April 28, 2011

"Ikar, gi kedai jap beli barang!"

Assalamualaikum...

Tengah malam macam ni teringat memori zaman kecik, zaman aku berbasikal BMX kuning dah habis, sekarang berinjak ke BMX merah saiz kanak-kanak sekolah rendah.

Dulu masa pakai BMX kuning tak boleh jalan keluar dari Jalan kenanga, tapi bila dah pakai BMX merah, dah dapat lesen ronda satu kampung. Wah masa tu rasa macam aku ni paling dewasa antara kawan-kawan aku, maklum la kan, dah tak lagi duduk bawah ketiak mak.. tapi sebenarnya perasaan aku je tu, kawan-kawan aku yang lain selamba je kayuh basikal lepak pasaraya bintang. cait....

Seingat aku, aku start dapat lesen jalan jauh sikit dari rumah sebab mak aku malas gi kedai jimat kat taman jasa, atau malas nak menapak ke kedai Haji Usop kat depan pintu masuk Kampung Sungai Tua Bharu.

"apa guna ada anak jantan, ikar tu pun dah besar sikit, nampak mcm dah berakal, boleh kot aku suruh dia pergi kedai runcit beli barang" (agaknya mak aku mesti cakap sorang2 mcm ni kan)

Apakah barang runcit yang paling femes mak korang suruh beli kat kedai? kalau jawapan korang semua garam dan gula, tu maknanya korang malas tolong mak korang gi kedai runcit beli barang. korang nak auta la tu....

Mana ada orang beli garam hari-hari, garam bukan hari-hari habis, sepeket garam Cap burung layang-layang tu baru RM0.60, beli sepeket tahan sebulan. gula pun lebih kurang sama..bagi aku barang yang selalu mak aku suruh beli kat kedai adalah......

"Ikar... OoOoo ikar, tolong mama gi kedai jap ehhh"

" Ye ma... gi kedai? okeh okeh okeh...beli apa mama?"

"Kamu gi kedai jimat, kamu beli kelapa parut sebijik, cili api singgit, terung panjang 2 biji, pastu kamu beli rempah kari, kamu tengok kat peket tu rempah kari ikan tau, jangan amik yang daging punya...ok tu je. nah RM10.. belen bawak balik kat mama"

" Rempah kari daging ngan ikan tu tak sama ke mama? kan kari jugak?"

"Mana sama, lain rasa dia, erm kamu beli adabi tau, mak siti taknak, takde2 pun kamu beli Baba's ye"

"Ok mama....."

" jalan elok-elok, cepat balik, mama nak masak lauk tu"

Aku pun dengan gelabah puyuhnya, cepat-cepat lari gi kat posh kete, amik basikal BMX merah kelam kabut nak gi kedai jimat, baru je starting nak kayuh... mama jerit dari ruang tamu..

"ikar..... beli terung tu tengok dulu...kalau ada hitam2 macam ulat makan tu jangan beli ye"

" Orite mama.. ai ai kapten!"

Aku rasa, bakat aku memasak datang dari kerajinan aku tolong mak aku gi kedai runcit zaman kecik2 dulu.. masa ambil order nak beli barang tu, otak aku ligat main teka-teki apa mak aku nak masak hari tu....

Kalau Kelapa parut, rempah kari dengan bunga lawang kulit kayu manis, aku tau mak aku nak masak kari hari tu. tapi kalau tambah nenas dalam order dan rempah kari tu tukar kari daging dan bukan kari ikan, aku tau dah mak aku mesti nak masak Pajeri nenas punya lah!

Kalau kelapa parut, cili api, daun kunyit, kunyit hidup dengan ikan, aku tau mak aku nak masak lemak cili api ikan bawal, tak pun ikan nyoknyok.

Kalau, kelapa parut takde dalam order, tapi mak aku pesan Bunga Kantan, tomato 3 biji, bendi 2 ringgit, daun kesum ngan cili api singgit, aku confirm mak aku nak masak asam pedas.. :)


" Ikar, kamu gi kedai jimat jap, beli daun kesum 20sen, bunga kantan, tomato 3bijik, bendi 2 ringgit ye"

"cili api taknak ke mama?"

"cili api banyak lagi... nanti kamu beli bendi tu, kamu patah2 hujung bendi tu ye, kalau boleh patah kamu amik yang tu, kalau kamu kepak takmau patah, jangan beli.. tu dah tua..nanti masak tak boleh makan liat"

" okey ma, ermm ade pape lagi tak nak beli ma?"

