November 21, 2010

Perjalanan hidup aku sebagai penghijrah bab 2

Okey sambungan bagi kisah hidup aku yg berpindah-randah, aku sambung balik kisah aku dari duduk di Klang kampung jawa,

1986-1989 sambungan..
ade beberapa memori yang tak dapat aku lupakan di Kampung Jawa Klang ni, salah satunya, aku pernah tengok budak2 remaja kampung main polis sentri versi ganas dan real, masa tu tak salah aku umur aku 4 tahun, aku ngan abang aku tengah ronda2 belakang rumah nak lastik cicak, sekali aku nampak budak2 muda duk kejar kawan dia, kawan dia lintang pukang lari, yg kejar tu aku rasa polis la kan, dia tak dapat tangkap 'pencuri' yang lari tu, dia ambik tungkul kayu terbakar separuh saiz besar betis dewasa, dia hayun sekuat hati, 'kelepuk' kene tepat tang tulang belakang 'pencuri' yg lari tu, menggulupur member, lepas dia menggulupur atas tanah,'polis' ni pun tangkap ramai2, sumbat masuk dalam reban ayam belakang rumah mak mah (mak Rasyid yg aku ckp pembuli tu) rumah mak mah ni sebelah rumah aku, aku pegi jenguk2 reban ayam tu, aku tengok 2ekor pencuri dah kena tangkap dan sumbat dlm keadaan bogel, mulai dari saat tu la aku jd phobia dgn permainan 'POLIS SENTRI' ni, bagi aku budak2 kampung jawa tu punya version polis sentri sangat menakutkan dan agak ganas... kalau aku....mau aku jerit2 nak kuar reban ayam tu. confirm penuh hama..hahaha

Dekat Klang jugak pengalaman first aku makan fast food A&W, hahaha aku tak boleh lupa bab ni, kalau tak salah aku, bapak aku bawak satu family makan A&W kat PJ rasanya, yang watkan aku tak lupa pasal A&W ni sebab ape? sebab masa tu, bapak aku belikan aku Frisbee @ piring terbang yg main baling2 tu cap A&W.. mcm happy meal McD zaman sekarang la... kami punya la syok main, bawak balik rumah main depan padang rumah ngan abg aku, sekali datang si Rasyid haram jadah ni, rampas frisbee A&W tu... dia baling sekuat hati atas bumbung rumah kami, saat tu la aku paling dendam dgn si Rasyid..aku ingat lagi frisbee tu kaler merah nak keoren-orenan..Rasyid ni perangai jahat dia adalah, dia busuk hati, apa mainan budak lain yg baru beli, dia mesti nak, bila dia mintak kat mak bapak dia tak dapat, dia mula buat perangai, dia curi org punya, dia sorokkan, dia jahanamkan, dia baling dlm longkang, jahat dia ni... moga Tuhan ampunkan dosa dia... :)

Masa aku duduk klang ni, saat kami makan mewah dengan seafood, sebab ada tokey ikan selalu bagi mcm2 seafood, ketam bangkang/batu/mud crab... udang lobster, udang tohir, sotong besar lengan, ikan2 gred A mcm bawal cermin, kerapu, siakap, jenahak, tenggiri dan mcm2 lagi.. boleh ckp selang sehari, tokey cina ni hantar makanan sebab dia nak pujuk bapak aku jgn marah dia parking lori ikan depan kilang ais, ngan dia nak jd kawan baik bapak aku, sebab nak pastikan bekalan ais tuk lori ikan dia tak pernah putus, zaman tu, zaman supplier kontrol buyer. bukan mcm zaman skrg, supplier dah ramai, buyer la kontrol supplier skrg ni.banyak songeh lari carik supplier lain kan...

Kat klang jugak aku belajar bahawa zaman dulu lagi dah wujud persefahaman antara kaum, bapak aku baik dengan cina, india, singh, jawa, org putih dan mcm2 lagi, dan sekaligus buatkan kami sekeluarga baik dengan berbagai kaum, so kami takde la canggung dan phobia sangat dengan perbezaan kaum, kami makan je kari kambing & ayam yg Vellu masak masa open house, sebab dia jamin halal, dan kami tau dia jujur, dia mmg beli kat org melayu, kami pegi makan seafood BBQ umah bos cina & supplier selamba je, sebab kami yakin halal, dan diorg ni menghormati sensitiviti org islam, siap bagi air kotak,ngan jaring BBQ set baru sebab sebelum ni diorg dah bakar babi panggang atas set lama....hahahahahaha
Antara sebab aku jauh berjalan dan dah terbiasa ngan percampuran berbagai kaum la, kawan2 aku ada yg takleh terima sikap keterbukaan aku, dulu aku pernah kene kritik dgn kwn2 sekolah menengah sebab pegi makan Thosai kari ayam sempena deepavali kat Umah Vellu n pekerja (india) bapak aku, aku masa tu tak marah, sebab aku tak paham kenapa kwn2 aku kritik sangat masa tu... hehehehe lama2 baru aku paham yg diorg tak biasa makan bila org kafir yg masak wahima benda tu dijamin Halal... camon la.. Nabi SAW pun makan masakan org Yahudi bila dia jamin halal, dan bekas arak atau kuali tak perlu la disamak kalau dah dibasuh bersih sehingga hilang kesan, bau dan rasa.. itu fatwa ye, bukan fahaman libral semata2.. :)

