April 14, 2011

Bahana guli


Assalamualaikum..


Petang yang anginnya sepoi-sepoi bahasa macam ni, membuatkan aku di dalam blues memori. tanpa melengah-lengahkan masa, aku buka baju kemeja dan campakkan kat baldi sebelah mesin basuh, masa aku nak picit button washing machine tu, aku melangut tengok tanah dapur yang 2 x 2 persegi, nak tanam pokok serai pun tak muat, jadilah tempat tumbuh pokok sireh secara liar..

Masa aku tengok tanah gambut warna hitam, diselang seli dengan akar pokok sireh dan tulang-tulang ayam yang aku selalu campak nak bagi kucing liar belakang rumah makan tu, aku seakan mengimbas kenangan silam masa aku duduk Kampung Sungai Tua Baharu. Tanah macam ni la yang aku selalu main guli dulu.

Tapi main guli belakang rumah mana syok, belakang rumah ada reban ayam nak roboh ngan kawasan pembiakan cacing, main nyorok-nyorok ngan ligan ayam jantan best la. tempat main guli paling best dalam dunia adalah padang sebelah parking basikal sekolah agama rakyat.

Tanahnya yang kontang, berdebu di waktu rehat hasil sepakan ganas pelajar-pelajar yang terlepas kandang, kat sekolah kebangsaan nak lasak sangat tak berani, sebab ada cikgu Zainal abidin cikgu displin, dia selalu rotan kami dengan pembaris panjang kaler oren..kat sekolah agamalah tempat menunjuk bakat, tempat melepas geram dan gian. Kat sekolah kebangsaan tempat main sep tiang!

*******************

sambil aku melompat keluar dari bilik darjah aku pergi test tapak gelanggang guli...

Tap Tap Tap ..dub dub dub....(bunyi tapak kasut hentak tanah)

" Wah, hari ni port ni cun sangat main guli nih, confirm habis guli budak-budak ni aku sapu. woi Rahman, Raziin, korang tunggu apa lagi terhegeh2 depan meja Huda tu.. taknak nye dia layan korang kalau setakat belanja sengkuang makcik buntil tu...kalau berani jom ar lawan guli!"

" Wei zul, hari ni eksyen betul ko ye, berapa guni ko bawak guli hari nih? setakat guli batu bapak ko bagi tu aku tak heran la, ni ko tengok guli susu sompek aku nih.. dah 3 balang guli faiz aku sapu.."

"Entah Zul, ko ingat guli batu ko tu best sangat ar!... ko tengok guli aku, bunga belang2, bapak aku cakap dia beli kat kanada masa gi sana"

" Alah Raziin, tau la bapak ko Engineer, tapi aku tak yakin guli tu bapak ko beli kat kanada, bapak ko mainkan perasaan ko je.. aku pun ada guli belang, semalam aku beli kat kedai Haji Usop depan tu je.. kanada kononnnn... bapak ko tipu ko.. wakakakakaka"

"OOooOoo ko kutuk guli belang aku ye, kalau berani, jom lawan.. taknak main guli aim ha, main guli petak"


Macam Ni la lebih kurang petak guli yang kami main, cuma dalam gambar ni diorang lukis bulat, yang kat dalam tu Guli 'bet' (pertaruhan) yang kat tangan nak target guli tu namanya ibu guli atau guli posking atau guli target.

Dengan pantas Rahman terus lukis petak atas tanah keras berdebu tu, port depan kelas terlindung dek bayang atap sekolah, cukup cantik..takda la kami nanti berpeluh mcam orang balik membajak, kalau berpeluh campur bau songkok, mau kepam kelas lepas rehat nanti.

Lepas dah lukis petak, Raziin lukis Garis panjang, kami bertiga campak guli ke garisan, sapa paling rapat dengan garisan dapat jalan dulu...

"Ni berapa banyak nak 'bet' nih? "

" sorang 4 bijik"

" okey set, sorang 4 bijik"

Aku, Raziin ngan Rahman bawak keluar guli dalam poket bawah baju melayu unipom tu, taruk dalam petak...

" Woiiiii Rahman, Hantu betul, dasar taik idung masin... ni apa ni bayar guli sompek..arghh takde takde, tak aci, guli mesti cukup syarat..takleh cacat, macam lembu nak kene sembelih ustazah fadhilah cakap"

"entahnye Rahman ni, nak main guli, tapi bayar guli sompek..tah pape tah"

Praaaappp... kelekuk kelekuk... (bunyi guli-guli bertaburan atas tanah dalam petak)

maka kami pun main la dengan rakusnya, main guli ni senang je, korang ada satu ibu guli, ibu guli ni korang target dekat guli 'bet' dalam kotak yg lukis tadi. guli yang korang baling target tu matlamat dia nak hentam keluar guli dalam kotak tu, guli yang terkeluar tu jadi hak korang, sapa dapat banyak tu kira dia menang la.

