August 25, 2011

Fakta Mercun dan Bunga Api Zulfikar

Assalamualaikum....


Beberapa perkara yang korang tak dapat tahu pasal mercun dan bunga api kalau korang tak rasa sendiri. nak tahu pendapat dan pengalaman aku pasal mercun? sila habiskan pembacaan anda. Jangan baca masa opis hour, opis hour adalah masa membuat kerja...


Baca masa lunch hour, kan takda aktiviti makan, gantikan dengan sesi membaca blog. atau boleh pergi jumpa kak mah tengok katalog, kuih raya ngan baju raya dah tak boleh tempah, dah nak raya, jadi korang tengok-tengok je katalog, kot kot boleh order tupperware baru kan.


1. Mercun yang paling aku benci..


Mestilah mercun Mancis, mercun mancis sebab dia takda api, takde sumbu, takda bunyi sumbu terbakar, ada asap sikit je bila diorang nyala, bila dah nyala, diorang campak masuk dalam beg mengaji, atau campak dalam kasut, atau campak sebelah korang masa korang duduk lepak-lepak kat tembok depan rumah.


5 hingga 10 saat lepas tu baru meletup, bila meletup korang akan terkejut. Terkejut kerana mercun tidak akan buatkan korang benci pada mercun mancis dan si dajal yang nyalakan...


Tapi terkejut sambil menjerit keluar suara pondan macam ziana zain tarik lagu 'kau kunci hati ku dalam hati mu' itu yang buatkan korang benci tau tak.


" lagu tu bukan Ziana zain nyanyi, lagu tu Ramlah Ram nyanyi la zul, Ziana zain nyanyi lagu Teratai layu di tasik madu"


" aku tau, saja buat-buat comel tak tau, aku tau Ziana Zain nyanyi  lagu madah berhelah kan? lagi satu teratai layu tu Fauziah Latif yang nyanyi tau tak??? dia tu anak latif ibrahim 'pilih lah aku..jadi temanmu' tau tak ko?"


Mercun mancis adalah mercun yang penuh dengan muslihat dan adalah satu senjata bagi mereka yang dayus, letupkan mercun mancis ibarat pukul curi di medan perang... Huhhh aku benci Mercun Mancis!


2. Saat paling potong stim masa main bunga api.


Saat korang main bunga api bodoh tu, bunga api yang kaler merah tangkai belang-belang tu, sekali bunga api tu belerang kat tengah-tengah atau pangkal dia terPADAT.... bila terpadat, dia meletup. korang akan terkejut yang amat sangat.


Pastu kalau korang tengah main ngan adik-adik yang kecik lagi, bila dia duk pusing-pusing bunga api tu, sekali meletup sebab belerang padat, adik korang akan menangis terkobak-kobak, menjerit sampai nampak anak tekak.


Bila adik korang nangis mcm tu, mak bapak korang akan keluar dari dalam rumah dan perkara pertama diorang akan cakap adalah....


" hah ikar, kamu buat adik nangis ye? kenapa kamu buat adik kamu? kamu curi bunga api dia kenapa? nak kena batang reket ke? ni yang aku tak gemor kamu main bunga api nih..."


" mana ada ika buat dia mama, bunga api julia tu yang meletop tetiba, dia terkejut tu yang dia nangis tu"


" bunga api boleh meletop? kamu jangan nak menipu ikar, dah dah masuk dalam, takyah dah main bunga api!"


Amacam korang rasa tak apa yang aku rasa? potong stim kan?


3. Bunga api dan mercun paling magic


Mestilah bunga api Ular, bila nyala dia keluar ular berlingkar-lingkar atas simen,bau dah la busuk. 


Satu lagi bunga api besi cap mata kucing tu.


" apa tah magiknya Zulfikar ni tah, poyo je"


" bunga api besi tu takleh padam, percaya la cakap aku, cuba ko try kambus ngan pasir, ko try tiup, pastu ko try pijak, pijak pakai selipar murah tau yang lembut-lembut cepat terbakar tu. pastu ko try rendam bunga api tu dalam air longkang depan rumah korang, kompom tak padam, siap nyala dalam air longkang lagi...... blup blup blup blup meletop air longkang campur asap belerang, bau busuk mcm bau kentut"


4. Macam mana rasa sakit bila jari kena mercun?


Korang mesti tertanya-tanya macam mana rasa sakit kene mercun kan? aku pernah rasa dah. jari aku kena mercun masa aku main mercun batik.


Mercun batik ni macam mercun papan, tapi dia lagi besar dan meletup lagi kuat. Aku yang degil masa tu konon-konon nak nyala kat tangan lepas tu baling la, mcm Rambo baling grenade la kan.


