu semua menjadi angan2 yang tidak kesampaian, aku hanyalah budak comot yang tidur di katil Ustazah Yong sebagai peneman penakut hantu...

Manakala Ustazah Yong pulak tidur di atas toto di depan tv, sambil tengok tv sambil korek telinga pakai Qtip... owhhh huduh anak dara bila kat rumah sendiri.. cissss..antiklimaks.

-------5 tahun kemudian------
Aku bersekolah darjah 4 di Sekolah Agama Sungai Tua Baharu...cuba teka game feveret aku apa? Tamiya? transfomers? tetris? pemadam? salah!! aku adalah budak kampung dan cukup jantan utk bermain Gasing di dalam kelas.

Gasing tu harga 50 sen, balik rumah asah paku dia tajam2..tali plak cucuk masuk dalam tutup oren,Hujung tali gentel bagi jadi season..baru sedap nak gulung laju2, takde la melecet jari nanti. Bawak pergi kelas dengan semangat nak menang, nanti boleh tunjuk Hero depan budak2 pompuan dalam kelas.


Lebih kurang mcam ni la rupa gasing aku dulu.. murah je..5posen, tapi kalau nasib baik dapat beli yang jayu keras, ikut nasib la....

Lawan aku adalah Rahman, Raziin dan Mustapha Kamal. tapi aku la selalu Jibam dulu sebab aku pandai tangkap gasing berpusing atas tangan..bapak aku siap buat kelas tutor khas kat rumah macam mana nak sambut gasing kat udara tu, aku bangga sebab kat sekolah tu, aku ngan abang aku je boleh buat.

Siapa yang lambat jibam, dia kena letak gasing dia kat atas lantai, buat bulatan pakai kapur, pastu kami yang jibam awal..pakuk la gasing dia sampai terbelah dua ke, capik ke, lekuk ke, kalau gasing dia nasib baik dapat keluar dari bulatan, maka dia boleh pakuk pulak gasing budak lain, atau gasing si pemakuk yang tak berpusing masa pakuk orang...


inilah yang aku cuba sampaikan pasal Jibam, iaitu sapa dapat angkat gasing letak atas tangan dan berpusing...

Kesan buruk dari bermain gasing ni ada banyak, banyak keburukan dari kebaikan...

1. Lantai simen kelas akan bercapik, berlekuk2 berlubang sebab kesan paku gasing yang mengganas..

2.Tingkap kaca akan pecah bila gasing melantun sebab dia tak berpusing pada paksi paku.

3. selalu budak Lengit akan menangis dan mengadu pada mak bapak. dan ustazah runsing.

Tengah kami rancak bermain tu, aku mana boleh lupa, aku sendiri, Rahman si budak mamak anak babu roti, Raziin budak kampung Nakhoda, dan Mustpha Kamal anak Makcik Kantin..
Tengah aku dan Mustapha Kamal pakuk gasing Rahman (mangsa buli)... tiba-tiba... keletak keletuk.. keletak ...keletuk... 

aku ngan Mustapha kamal terkedu tengok budak2 kelas semua duduk diam stret je atas kusi masing-masing. Masa tu entah apa pasal, aku ngan si M.kamal ni naik sheikh duk memakuk gasing.. tak sedar ancaman maha hebat....

Sehebat Ikan Jaws yag mengendap peluncur ombak di Hawai.. sehebat askar kombat menawan tentera Viet Cong ... dengan itu bergema lah kelas itu dengan suara yang terkenal dan nyaring....taaaaraaaaaaa... dipersilakan..Ustazah YOOOONGGGGG.....

"ikaaaaarrrrrrrr..... Mustaphaaaaaaaa Kamaaaaaall......"


ZASsSsSSssSSSsSSSSsSSsSsSsss...sssuuuppp.. dessshuuuummm.....


Kasut Tumit Tinggi 2 setengah inci melayang dari pintu kelas ke arah kami.......dilemparkan dengan penuh semangat Jihad oleh Ustazah Yong yang dulunya adalah tempat aku tumpang bermanja...... T_T huuukk hukkk sobb..sobb...iskk issskk...

P/s Tidakkah Ustazah Yong mengenang kembali peristiwa bermanja kita bersama? .....kenapa budak sekarang rasa main playstation PSP tu lagi best dari main gasing dan guli? huhhh tak adventure lansung..