Tapi sape punya ibu guli yang hentam, tapi tak keluar, guli tu kena stay masuk ke dalam kotak. selalunya star2 guli ni sayang guli ibu atau Posking dia, jadi dia akan ganti dengan guli bet yg lain, guli posking tetap simpan dalam tangan tuk tujuan target lagi.

Dipendekkan cerita, main punya main, aku ngan Raziin je menang, Rahman asyik keluar guli je sampai dah nak habis, taruk dalam kotak. aku ngan Raziin ngekek-ngekek gelak..

"Hahahahaha, Rahman.. ko ni asyik kalah je, apa punya sial ko bawak hari ni?"

"alaaaa lek arrr weii.. lek arr.. baru habis sikit je, kat umah aku ada lagi 3 beg arrr... jap aku gi amik guli lagi dalam beg aku"

Rahman berlari masuk dalam kelas, amik guli spare dalam beg dia... dengan hidung kembang dan mata dah merah macam nak nangis, dia tunjuk guli dia sepeket, ada la dalam sepuluh Biji.. aku ngan Raziin dah tahan gelak, dah tau limit.. ni kalau aku nyakat dia lagi ni, mau nangis.

Kalau dah nangis, merajuk nanti habis la player, guli sapa lagi kami nak balun kan? budak-budak lain dah sibuk main bola pakai bola tennis, budak-budak taman jasa yang kaya2 tu pulak dah semua mencangkung tepi longkang, duk main Tamiyya...

Tinggal la kami 4 orang penagih guli tegar Sekolah Agama Rakyat Sungai Tua baharu. Aku, Raziin, Rahman dan Ezrey... cuma Ezrey hari ni tak dapat datang sekolah, kena jaga adik kat rumah, mak dia kena tolong meniaga laksa kat Ulu Yam.. pekerja indon bapak dia lari ngan balak gi kerja kat Kampung Bharu.

Main punya main guli, Rahman kalah teruk lagi. habis semua guli.. tinggal guli2 posking (firstking) dia je,

aku ingat lagi guli tu.. guli kaca pudar bunga biru muda yang memang rare sangat. Guli susu jalur bunga 5 kaler..pun Rare jugak. guli batu season yang dah susah nak jumpa kat kedai runcit ngan guli merah hati cacat, besar sikit dari saiz standard..

"Woi Rahman, dah la tu Rahman, teruk sangat dah ko kalah ni.."

"apa kata kita gi makan kopok lekor nak? kita lepak kat kantin main tutup oren..nak tak"
(aku pujuk Rahman sambil kenyit2 mata kat Raziin)

"Arggghhhh aku tak kira, aku nak main jugak, cepat la woi.. korang takut kee? sipp sip sret sret..srot sret"

Ahhh sudah, aku dah nampak dah tanda-tanda Rahman nak nangis, dah start nak lengit dah tu..adoi, ni yang aku malas ni, main guli sampai kawan nangis, rasa bersalah la pulak balun guli kawan kan.. tapi...tapi.. tahap profesionalisma kami kengkawan tinggi..walaupun keluar air mata darah sekali pun, guli yg menang tak dapat de jep ko nak amik balik.

"Dah la Rahman, guli ko dah habis dah tu..tu tinggal guli posking ko je..apa kata aku ngan Raziin bayar zakat sikit kat ko.. aku bagi ko 2 biji, raziin kasi 2 biji. esok kita main lagi, takpun balik sekolah kita repeat kat umah ko"

"Arghhh takda takda, aku cakap aku nak main aku nak main laaa... sobb sobb sob sobb.. sret sret" (mata dah bergenang air mata, hidung dah beringus..cakap dah sedu sedan)

" Aku taknak masuk campur.. aiyookkk aku tak tau.. Ko la Raziin, ko la yang amik guli dia banyak kan? jahat la ko ni, kita geng kan Rahman kan..kan kan ....(aku buat psikologi war dengan cara simpati kat Rahman..sambil tu kenyit mata kat Raziin)

"Cepat la wei.. takkan takot kot... kita lawan lagi!!, kali ni aku nak buh semua, kita bet 6 biji kali ni, last!" (Rahman provok, buat gerakan terakhir)

Sekali Raziin cakap satu benda ni la yang buat aku ingat pasal ni, sampai 15-16 tahun....

"Dah la Rahman, Ko simpan je la Guli ko tu, ko Jangan, nanti ko bangkrap nanti kang.. kang bapak ko Gadai semua roti dia kang"

" Celaka ko Raziin... aku dapat ko siap ko, aku sepak2 ko... bapak aku jangan main laaa..."