Memori lain yg agak terpahat pada minda aku adalah, aku di masukkan ke tadika di Kampung Jawa pada umur aku 4 tahun... sebab salah faham mak aku kira umur. zaman dulu, budak2 masuk tadika masa umur 6 tahun, jarang sangat la ade budak umur 3,4,5 tahun yg dah masuk tadika mcm zaman skrg nih, zaman skrg nih, adik sepupu aku umur 4 tahun mak dia dah hantar masuk tadika, aku pun tak paham kenapa. pandangan aku adalah tetap, budak2 kecik sangat umur 5 tahun kebawah tak payah la masuk tadika, biarla diorg membesar kat rumah, main2 dan bermanje dengan mak dan adik beradik, itu lebih penting tuk bina keyakinan diri, tuk rapatkan kasih sayang antara mak dan anak dan adik bradik yg lain. dan kajian dari Universiti antarabangsa pun ckp, pendidikan pra sekolah utk budak2 bawah 5 tahun takda significant, cukupla sekadar pendidikan tak formal oleh ibu dan ayah. berbalik pada cerita aku.....

Abg aku lahir tahun 1982 pada hujung bulan 12..30hb..... kalau ikutkan umur dia baru 5 tahun, tapi kalau ikut tahun lahir dia dah 6 tahun.. so mak aku masukkan dia kat tadika Kg jawa masa umur dia 6 tahun, mak aku ingat aku umur 5 tahun, sebab mak aku selalu bygkan aku beze ngan abg aku setahun je dek hujung tahun beranak punya pasal, aku lak lahir bulan febuari. alkisahnya.. aku masukla tadika masa umur aku 3 tahun nak masuk 4 tahun.. aduh, sadis segaraga!.... aku pun ape lagi, masa kat tadika tu asyik nangis je bekepit ngan abg aku..hahahahahahahahha.. takleh lupa.last2 3 hari je masuk tadika... cikgu tadika tu ckp.. "kak, amik la balik dia ni kak..muda sangat lagi, baru 4 tahun, macm mane nak belajar asyik nangis je duk kat abg dia" huhuhu.. mak aku astaghfar panjang sebab baru sedar dia dah silap kira tahun... :) hehee..
Dan last sekali, masa duduk kat Klang la, aku dapat parut kekal aku yg pertama, kaki aku kene ekjos panas motor jipang bapak aku, dia baru balik kerja, aku ngan abg aku kelam kabut nak pegi sambut.. bapak aku naik tangga.. aku lak pegi panjat motor... sebelah kaki panjat tongkat, sbelah betis lekap ekzos.. meeeemang lazat.smpi ke tua parut tu ade.. tapi makin tua makin kecik parut tu.. :D hehe

Mid 1989 - 1998

Pada pertengahan tahun 1989, bapak aku dapat rezeki lagi, dinaikkan pangkat jadi executive operasi, kene pindah masuk opis kat headquaters Cold storage kat sungai besi KL.. masa tu bapak aku rasa jauh nak berulang dari Klang ke sungai besi, jadi dgn itu kami pun berpindah ke Kampung Sungai Tua Baru, Batu caves Selangor Darul Ehsan..alamat dia aku ingat lagi....terpahat :) rumah paling memberi kenangan manis :
NO 57 Jalan Kenanga,
Kampung Sungai Tua Baru
68100, Batu caves
Selangor Darul Ehsan.
pada aku, kampung ni lah yang aku anggap sebagai kampung halaman aku, walaupun aku tak dilahirkan kat sini,kami adik beradik takda kampung halaman sebab family kami selalu berpindah randah. Jadi bagi kami adik beradik, kami membesar dlm tahun2 yg significant iaitu saat mengenali dunia, saat kenal kawan. main2, sekolah tadika, rendah, semua kat sungai tua. jd bila aku berborak dgn kawan2 dan diorg mula cerita pasal kampung halaman, aku akan terus direct set mind aku yg aku membesar di sg tua, segala2 pasal idup zaman kecik refer perkara yg berlaku kat sg tua..... dan cerita tentang sungai tua akan diabadikan dalam entry khas, kerana banyak pengalaman dan erti hidup yang aku dapat dr hidup di sungai tua... so cerita ni akan bersambung ke bab yg seterusnya dia entry yg lain.... stay tuned.... bersama nantikan kisah selanjutnya..... :) hehehe

-----Bersambung....................

2 comments:

  1. A&W mmg femes dlu..
    tp skarang xde org pndang dh..

    best jgk kalo terkenang memori lame ni =)

    ReplyDelete
  2. hehhe.. dulu selalu lepak mnum rootbeer float.... sedap... skrg ni kat shah alam A&W cube membuat comeback....taktau la berjaya ke tak....

    nak citer pasal memori sambungan tapi panjang plak.. tengah tunggu mood.

    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...