July 22, 2011

Maxis, Menguji Kesabaran Pengguna Marhaen

Assalamualaikum,

Nampak gayanya, masalah Maxis broadband aku belum selesai, aku dah call 6 kali ke maxis careline, dan semua jawapan hanyalah jawapan retorik yang tidak sedikitpun membantu aku. Bagi aku jawapan diorang tu lebih kepada soothing my ears dari solving problem.

Sampai satu tahap, aku sendiri jawap kat diorang dengan kaedah kronologi bermethodology...

Trut..trutt..truttt...
Hai, terima kasih kerana menghubungi maxis, tekan 1 untuk bla bla bla, tekan 2 untuk bercakap dengan pegawai khidmat pelanggan kami..tekan 3 bla bla bla.. tekan tekan tekan tekan tekan tekan..arggh tekanan!

Untuk pengetahuan anda, perbualan anda akan dirakam untuk membantu kami meningkatkan mutu perkhidmatan kami pada masa akan datang.... beeepp beeepp beeepp.... ( mesin yang jawap) 

Apa dia ingat kita bayar dia beribu setahun, dia untung berbillion selama ni, dia nak suruh recorder mesin entertain kita? apa mahal sangat ke nak bagi Human Touch dalam perhubungan pelanggan? 

Apabila kapitalis mula mencengkam, maka segala social contribution hanya menjadi jalan pengecualian cukai yang direkodkan.

" Saya Danny, ye selamat petang encik, bagaimana saya boleh membantu dan menceriakan hari encik?"

" Saya Zulfikar, saya nak buat aduan pasal masalah broadband saya takda line dekat rumah saya"

" boleh bagi saya nombor akaun atau ic atau no broadband encik?"

" awak takpayah la amik no ic saya, amik je no bband saya, 012-314****"

" sebentar ye encik biar saya semak dulu akaun encik"

" Danny dear, takpayah la awak susah payah nak cek akaun saya tu samada saya dah kena suspend ke tidak, dah 3 tahun saya pakai maxis ni tanpa suspend"

" Maafkan saya encik, apa saya boleh bantu encik Zulfikar?"

" Macam ni lah, awak boleh bantu saya dengan mendengar masalah saya sampai habis, jangan potong cakap saya boleh?"

" Ye encik, baik encik"

" Meh saya terangkan kronologi dulu ye, pada hari sabtu yang lepas, saya ada masalah broadband, saya disconnect selalu dan line internet iaitu GPRS, EDGE, WMHDA or what so ever called semua takda,

Then saya call careline awak, semua jenis mak bapak troubleshooting saya dah buat dan follow, sampai tahap saya remove driver dan semuanya dan install semula.

Lepas tu, saya dah ikut nasihat kawan-kawan awak suh pergi buat cek modem dekat servis center, saya dah pergi maxis dealer di Shah alam, dan esoknya saya dah pergi Maxis servis center di Selayang, jadi awak tak payahlah suggest saya supaya cek lagi modem dan simcard saya, awak tolong dengar lagi ye......"

"Baik cik"

" lepas saya cek di Shah alam, diorang ckp modem dan simcard takde problem. masa saya check dekat kawan awak nama Ken dekat selayang pulak, dia selamba badak cakap modem saya rosak dan mesti ditukar tanpa sempat dengar penjelasan saya"

" Apa penjelasan encik ya?"

" dekat rumah saya ada 2 maxis broadband dan 1 digi, 1 digi tak boleh guna, 2 maxis broadband ada masalah yang sama, similar, same, serupa!... iaitu "frequently disconecting"

"Ya encik, saya sudah nampak ke mana masalah encik ni"

" dengar dulu boleh?, okey danny, secara comparison methodology, conclusionnya bukanlah simcard atau broadband sesiapa yang rosak dekat sini, malah laptop sape-sape pun tak rosak. jadi saya nak awak klik mouse dekat tangan awak tu. tolong check"

" check apa encik?"

" awak check adakah signal internet broadband 3g, edge atau pekebenda lain dekat shah alam ni ada masalah"

" Encik duduk dekat mana?"