"errmmm tu je kot, kalau ada duit lebih, kamu beli Oren F&N botol besar ye..ikar...kamu nak patah bendi tu kamu tengok2, kalau tuan kedai ada kamu jangan buat, nanti dia marah"

"yes Bos...mesti mama nak masak Asam pedas peberet ni kan ma?"

"Uihhhhh mana kamu tau ni ikar, terer betul"

"habis tu, ada daun kesum dengan bunga kantan, takkan mama nak masak laksa kot, ni bukan hari raya nak masak laksa..tapi apsal mama beli daun kesum? selalu amik kat belakang umah je"

" daun kesum dah habis, tinggal tunggui je, eh cepat gi kedai, ingat..jangan balik lambat, mama dah lambat nak masak dah ni"

" ye lahhhh.....duussshummmm"... (ok sound efek ni aku tambah, takda bunyi dushumm tu sebenarnya, hanya bunyi sreeeeettt sretttt sret je yang ade.. bunyi pasir atas simen terseret ngan tayar basikal)

#############


Aku suka pergi kedai jimat tu beli barang, jarang la aku mengeluh kalau kena suruh pegi beli barang, wahima kalau ada citer kartun Batman masa KFC happy hours pagi2 kat TV3 tu pun aku tak kisah, aku pergi dengan rela hati dan bersemangat waja.

Bukan sebab aku nak mengampu mak aku, bukan sebab apa pun, tapi bila pergi kedai runcit ni faedah dia banyak, salah satunya, aku dapat upah 20sen setiap kali pergi kedai beli barang.

selalu tu, Nenek Timah, jiran mesyuarat tingkap mak aku depan rumah pun kirim beli barang sekali...

"ikar....OooooOo ikar, ekau nak kemano tu??

"gi kedai jimat nek, mama suh beli barang"

" Haaa elok benar la tu, nenek nak kirim beli kelapa parut, hari ni van ikan indon tu tak lalu pulak sini"

"Ha ye la nek, kelapa parut je ke nek? lain2 takda?"

"Itu yo, nah singgit, belen kau amik la yo"

ahahaha, lumayan beb, zaman dulu kelapa parut baru 70sen sebijik, belen ada 30sen, kaya kaya kaya... masa zaman kecik dapat 30sen, mak aku bagi upah pulak 20sen..tambah jadi 50sen tu...petang nanti main kejar-kejar kat Taman jasa, boleh beli aispop dua...belen boleh simpan beli sengkuang ngan beli jajan..

Selain dari upah yang lumayan dan side income dari jiran2 kirim barang, aku jugak suka pegi kedai jimat sebab.. boleh ushar awek2 sekolah rendah tengah basuh kasut sekolah, takpun baru bangun tido pakai pijama pink, takpun kaler hijau muda..

Kat sekolah bukan main lagi, baju kurung nila la dia, komot sikit taknak, baju pengawas la dia, tudung keras letak plastik la dia......haha, tapi hari cuti.. pukul 11 tghari pun tak mandi lagi, duk sidai kasut sekolah baru lepas basuh kat pagar rumah.

Yang duduk dekat area2 jalan kedai jimat tu tak salah aku, Anum ngan Nurul Huda Mat noor, Marliana Mohsin pun satu jalan jugak nak ke sana.

Aku kalau lalu depan umah diorang, mesti aku bangun dari seat basikal, pastu tengkuk panjang macam zirafah, jenguk diorang muka kepam belum mandi..kadang2 nampak la diorang tengah jemur bantal kat laman rumah.. samada adik diorang kencing malam, ataupun diorang yang kencing malam.. hahahaha

Selain dari perangai tak senonoh aku ngintai awek sekolah tak mandi pagi pakai baju pijama hijau muda, aku gak suka gi kedai jimat sebab...... boleh curi-curi baca komik doremon...lepas baca doremon , aku alih pulak baca Dragon Ball.

Kalau abang kedai jimat tu lama parut kelapa, aku curi2 pulak baca alam perwira...tapi selalunya alam perwira ni tak boleh nak curi baca sangat, sebab kadang2 tokey kedai stepler kulit dia.... ye lah, komik alam perwira ni nipis, kalau budak2 boleh curi2 baca, mau sempat sampai habis..kalau dah baca habis, sapa lagi nak beli kan? orang fanatik pengumpul komik boleh la beli....aku, mintak maap la.