HHAHAHAHAHAHHAA, Rahman kejar Raziin satu sekolah, dari parking basikal, kantin, blok kelas darjah 5, padang perhimpunan, dalam kelas, lompat ikut tingkap rongak.. pergi belakang tempat keranda masjid, pusing kelas balik... last last Rahman nangis, tekup muka atas meja dia.. sebab tak dapat kejar Raziin, jangan ckp dapat sentuh.. sipi pun tidak..dah tentulah Raziin tu wakil sekolah acara lari berganti-ganti..

Korang rasa, kenapa Raziin cakap bapak Rahman gadai roti?

ahahahahahhahaaa.........

Sebab...... Bapak Rahman kerja Rotiman.. jual roti naik motor pusing satu Selayang.. :) :)

Hahahahahhahaa....




Jahat betul Raziin tu, Nasib baik hati aku sorang je yang mulia..

Kerchekkk kerchekk. kerchek.. bunyi guli 4 genggam dalam beg sekolah aku, aku balik rumah kayuh basikal, saing dengan Raziin sambil makan Aispop Ungu Kepak dua..

POP!..


P/s harapan aku, agar permainan guli ni takda la pupus zaman sekarang.. best main guli ni, mana la beg guli aku tu? seingat aku last sekali hilang dalam stor masa nak pindah rumah :(


18 comments:

  1. hehehe...
    kelakar la ikar ni..
    sian kt rahman tau...kalau kte zmn kanak2 kamu, kte tlong pujuk rahman..auuummmmm..:P

    ReplyDelete
  2. lawak2...lawak tang dia stat nak nangis idong kembang kempis. hahahaaha!!!
    aih..teringat guli yg berharga dulu warna mcm warna logam sket. yg tu kalu kna gadai mmg sayang ah. sbb lawa. simpan dulu guli tu. kalu dah abih guli buruk barula kuarkan guli yg lawa. hemmm...

    ReplyDelete
  3. aku wanita yang tak reti main guli

    ReplyDelete
  4. sian kat rahman tu la.. ish ishkk jahat la Raziin tu kacau si rahman... kan Fyd kan...

    Nadia : tau guli tu org panggil guli akuarium.. satu uncang dulu jual rm11, kat bintang.. kakakakak

    Melle : ko dulu main paper doll je kan kan kan :P

    ReplyDelete
  5. @fika: hehehe..kmu pon same jugak jahat..suke guli susu..cantik...:)
    kte maen sep tiang dulu2..guli jarang main..hehehe

    ReplyDelete
  6. along tak reti main guli...

    tapi gasing pangkah memang pebret... hahahah... =)

    ReplyDelete
  7. ko nih along.. guli pun tak reti main....ish ish ishkk.. mcm mane nak kongsi aispop ni?

    ReplyDelete
  8. aish mana tahu aku suka main paperdoll, segan lah macam ni. haha

    ReplyDelete
  9. main palang2 petak kat taman permainan pon handal nih. ligat dan lincah. bestnya kalu dapat main agi

    ReplyDelete
  10. haha... seronok main guli... sebelum baling guli ke arah target, ketuk-ketuk dulu antara dua guli.... cehhhh... pas tu aim.. macam-macam cara... ade yg lepat depan mate... ade yg sebelah mata tutup... ade yang macam mengacah-ngacah.. semua amik feel... last skali baling-baling tak kena... hahahaha...

    ReplyDelete
  11. SM : ahahahha.. ketuk2 guli tu aku la.. ahaha

    Nadia : main palang2 petak.. lari laju2... salah pijak jatuh bedebuk ke tanah.. sakit nak mati...hehe

    Melle : aku tau, ko selalu mintak mak ko beli paperdoll kan kan...

    ReplyDelete
  12. kah kah kah kah gulinguling aku gelak baca ce citer ko ni,.. teringat aku dulu2 main guli ngan gasing pangkah,.

    ReplyDelete
  13. tingat zaman remaja bile bace entry nihh..... winduuuu.... old skol memories.. :p

    ReplyDelete
  14. nostalgic abes...siap ingt lagi guli kaler ape,belang ape..heee..

    rotiman itu pon tnggl kenangan..kat tmpt saya dah xde dah..huu

    ReplyDelete
  15. hahaha, dlu men guli gk. siap main lwan guli ular. spe bwk kluar guli trus dpt kt dy smua. ekeke

    ReplyDelete
  16. hahahaa? rasa sakit nak mati? hahahaaa...daku tak penah jatuh pun. kan dah kate..terer dan ligat bab main..hehehee

    ReplyDelete
  17. cucu haji Hassan : guli ular? guli yg target one by one tu ke?

    ReplyDelete
  18. Nyah ko jangan tak tau mak pun antara juara2 main guli gak masa kecik dulu.. almaklum la budak kampung apa permainan tak main.. dr main masak2 sampai la main guli, mancing ikan, mandi sungai, main layang2.. aduhai kiranya permainan tak kira jantina belasah jer main. Berbalang2 juga hasil tani mak main gulis.. simpan dtg musim main congkak belasah guli tu la jugak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...