May 1, 2011

Sumpahan Dendam Sang Lalat

Assalamualaikum...

Aku duduk mencangkung kat posh keter depan rumah aku, rumah kampung yang cool, rumah Lot sub-urban di pinggir Kuala Lumpur. Sambil aku mencangkung, aku kuis-kuis lalat yang dah mati aku bedal dengan penyapu lidi. Mak aku cakap jangan bunuh lalat, nanti makin banyak lalat yang datang..

Aku pun taktau dari mana datang mitos ni, tapi kebenaran dia ada. Sebab setiap kali aku bedal lalat-lalat yang berpesta depan posh kete rumah aku ni, mesti lagi ramai kawan-kawan dia yang datang. Masa tu aku mencuba sedaya upaya untuk berfikir secara saintifik dan logik..

"mungkin bila aku bedal lalat ni, dia mati..nanti mayat dia jadi bangkai, bila lalat jadi bangkai, lalat yang lain akan hurung bangkai lalat tu.. konsep dia sama macam lalat menghurung bangkai kucing yang mati, sebab kena langgar keter cikgu sekolah lalu depan rumah aku tu"

Aku dah berpuas hati dengan jawapan yang bermaharajalela dalam otak aku, tapi manakan boleh akal logik melawan kata-kata hati kanak-kanak 8 tahun...

" Ishkk, tapi bangkai lalat ni kecik sangat, mana boleh tarik perhatian lalat-lalat nak hurung sampai banyak mcm ni sekali, tak mungkin...tak mungkin... mungkin brotherhood lalat2 ni amat kuat. Jadi bila kawan dia mati kena bedal ngan penyapu lidi aku, diorang datang ramai-ramai untuk acara funeral" cakap sambil sengih sorang-sorang...sambil kuis2 bangkai lalat.



"Wei John, ko rasa kita tengah Sunbathe ke ni?" "Kepala lutut ko sunbathe.. kan ke kita ni baru je kena bedal dengan penyapu lidi budak tu" "laaa ye ke? tapi kenapa aku tak rasa macam nyawa2 ikan pun john?" "macam mana ko nak rasa nyawa2 ikan, ko ni kan lalat Jidin Oiiii"

aku pun cuba lagi teori konspirasi lain...

" mungkin lalat2 ni datang ramai2 sebab nak tuntut bela kot, nanti diorang akan bergabung ramai-ramai membentuk rasaksa lalat sebesar Pakcik Bandut kedai beras. Raksasa lalat bandut ni akan mengerumuni aku sampai aku tinggal tulang..eeeeee seramnya, tapi mcm tak logik sangat la..ermm malas la nak pikir lagi pasal lalat"

Piiiiiiaaaaappppp... satu lagi libasan terakhir...okeh dah puas hati. Padan muka korang semua lalat!...

"Hari tu aku baca buku dokumentari kat sekolah, dia cakap jangka hayat lalat 24 jam je. yang aku mushkil...lalat banyak, tapi mana pergi mayat2 lalat yang lain? kan diorang terbang ramai-ramai... patutnya bila mati ramai-ramai la"

Tapi sampai ke hari ni aku masih belum dapat selesaikan misteri ni... mana pergi bangkai lalat yang banyak tu???? lantak la... bukannya komputer aku rosak pun kalau taktau misteri lalat ni.

Aku pun masuk rumah dan mandi untuk petang itu, sesi berfikir secara ringan tamat dengan jayanya...penyelesaian misteri lalat menghurung rakannya yang telah mati.

#################

"Ikar....Ikar..bangun, Ya Rabbi..dah lambat dah ni, cepat-cepat siap-siap nak pergi sekolah"

"alamak mamaaa, macam mana boleh lambat hari ni? dah ar hari ni hari ikar tarik bendera!"

" dah dah, kamu cepat mandi, mama gosokkan baju kamu. cepat ikar!!!"

Dusssshhhuuummmmm....(sekali lagi aku tipu, bunyi *dushumm* sebenarnya tidaklah terdapat dalam mana-mana adengan cerita, cuma aku terpengaruh dengan sound efek dari kartun road runner) beep...beep...



Beep..Beep... Road Runner ni terer betul, tapi lama2 aku jadi kesian pulak kat kayote ni.. asyik kene buli je...jahat la road runner ni..taknak la tengok dia lagi!!!!

Dalam samar-samar kegelapan pukul 7.20 pagi tu, aku kelam kabut nak pakai Spender, baju dan seluar, punya kelam kabut lambat bangun, lampu pun tak bukak dalam bilik. main sapu je mana dan...