10 biji baling pas! yang last tak pas sebab sumbu dia pendek, tapi aku degil nak tunjuk terer gak, nyala dengan gaya nak campak terus, sekali tak sempat, meletup kat jari, sakitnya ya ampun.... sampai aku melompat lari masuk dalam bilik terus tidur.


Takut mak aku tau aku kena mercun, nanti kena marah lagi, rupa nya bila mak aku tau, dia kesian, dia sapukan ubat gamat langkawi. tapi kena bebel jugak la. cuma bebel bebel manja yang penuh kasih sayang penawar luka.. weeeewiiitttt....


" taaapiii.. macam mana sakit dia zulfikar?"


sakit dia macam jari terketuk Hammer kuat-kuat masa ko tengah paku kat dinding nak gantung wayar langsir.


" tapi aku tak pernah kena ketuk hammer jari aku ni Zulfikar"


" ko bayangkan sakit dia macam jari ko kena lenyek dengan tayar lori"


" lenyek tayar lori? lagi la tak pernah Zulfikar"


" issskkk, pernah tersepit pintu?


" pun tak pernah Zul"


" pernah kena penampor sambil jari ko kena pijak kuat-kuat dengan kasut tumit keras?"


" lagi la tak pernah...."


" meh sini aku bagi 'pernah' meh"




**************

Ini Mercun Papan, mercun batik macm ni jugak tapi badan dia lagi gemuk, ngan ada corak2 batik kaler biru dan hijau, aku cari gambar dia kat google tak jumpa lahh! korg bygkan je lah.


Ini mercun mancis, nampak, takde sumbu kan?


ini bunga api besi, nampak tak mata kucing?
Ini bunga api bodoh. atau bunga api sekupang.

P/S aku tak suke main meriam buluh atau meriam tanah sebab aku taknak muka aku pecah jadi tak hensem, lagipun aku dah pernah rasa sakit jari meletup kena mercun membuatkan aku jadi penakut sikit.

27 comments:

  1. aku rasa aku tak suka benda2 yang terkejut ni..

    rasa mcm terhenti jantung..dan aku bole terpaku..

    jarang aku menjerit.. aku rasa laaaa..
    hahaha..
    mgkin sbb tu suara aku xsedap kot?

    adik aku penah terbakar dl masa main bunga api..lepas2 tu, aku da x main sgt..

    ReplyDelete
  2. terbakar? maksudnya terbakar baju ke? teruk betul.....

    eh suara ko tak sedap ke? aku rasa sedap je.. tapi masa dengar sembang la... tak pernah lak dengar ko nyanyi sedap ke tak kan.

    ReplyDelete
  3. bunga api cap kucing itu sangat sesuai dengan saya yang bukan terrorist ini. :)

    ReplyDelete
  4. wowo hebatnye bab-bab mercun ni...tieha berani main mercun bawang je...bole? miahahahah

    ReplyDelete
  5. eh aku suka merjun mancis tu...haha..best kot sebagai senjata untuk mendengki..hihi

    ReplyDelete
  6. bunga api ular dengan bunga api besi memang megik! dulu kecik2 aku suka la maen..bunga api bodoh tu pun aku maen gak..tapi tak best..cepat habes..kikiki..


    nostalgia masa kecik2 weh..rindu pulak..

    ReplyDelete
  7. bunga api besi cap kucing tu sangat klassik. ada sekali tu aku pernah main bunga api tu, aku pergi lempar atas bumbung, konon macam bunga api besar yang orang guna untuk tahun baru la. hahaha.

    ReplyDelete
  8. men meriam la bessst..tp dulu2 la wktu kecik..men meriam gne tin milo...da besa ni idak la men lg....

    ReplyDelete
  9. baru nak marah sebab ingatkan tak letak gambar..haha.aku xpernah main mercun mancis and baru tau macamana rupa mercun tu hari ni.heh!

    ReplyDelete
  10. dulu mmg seronok main mercun ni... tapi sekarang ni mcm dah bahaya sangat.... 2 tahun lepas anak sedara melecur tangan...
    tahun lepas anak sedara sorg member putus jari kaki sebab mercun meletop dalam poket seluar. masa tuh dia duk mencangkung, tu yg kena jari kaki tuh.yang herannya tak nyaa pun bleh meletop..

    ReplyDelete
  11. haha zul, meriam dah siap untuk malam raya. hehe
    buluh aku dah siap ikat semua dah. tebuk pun dah. haishh..haisshh...
    meriam buluh tahun ni hidup balik. kemon orang kampung....

    haha

    ReplyDelete
  12. hehe.. aku memang penakut ngan mercun dr dulu hingga kini.. bunga api ok la lagik..

    p/s: fauziah latip anak latip ibrahim?? ko tipu kan..

