December 26, 2010

Berhenti mengeluh!!!!


B.O.S.A.N .... perkataan yang akhir-akhir selalu ternampak di mata kita di wall-wall Facebook dan Blogging..ramai org yang bosan, bosan hari isnin, bosan hari ahad, bosan di facebook, bosan di YM, bosan di office, bosan di rumah, bosan di kolej, bosan dengan kawan, bosan dengan kekasih, bosan dengan mak kuat membebel, bosan dengan lecturer, bosan dengan bos, bosan hujan lebat, bosan jadi org miskin, bosan kerja kerani, bosan kerja banyak, bosan kerja sikit, bosan tak tau nak buat apa, bosan terlalu banyak kerja.

Nampaknya, wall facebook dan entry blogging digunakan sepenuhnya untuk menyatakan bahawa anda bosan, bosan dengan kehidupan anda... tidak pernahkah anda dalam seketika duduk diam selama 10 minit, merenung betapa beruntungnya hidup anda dibandingkan dengan kehidupan org lain yg lebih malang???

Aku menjadi mushkil dan jelik sebab selalu aku tengok orang yg sama, apabila update status Facebook atau Blog, hari ni dia cakap bosan bos bagi banyak kerja.. esok dia update ckp dia bosan dekat office sebab takde kerja. Aku naik jelik dan meluat, kadang-kadang aku buat kesimpulan yang manusia mcam ni memang bosan dengan life dia.

Hari ni kau cakap kau bosan dengan kehidupan yang tiada kawan. esok ko update status kau cakap kau bosan dengan kawan-kawan kau.
Hari ni kau cakap kau bosan dengan KL yang panas terik dan berdebu, esok kau bosan dengan hujan tak berhenti dari pagi sehingga malam.
Hari ni kau cakap kau dah bosan dengan Facebook, esok kau cakap kau bosan dengan Blog.
Hari ni kau cakap kau rindu kekasih kau, esok kau cakap kau bosan dengan dia.

Apakah yang kau mahu?
tidak retikah bersyukur..mendakap nikmat dan kehidupan ini seikhlas dan segembira-gembira mungkin?
Atau kau mahu orang lain mula berkata bosan dengan kau? oh mungkin kau sudah imune dengan budaya bosan.

Aku harap, sama-sama lah aku dan kamu, berhenti mengeluh bosan..mungkin jika anda berhenti berkata bosan dan mula menggunakan akal untuk berfikir tentang kehidupan ini..masa itu kau baru mengerti tentang hidup yang tidak pernah bosan.


P/s jika satu hari nanti nampak aku mula update status FB atau update entry blog dengan perkataan bosan dengan hidup..korang tegur-tegurlah aku seikhlas mungkin.

pssssttt: aku tidak mahu menjadi ketam mengajar anaknya berjalan.

7 comments:

  1. Thank Arul...

    psst: kita sependapat...gip me pai!

    ReplyDelete
  2. hehehehe... teguran ikhlas... :) ada blog rupenyeeee..apsal tak ckp?

    ReplyDelete
  3. Teguran ikhlas yg sgt tajam dan sy suka!:D Oh,mmg ada blog tp malu lah nk bgtau..blog yg sama je mcm yg lain.

    ReplyDelete
  4. Aku sangat bosan dengan ko yg sangat mebosankan sehingga bosan pun agak bosan dengan ko...(ditujukan buat org yg bosan adalah teman hidup)

    ReplyDelete
  5. setuju !!! mulut je ckp bosan.. tp tatau nk angkat punggung buat sesuatu yg x mmbosankan...

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...