"Mamaaaa... Spender takda dalam laci! spender dah habis!..."

"kamu ni ikar, itupun nak mama yang cari ke? gi amik dalam bakul kain tak lipat tu..kamu jangan buat pe'el dah lambat2 macam ni...mamat nak bancuh air lagi"

"Alaaa...." (sambil buat muka pemberontakan ganas penjenayah berambut belah tepi dan pipi berbedak tepek..)

Suuupp suppp sapp sapp sup sap sup sap....

" Mamaaaa.. ikar dah siap!... nak gi dah, cepat ma.. dah lambat ni..nak salam"

" Okey..nah duit banje, kamu belajar elok2. jangan main2..jaga diri, masa rehat jangan lupa makan.. ok gi elok elok....bye"

Aku ngan mak aku saja buat teruk, sedangkan rumah dengan sekolah selang 4 biji rumah je..5 minit pun tak sampai jalan kaki. Tapi sebabkan aku terikut2 rentak panik mak aku, maka jadilah kenangan abadi sampai dah tua-tua ni...

Sampai kat sekolah, semuanya berjalan macam biasa, tak kena tahan ngan pengawas, tak kena rotan, tak jatuh longkang, tak hilang duit belanja sekolah, tak terkincit dalam seluar dan tak ter-berdiri atas kerusi.

Semuanya sangat indah, perasaan indah tu korang bayangkan macam tengah piknik di hari yang redup dan nyaman, angin sepoi-sepoi bahasa bertiupan di padang rumput yang luas dan kemas, seakan-akan padang golf 5 bintang yg berlanskapkan tasik yang damai.. melihat kanak-kanak kecil berlari-lari mengejar ibunya.. **ok cukup...

Lepas je aku dah rehat dan makan meehun goreng kantin yang kadang-kadang bau mcm asap rokok.. aku pun masuk kelas dengan penuh konfiden...

sekali aku rasa geli kat punggung aku, tapi bukan kat tengah, ni kat tepi..aku teraba-raba..jalan 5 langkah, aku raba punggung aku, jalan 5 langkah, aku kangkang-kangkang..betulkan apa yang tak berapa nak betul...

Jalan sikit lagi, aku garu-garu bontot lagi, sampai masuk dalam kelas, aku duduk dengan perasaan tak puas hati..

"apasal miang-miang bontot aku ni? geli-geli, miang-miang, geli-geli..macam ada tak kena je, kang aku selamba bukak seluar dalam kelas kang, nampak dek budak pompuan mau aku malu sepanjang zaman. baik aku gi toilet jap.. cek apa yang tak kena. ni mesti ada selumbar melekat kat spender ni, takpun bulu penyapu sangkut dalam spender masa aku kembah kain kat bakul pagi tadi"

sampai je kat toilet sekolah rendah yang horor tu, aku pun dengan tenang masuk, lampu dah la nyala sebijik je, ditemani dengan bau ammonia yang menyucuk hidung...aku tenang dan redha dengan segala jawapan, apakah misteri yang menghantui punggung aku ni!!!!????

aku bukak je butang...tarik zip.............

sekali aku pasrah.......aku terdiam....aku terpaku....aku terpana...watakona....terasa celaka...

Cissss...

"Adddddduuuuhhhhh... patut la bontot rasa geli-geli..miang-miang....rupanya..ada renda......Ini Spender Julia"

Maka, pada hari itu, aku pun menghabiskan sisa-sisa sekolah aku dalam spender adik aku...kaler hijau muda, ada renda2 kat sekeliling lubang...ada gambar kartun beruang kat tengah2...

"ArrGggggggHhhHHhh.. adakah ini Sumpahan lalat yang mati aku bedal dengan penyapu semalam?..macam ni rupanya dia balas dendam"

Habis sekolah, aku balik rumah, aku masuk bilik dengan penuh semangat pahlawan yang tak berbelah bagi...aku bukak spender hijau muda berenda tu, aku bawak kat mak aku...

"mama, tengok ni..hari ni Ikar gi sekolah pakai spender Julia"

"Hahahaha.. kih kih kih kih kih kih hahahaha kih kih kih kih" Dan gelak ini berlanjutan sehingga 19tahun lamanya, sampai la aku 27 tahun...pantang tengok aku selak spender dalam bakul kain tak lipat...