Sampai je kedai jimat, sambil beli barang semua yang dipesan, aku mula ngelamun tengok barang-barang, pastu lepak kat anjung kedai kejap, tengok budak-budak taman main game sekupang, masuk sekupang dalam game tu, pastu keluar kacang botak..

Pastu main la game tu sampai tengahari, selagi tak lapar, selagi tu tak balik... aku pulak? aku pulak dari kecik tak berapa minat dengan game-game nih..entah, maybe aku bukan ditakdirkan untuk jadi engineer atau software programmer kot bila dah besar.. memang betul la perancangan Tuhan, aku selalu gi kedai beli barang dapur, dah besar belajar pasal dapur jugak.

###################


" okey dik, kelapa parut dah siap, semua dah ada ye?"

"kelapa parut, terung panjang 2, kari ikan adabi, cili api singgit. emm..emmm ok semua dah cukup bang"

" betul ke ni? apsal tak suruh mak tulis kat kertas?"

"Takyah tulis bang, dah Pro...ahahaha...budak tadika leh la kirim tulis kertas"

" Okey, semua Rm 4.70 dik"

"okey nah bang...bye, nanti dragon ball baru dah kuar bagitau tau bang"

lama-lama aku dah kenal rapat dah dengan abang kedai jimat tu, tahun lepas aku pergi kedai jimat kat taman jasa tu, abang tokey kedai tu dah tua dah.. dah pangkat pakcik.. pilu je hati aku tengok dia duduk kat kaunter sambil kira duit budak-budak beli barang.....

##########

"Mamaaaa.. ikar dah balik....Nah barang"

sambil aku berlari ke dapur, campak barang atas kabinet... kat kabinet ni banyak cicak wei....cicak tokek pun ada, sumpah aku tak tipu..kalau aku simpan skrg, mesti aku dah jutawan. Menyesal betul aku tak simpan lama2 dalam balang gula-gula tu.....hish...

"okey, letak barang kat sinki tu, mana belen?"

"Ni belennye ma"

"nah ni kamu punya 20sen. terima kasih ye tolong gi kedai"

"No problem mama, nanti ikar kumpul duit ni banyak-banyak, nak beli kaset Exist"

" Exist?? Ya Rabbi.........Ikarr..... mama lupa la ikar, ada barang lupa...kobis..."

" ala mama ni... ikar baru je balik ni ma...kene gi kedai balik"

"alaaa kamu pegi la kejap ikar, tolong mama ye, nak beli kobis, sayur takda...."

" ye la ye la yela........balik nanti mama bancuh nescafe ais tau"

"Okey takde hal la :) ..."

P/s sampai sekarang aku tak dapat selesaikan misteri yang melanda, kenapakah mak aku terkenangkan kobis bila sebut nama exist? adakah muka mamat exist tu ada rupa macam kobis? atau kulit cover album exist ada sayur kobis? ataupun mak aku baca majalah Hai makanan kegemaran Exist adalah sayur goreng kobis?

Hurmmmphhhh... mungkin exist exist.. hujung dia is is is mcm bunyi kobis kot......


Gambar ni bukan gambar aku masa kecik2, ni gambar sepupu aku Arip, saja letak sebagai hiasan, juga sebagai pencuci mata, amacam? hebat tak hasil seni aku? syok gak buli budak2..jangan bimbang,,tiada kecederaan berlaku dalam pengambaran ini hehehehhe

16 comments:

  1. alaaaahhh ko dpt 2posen jer upah... aku dpt 3posen plus coki2 kalu mak aku suh beli barang.... hahaha

    ReplyDelete
  2. 20sen je la petai oii...kalau bagi banyak2 nanti bapak aku spotceheck.. mewah sangat haha

    Tapi.. sebabkan ko dapat choki2..maknenye... ko memang terer.. hahahaha

    ReplyDelete
  3. kecik2 dulu x kira nilainya..asalkan dinamakan upah..pasti bernilai.. teringat zaman kecik2 suka basuh baju abang coz seluarnya byk poket dan setiap poket pasti ade syiling.. mewah gak jadi tukang cuci niyh~~