"saya duduk dekat Seksyen lapan, jalan bla bla bla bla strok belasbelas bla bla bla Shah Alam"

" err.. err.. err encik. shah alam punya signal dekat area U12 ada masalah encik, dan Signal kawasan Shah alam sesetengah tempat macam seksyen lapan memang ada masalah connectivity sampai  25 hb Julai 2011 encik"

" Haaaa Danny, kan senang terus terang macam tu, jawab soalan saya dengan jawapan yang tepat, tak payah la nak suruh saya follow troubleshooting awak tu buat kali yang ke 7, kalau dari awal-awal bagitau yang signal broadband ada masalah kat shah alam, takda la saya banyak kerja nak call banyak kali, nak pergi naik turun servis center awak"

" maafkan saya encik dengan kesulitan yang encik alami"

"lagi satu, tolong bagitau bos awak, staff dekat Maxis Servis center sunway piramid tak cukup, kalau pergi sana sejam setengah belum tentu kena entertain"

" baik encik"

" Lagi satu, lain kali kalau ada masalah teknikal dari pihak maxis, boleh tak ambil langkah proaktif bagi notice dekat pelanggan? dan kalau masalah tu datang dari syarikat awak, bagi rebate tunai kalau setengah bulan rosak, buat apa pelanggan bayar kalau tak boleh guna? baik saya bayar brother busking dekat jalan doraisamy, layan lagu Bryan Adams!"

" Saya mintak maaf encik. okey semua masalah dan aduan encik saya telah rekodkan, sila salin nombor aduan ye Encik Zulfikar... C 9642****....apa lagi yang saya boleh bantu encik?"

" Okey, takda itu sahaja, terima kasih Danny!"

" Terima kasih kembali Encik Zulfikar, saya Danny, harap saya telah membantu encik dan menceriakan hari encik"

" Okey, Assalamualaikum"



**edited letak gambar : ini la rupa modem aku, abang aku puna pulak modem baru, letak gambar sikit baru segar mata lepas membaca kan..


25 comments:

  1. Ok, perasaan amarah tu seperti sampai dekat sanubari aku. ok, ianya jelas sampai...pantas. keh3..

    ReplyDelete
  2. Haikal : terima kasih sebab berkongsi rasa hati yang marah ni. wakakakaka.. kesian danny.. :P

    p/s sorry kalau aku kurang singgah blog ko.. ni masalah2 ni la..

    ReplyDelete
  3. ok lagi satu saya nak kopi disediakan sementara menunggu turn saya...haha...

    siang tadi maxis mmg prob pon..bukan kat shah alam ja..kat taman cempaka ipoh dapat rsakan ganguan dari maxis nieh..aku tak guna maxis pong..aku guna digi untuk droid aku..

    tapi kan ikar post hg kali nieh ada sikit macam aku punya post laa..hahah..aku pon baru dapat sambung tenet dekat rumah sewa aku nieh..ada la 3 kali trun naik TM point..tapi bukan masalah dari TM tapi masalah dari aku sendri..sebab noob sambung wayar modem..haha..sumpah malu nak p TMpoint dah..

    ReplyDelete
  4. hakhakak.. sabau2.. aku pun pakai maxis gak, so far lum ade prob. lagik.. alhamdulillah..

    betul gak kan, lain kali bg la notis ke, sms ke.. br la org tak pening.. huhu

    ReplyDelete
  5. patutlaaaaaaa...meksis sini pon semput2!! kata opis gomen slow, opis meksis lagi snail rupenye!!

    ReplyDelete
  6. ye kan... patut ada gangguan kat mana2 inform ah kan... kuarkan notis mcm gangguan air tu kan...

    so far aku rasa senang je kot kalo dorang nak detect kawasan ade gangguan2 nih...

    sebab kalo ada keje2 penaikan taraf, confirm laa kawasan2 berkenaan punye coverage terganggu...

    aku rasa dorang ni tak pro ah kot bab2 rekod data semua... aku yang dulu guna maxis, skang ni da MNP ke digi pon aku still dapat mesej dari maxis pasal unable to proceed caller ringtone. ape ke sengal nye tiap2 bulan nak antar sms mcm tu...

    ReplyDelete
  7. hahaha.eh asal awk mrh tap sy bace sambil gelak gelak.hehe.


    dah serik jadi penguna maxis.celcom kdg2 bengong jgk tp sekrang lagi selesa pakai selcom.heee.