"baik-baik ikar...kang terpakai spender Julia"



Spender mcm ni la...sebijik..saling tak tumpah, cuma kaler dia hijau muda, dengan kartun kat tengah tu beruang 2 ekor tengah duduk sebelah menyebelah. nampak tak renda tu? renda tu la yang buat aku rasa mcam ada bulu penyapu roman kat punggung aku...ciisssss

Nyesal aku tunjuk kat mak aku spender yang aku terpakai masa dajah dua tu, kalau aku diam-diam letak kat bakul kain basuh..kan dah selamat dah...

"doremon doremon... boleh tak bagi saya mesin masa?"


24 comments:

  1. hahaha...
    bukan setakat family je, lepas ni semua yg bce akan ingt kn kamu..
    :P kelakar la kmu ni..

    ReplyDelete
  2. ermm tu la.. takpe la.. citer dah lama.. redha dah pasrah je la.. lagipun makcik2 nagn sepupu sepapat kat kampung dah tau citer ni.. citer feveret tiap kali balik raya...hahaha

    ReplyDelete
  3. hahaha.. spender julia..
    lawak sngguh..

    ReplyDelete
  4. Orang Kampung : diri sendiri pun tak boleh terima kes nih.. arghhh... tenkiu org kampung..baca sampai habis :)

    ReplyDelete
  5. boleh tak Ai nak gelak guling-guling?


    :D

    ReplyDelete
  6. hahahaa~ adehh. . misteri lalat tak settle lg.. pergi ke misteri spender.. mmg misteri btol laa... sampai skrg kna bahan ek ? huhu :P

    ReplyDelete
  7. Aitotyati : gelak jela yati oi.... :P

    Zacky : tau pun kau zacky..misteri lalat terus tertutup dengan misteri spender... jahat betul lalat dan spender.. diorg berpakat....

    ReplyDelete
  8. Kakakaka ... lawak seh .......... Tapi jangan dah kawen terpakai spender isteri sude ........ kakakakka ...

    ReplyDelete
  9. misteri...misteri..hahaha(sakit perut gelak)

    ReplyDelete
  10. ahahahahaha..

    best2!!...

    jln penceritaan yg menarik...n saspen..hahahah..gigih bace smpai abes..hahahahhaahhaha..

    spender Julia?...hahahahahahahahaa...

    ReplyDelete
  11. aku rase hantu lalat tu la yang punye kerja... diorang bangkit dan bawa terbang spender julia tu.. letak kat tempat yg senang pakai. spender ko pulak diorang sembunyikkan... hahahaha... lawak-lawak cerite ko ni...

    ReplyDelete
  12. Haha.lawak lawak.thumbs up ikar. :)

    ReplyDelete
  13. haha.bab spender tu mmg x leh blah .. kah3.. nice + funny story

    ReplyDelete
  14. spender hijau renda2 pon bolehh

    ReplyDelete
  15. HAHAHAHAA. lwak tol. prngai ko ni sbjik cm adik2 laki ak skg. haish. spnd*er pn mnx mak cari. HAHAHA

    ReplyDelete
  16. patut la terkenan Nyah skang.. skang pun bukan ko curi2 pakai spender Julia ke Nyah. wakakakakakakaka

    ReplyDelete
  17. hahahah x belh blah tau.. dr lalat ke spender .. ada jelah!!! hahaha :P

    ReplyDelete
  18. zaidi : tak muat kot... hahaha

    Norinamor : baik2 nnt terkentut... :P aahahaha

    Dark : tenkiu baca...ha'ah spender julia...dia adik...:)

    SM banjamin : aku bygkan hantu lalat mcm hantu galah yg sobri citer tu..hahahaha

    Elyana : tenkiu very much.. :)

    Srikandi cinta : takleh lupa sampai skrg kes tu..hahaha

    Melle : dulu spender ko kaler ape? ke sailormoon? wahahahaha

    Heroin : ala masa tu ngah kelam kabut lambat.. tu yg tanya spender mana.. :)

    ReplyDelete
  19. Nyah Lekit : tak muat. ala kalau teringin takyah curi2 pakai.. gi beli je.. hahahaha

    Nadia : byknye ishk.....:P

    ADfeez : sebab insiden tu jadi pada masa yg sama ..smlm ngan esoknye..:P

    ReplyDelete
  20. hik hik hik.. spender julia gak yg di pakainyee..kekekeee

    ReplyDelete
  21. hahaha ~ ade renda2 gituw !
    terbaekkkk !

    ReplyDelete
  22. hadoi...baru bace blog ni semlam...arini nak bc lg..klakoo la cite ni..kihkihkih..tq memberi senyuman kat sy..bacaan yg best sgt..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...