Credit Gambar :

Gasing : Jalan Sawi.....SINI

Kasut TUmit TInggi : Shoeholic

16 comments:

  1. fuyoooooo...mmg memori habess la...knp tak ingtkan ustzah tu yg awk la peneman takut hantu die..ustzh pon takut hantu..ishk ishk..:p

    saya pon penah main gasing masa kecik2 tp tak reti la jibam2 ke ape..stakat bersorak bila gasing berpusing je:D

    ReplyDelete
  2. Ustazah tu memang ingat, dia marah kejap je :) lepas sepuluh minit lepas tu, dia banje saya karipap pusing kat kantin...kami kamceng sampai la saya pindah...

    Ustazah tu marah2 saje2 taknak nampak pilih kasih masa kat sekolah :)

    ReplyDelete
  3. memang kuat ingatan ko kn...
    dulu2 de gak try maen gsing tapi kte lebih suke man teng teng n btu seremban...:)hehe

    ReplyDelete
  4. waa.. daya ingatan ko power yer... klu aku da lupor dah...

    biasa la.. da makin maju... mana nak tgk kebelakang ... sume berubah ikut zaman ... sama gak game2 sume...

    ReplyDelete
  5. tgk gasing teringat main guli.. kihkih best nya zaman kanak2

    ReplyDelete
  6. saya penah gak try main gasing mase kecik2, tapi memang takkan pusing punye. tangan tak bedung ke ape agaknye. haha!

    ReplyDelete
  7. @fayad : main batu semban pakai batu ke pakai uncang bantal bubuh kacang hijau? :)

    @singamanja/singalapor : hahaha...aku ingat la, ye la aku ni pindah randah, jadi aku kene paksa diri aku ingat, sebab aku takde kawan permanent kan masa kecik2...

    Abang ko sihat? abang ko kuat buli ehh?? mentang2 la dia ade game ngan Pc zaman dulu.. cis..

    ReplyDelete
  8. @Azalina : jarang jumpa pompuan main guli... ni budak ganas nih :P

    @fatehah: bukan salah awak tak pandai main gasing, gigirl takyah main gasing.. biarkan gasing tuk golongan pendekar. :)... awak gi main binggo pakai buku math tu je yee :P

    ReplyDelete
  9. main gasing memang style.. tambah lagi kalau dapat sokongan moral dari abah sy dulu.. huhuh siap tanya, " ada gasing yang pecah ko pangkah x?"

    ReplyDelete
  10. @MSMS : bapak kita macam sama je... bapak aku siap ajar cara buat gasing pusing tas tangan, tapi gasing belum cecah tanah lagi... bygkan mcm main yoyo tuuu...

    ReplyDelete
  11. Nyah mak nak bagitau satu rahsia ni.. Rafidah Aziz tu dekut skit. Pasan tak baju dia semua pesen sama jer.. nak tau sbb apa.. dia jahir sendiri. Adik mak ada keja ngan gomen kat MITI yg cite pasal ni... kadang2 baju dia tersenget salah jahit.. kekekekeke

    Pasal tumit kasut tu teringat cikgu mak masa ting 2. orgnya kementot mcm mak je tp garang nak mampus. penah dia nak hentak kepala sorang kawan mak ni (laki2) sbb loyar buruk dgn dia.. huhuhu

    ReplyDelete
  12. hahaha... ye ke Rafidah jahit baju sendiri???dia banyak duit tuuuu..hehehe

    dia nak hentak pakai tumit tinggi ke nyah?

    ReplyDelete
  13. @zulfi awl2 tu je pkai uncang kacang ijau...da lme2 tu pkai batu saje...:)

    ko mcm kawan ak mse skul rendah la...
    ingat je benda2 yg berlaku dolu2...
    memang suspect la :D hehehe

    ReplyDelete
  14. @fayad: sebenarnye boleh ingat lebih detail dr ni, tapi nak tulis smlm mcm panjang sangat.. nanti org give up nak baca :)

    ReplyDelete
  15. Ika.. Kak ikin rasa macam penah juga join teman kan jiran Mama Ika tu tapi jiran yg mana satu... tak pasti.. masa tu Akak, Ika ,karnai dan seorang lagi tak pasti .. Si Wa tu kot...

    ReplyDelete
  16. @zulfi btul3x...nnti tulis pjg2 orang malas lak nak bce entry...
    tapi detail cmtu pon da ok sgt...

    kira dapat menjiwai keadaan mse tu...:)
    *kantoi bce smbil bygkn..hahaha

    ReplyDelete

Hidup Dalam Kepalsuan

Assalamualaikum Kisah ni aku yakin berlaku pada tahun 1990, sebab kejadian ni berlaku semasa aku tadika, aku tadika umur 6 tahun. Masa aku...