    ReplyDelete
  4. eheh... samo ler JM mase kekecik salu dpt upah gak, tp bkn berupa duit, tapi beli ler pape yg JM mau then kire sekali dgn brg2 yg dipesan. Salu beli cekedis ngan eskem @ cokelat yg sume nilai bwah 50 sen, mamam mase otw nak balek umah. Cume kekadang jer Mak bg belen lebih, itupon x lebih 50 sen jugak... huhuhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
  5. hehehe..letak la gambar kamu mse kecik2..mesti ramai yg nk tgk..bgus2 kecik2 da pndai beli barang tuk mama..kte dulu jarang mak suruh beli brg kt kedai..mak suruh jaga adik je..hehehe:P

    ReplyDelete
  6. dulu dpt upah 2kupang pun seronok! skrg rs mcm xde nilai dah..

    hahaha.. teringat komik alam perwira.. ada byk g komik mcm tuh..skrg mana ada dah katun tuh kn?

    ReplyDelete
  7. whoaaa!!! cihlahanat sungguh ko ye.. skodeng orang.. =p

    ReplyDelete
  8. aku slalu tolong umi aku g kedai pasal leh kayuh beskal laju2 + dapat upah jajan xpun duit belen tue bli tlur mainan yg dlm dia ader mcm2 mainan:-)

    ReplyDelete
  9. salam ZH sihat ker??
    layan la baca citer ni..teringat zaman kanak2 ribena dulo..selalu jugak g kedai serbu kat mesen masuk seposen pastu pulas2 kuar kacang botak..mkn reramai..cma x suke g kedai,selalu konpius,cili api ngan cili padi.padehal sama je..haha..adik cma yg rajin pegi..
    hehe..berseni sungguh hasil kreatif kat arip tu..lalalala

    ReplyDelete
  10. ok fikar, this is totally funny. seronok baca. gigih ya nulih entry panjang berjela.

    ReplyDelete
  11. game sekupang sampai skang mak cuma tau tgk je main tak reti.. tp skang ada lagi ker?? bab pegi kedai ni kdg2 salah information kena pegi 2 kali. jalan kaki jer sbb kedai dkt je dgn umah. Stau lg mak pelik la Nyah kalau kawan pompuan lelaki ni amboi cukup ingat.. siap hafal nama penuh lagi macam laki mak kalau cerita pasal kawan pompuan ms sekolah rendah full name dia bagi. Lelaki ttp lelaki kan Nyah... Tapi Nyah ko tulen ker?? wakakakakakaka

    ReplyDelete
  12. hahahaha, dh baca hbes terasa nk komen tp nk komen gmbr tu jgk.haha, lawak

    ReplyDelete
  13. bagus anak mak ni... dah bujang pandai berdikari... mcm ni memang sesuai dibuat menantu... masak pandai.. rajin pi kedai... elok benar la... sedang molek ni... sedang ranum... hehehe

    betul la... izad exist tu muke die ade ala-ala kobis sikit... eh, mase tu, izad dah jadi vokalis exist ke? ke mamat lagi zaman-zaman tu?

    ReplyDelete
  14. Aiza : wahhhhh pendedahan... kalau jumpa rm10...lumayan... :)

    JM : wahhh cklat lagi... 50sen lagi...manja2....

    Fayad : Gmbar kecik2 nak kene scan dulu, asyik lupe je nak bawak album gi opis...

    iyou : skrg ni banyak layan Ben10 je...haha

    Ucop : panjang2 citer..ko highligt bab sekodeng je ye.. gatal ko nih haha

    Trackers : ahahaha, telur mainan, nasib tak bek dapat mainan tah pape...

    Cma : alhamdulillah sehat... sib bek tak order cili singgit, padi singgit kan.. :P

    ilanilyana : saya mmg suke taip panjang2 :)

    Nyah Lekit: aku tulen la.. gagah perkasa... tengok misai la kan.. :)

    cik heroin : selalu tgk pict tu kat album, kalau tak gelak..senyum hahahahaha

    Sm Banjamin : ranum dahhh.. dah boleh buat pekasam...hahaha

    zaman awal 90an ..vokalis exist mamat lagi...suare pun haluihhhh lagi.. :)

    ReplyDelete
  15. aku jumpa da nama aku .. oo.. tu keje ko dlu ek ... penah ke anmpak aku tak mand lg? ;p

    ReplyDelete
  16. selalu aku nampak ko tak mandi.. hahaha, rumah ko la 1st sekali aku lalu kalau nk gi kedai jimat...lepas balik kedai, singgah rumah Syamin..

    tapi hati, sebab nak ngendap ko... hahaha

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...