    ReplyDelete
  13. blog tips kurus : org tak terer mmg main bunga api besi.. hahaha

    Tieha Ismail : mercun bawang??? jap jap ingat2 lupa..

    man yusoef : ko memang pendengki kan.. terkejut la mancis tu.. aku tak suke.

    CIK SHA :ko pernah patah2 kan bungai api bodoh tak? bakar pastu dia pusing2 terbang.. best woo

    Irshadim : aku pun pernah lempar atas bumbung2.. konon2 mcm yg ko konon2kan tu la..haha

    ashanie: meriam buluh, nanti kena tangkap polis baru tau...huhu

    sweetymui : mercun mancis utk abg2 ensem je ye.. pmpuan gi main bunga api.. hahaha

    ReplyDelete
  14. Sabrina : heran betul la mcm mana jari boleh meletup.. dia punya bibird selamat tak? kalau selamat nasib baik...

    Haikal : aku teringin nak balik kampung ada sepupu mcm kau la.. best gila.. sepupu aku banyak noob ngan banyak pompuan.. lelaki pulak budak2 lagi...jeles wei main meriam kat kampung!!! TT_TT

    Jue : betul la, fauziah latip memang anak latip ibrahim... tak caya ko gi google k... :)

    ReplyDelete
  15. ko melatah eh masa mercun mancis tu meletup eh..hahaha

    ReplyDelete
  16. Ade lagi versi mercun yang ko tak citer nie..

    'Mercun Silent Mode'

    Bende nie kne kat adik aku.
    Punye xcted bawak balik mercun batery yang ade 10 das.
    hrga dah RM200.
    Das pertama, powwwww!!! chiuuuuuuuuut!!!! Boooooommmmm!!!
    Berbunga-bunga kat langit..
    Lepas tue~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~bunyi cenkerik~~krok krek krok krek~~~

    RM200 untuk satu das je?!!!!!
    lagi 9 das dah basi..

    ReplyDelete
  17. LAgi 1, main meriam buluh kt langkawi..
    skali polis dtg serbu..
    lintang pukang lari tengah sawah yang berselut tu..
    Ade la dekat 2jam aku baring dalam sawah tue..
    hahahahahaha..

    ReplyDelete
  18. aku paling suka situasi kedua tu. haha

    mata aku pernah masuk serpihan mercun papan. tu lah, mak suruh pegi terawih, kau pegi bantai main mercun sapa suruh, padan muka.

    jangan buat lagi eh, nanti mak marah

    ReplyDelete
  19. hehe aku pun nak cte ah pengalaman aku dgn bunga api

    ReplyDelete
  20. aq paling x suka benda macam nie.buat aku terkejut jak. nasib baiklah aku tak melatah.

    ReplyDelete
  21. yg syOk .. X yah beli, mama bawa balik hasil rampasan.hahaa
    kL x dek tanah lapang cam kg, :( x penah tgk meriam buluh secare live.

    ReplyDelete
  22. penah men mercun zaman sekolah rendah,mcm otai...da beso ni insaf la pulak..haha

    ReplyDelete
  23. saya mampu main mercun pop-pop dan bunga api jek.. -.-'

    ReplyDelete
  24. paling teruk masa aku kecik dulu aku bako bunga guna bunga api. baik kan aku zulfikar?

    ReplyDelete
  25. awat ang tak main meriam?? meriam lah best... =)


    awat ang tak main meriam?? meriam lah best... =)

    ReplyDelete
  26. pjah : tak melatah punnn :P

    Nizam : mercun lemau.. wakakakaka...200 tuk mercun? memang melampau...

    GR : sebab ko selalu kena kan???

    ARC : cepat la citer.. bosan la weihh

    Anakanda Hainiey : tapi best kan main bunga api kan?

    Puteri : rampasan? mak polis ni! meriam buluh best... main dalam hutan

    Bambam : pop pop mercun paling koro.. hahaha

    Syazwan : dulu aku bakar bunga kertas pakai mercun.. pastu terbayang nbunag tu nangis2 sakit.. ko tak byg ke?

    wan mejuez : takut buluh meriam tu pecah.. nanti kene muka laaa

    ReplyDelete
  27. Bila citer pasal mercun nie....teringat masak akk kecik2 dulu ...raya kat kampong...arwah oyang(moyang) belikan mercun papan...akk panggil ayam...bila ayam kerumum...akk baling mercun...seronok tgk ayam2 terkejut...n akk sorak gumbira...masa tu kecik...sekolah rendah kan...tentu zul kata akk kejam...kan...tp masa tu...mana nak ingat...kira masa kecik2 akk dlm kategori bdk ppuan lasak la...hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...