    ReplyDelete
  8. bkn maxis je, BB celcom pn mengalami problem yg sama...kesulitan mental...sakit hati~

    ReplyDelete
  9. ha kau mcm sesi luahan perasaan ni. tp mmg maxis centre care-wtv-line cm haram. ingat aku topup 10 semata nk gayut dgn dyorg ke =..=

    ReplyDelete
  10. maxis ke celcom ke 2 2 sama je! aku guna celcom hari tu pun ada pblm macam ni. line 3g bukan main full bar tp gprs je dpt guna..then call celcom careline hampir stengah jam borak ngan operator tu buat troubleshoot apa semua siap manual dialing lagi.last-last dia gtau,eh line 3g kat tmpat cik ada masalah agaknya. ggr!

    ReplyDelete
  11. haha... maxis mmg problem la bro.. sy dah try maxis,celco, yg last ni DiGi, yg last gak ni blh pkai...lain hancur berderai....aptb.

    ReplyDelete
  12. aku pernah ada kes sibijik secipan mcm ko.mau 5 6 kali pergi maxis centre la..anak maxis cantre la tp problemnya xsettle2.pgi maxis "mentel" boleh plak dia tuduh aku xbyr bil.ohh..aku pembayar yg tegar .cukup bulan kasi settle bil.
    pastu bleh plak dia tuduh latop aku ada problem.lalala..
    aku dah byak kali try setting connection pebagai jadah la.endingnya dia suruh aku tgu beminggu nak settle kan prob aku sbb katenya nak tya ngn pembekal modem tu apa masalah aku.
    mau kat 2mgu bru mamat cina tu call balik and then suruh pergi maxis centre again kat terengganu.time tu aku kat kl.last2 aku pergi centre kat the garden.xsampai 1jam..dah settle probs aku.just tukar simcard je.
    kat sini aku nk ckp..lembap thp cipan tindakan dibuat oleh maxis centre kat terengganu.xpepasal aku bayar untuk 1bulan tanpa menggunakkannya.huh.

    ReplyDelete
  13. kte dapat rasa kegeraman kamu tu..hehehe..2 bulan lepas jadi kt kte..tp dengan celcom la..15 kali kot call center..nasib baik free untuk call center..marah sampai rasa nak menangis..punya la geram teramat..:D

    ReplyDelete
  14. mesti danny tu terkebil-kebil dgr ko bebel kat die kan?ehehe..

    aku maxis pakai nombor tepon je..kalau bodben aku pakai celcom..tp skang aku dah terminate bodben aku sebab kat rumah jarang online time ari keje..harap sabtu ahad..membazir aku bayar smpai rm100 tetiap bulan..

    ReplyDelete
  15. aku dapat bayangkan suara ko tetap comel walaupun marah..

    ReplyDelete
  16. aku dah lalui semua tu bersama Maxis broadband Nyah.. Kdg2 memang rasa nak maki tp aku tak hapal dialog maki sblm call. Sbb tu laki aku terminate maxis guna streamyx jer sbb lgpun aku byk online kat umah je. Apapun Nyah mesti dia tak berani minta ko vote kan?? kekekkeke

    ReplyDelete
  17. salam.. hah! barulah ngam, kasi kena sikit.. bagus juga tu membina akal dorang supaya tak ambil untung membuta.. ops, tlebih suda..

    ReplyDelete
  18. sabar bro. nasib baik aku pakai streamyx. tapi streymyx pun ada juga buat hal.

    ReplyDelete
  19. Sy tak guna maxis tapi line celcom@ hellcom..masalah sama,similar,same,serupa!!haha..sampai sy kene pinjam hp jiran sebab nak kena setting hp sy sendiri...adehhh..bila call balik yang entertain kita pun org lain.. Terus dia kata line mengalami gangguan sehingga bla bla bla.."Dia tak bagitau cik ke ada gangguan...?"
    soalan apakah itu...grrrr..

    ReplyDelete
  20. setiap kali problem entah knp aku tk pnh kol or tny.tunggu smpi ok je. lepas ni aku buat mcm kau lah sng

    ReplyDelete
  21. danny tu Islam ke???





    ps:aku mcm biasa olwes terlambat menziarah entri ko...bukan apa, entri ko ni perlukan pemerhatian khusus kerna perenggannya mesti ada lebih dari 4...anyway..aku suka baca...hope can be like u or lot better than u...hehehe

    ReplyDelete
  22. hahahaha..bdk maxis kne sekolah..amik koo..hahaha..

    ReplyDelete
  23. tp maxis berokben sy ok jek.. ehhehe

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...