December 31, 2012

Kompilasi Bebelan Saya Volume 7

Assalamualaikum..

Sudah sampai ke volume 7 sekarang dan aku tak rasa ianya akan berhenti dalam masa terdekat ini. Kepada yang belum biasa dengan bebelan aku versi ringkas, jemput baca snippet di bawah.

*****************

1. Trend Hobi Rakyat Malaysia

Bermula dari tahun 2009 sampai 2012, aku tengok trend hobi Rakyat Malaysia ni menjurus kepada 4 perkara.

1. Motor Besar
2. Basikal, Mountain/street bike/fixie
3. Fotografi, DSLR/ digital / Lomo
4. Gajet, Telefon pintar/tablet pc/ bla bla bla.

Zaman mat kereta modified enjin, tukar bodykit, tukar enjin mcm zaman awal 2000 dulu dah mula pudar. Sekarang ramai rakyat yang beli  dan pakai kereta import standard macam Vios, Forte, City, Civic dan lain lain. Kereta Produa dan Proton pun makin berkualiti.

Tapi ringkasnya, banyak kereta import berkeliaran di jalan raya sekarang, tak mcm zaman 90 an dulu.

Namun apa-apa pun, kesimpulan yang kita dapat adalah, Rakyat Malaysia makin kaya dan hebat dalam hobi. Aku tak nampak pun mana yang orang kata Rakyat Malaysia tertindas.

Mungkin yang selalu cakap ni org yg kurang merantau ke negara orang atau mereka sengaja membutakan mata pada perbandingan. Atau mungkin mereka betul-betul susah.

Mungkin betul kata Dr Mahathir, Melayu Mudah Lupa. Bukan setakat Melayu saja, kita pukul rata. Melayu Mudah Lupa, Cina Mudah Lupa dan India Mudah Lupa.

Yahudi dilaknat Allah swt kerana mereka suka merungut, apa saja nikmat yang tuhan bagi, mereka akan rungut dan persoal, tak pernah cukup. Benar kata Nabi saw, akhir zaman nanti umat akan mengikuti yahudi dan nasrani dengan rapat hingga ke lubang biawak.

P/s Lusa ingat nak beli EX5, minyak mahal skrg ni, kena jimat. Duit jimat nanti boleh beli Samsung Galaxy S 3. Penting, utk survival hidup.

Dulu aku ada motor besar, bapak aku turunkan dari dia ke abang aku kemudian kepada aku, Suzuki GSX 250, sebijik macam dalam gambar ni, semua sama dengan color dan aksesori.  Tapi motor ni dah terlingkup akibat hantar kat pomen Mersing yang memandai-mandai. Ibarat Tikus Membaiki labu.


********************

2. Kerikik Kerikik Kerikik

Setiap kali aku duduk di kerusi dan meja PC dalam bilik ni, aku mesti dengar bunyi kerikik kerikik kerikik.

Bunyi tu macam datang dari frame kayu tingkap. Aku syak anai-anai sebab dulu rumah di Mersing memang pun bunyi anai-anai kerikik kerikik kerikik.

Bunyi anai-anai makan kayu frame tingkap. Anai-anai ni sensitif dengan arus elektrik, haba, angin kipas dan bunyi. Jadi aku beranggapan setiap kali aku on laptop dan kipas, maka Anai-anai menjadi rengsa lalu panik dan makan kayu laju-laju.

Itu yang bila aku duduk meja pc on laptop, bukak kipas mula bunyi kerikik kerikik kerikik aku tuduh anai-anai punya angkara. 2, 3 hari lamanya masalah ni melanda sampaikan aku nak panggil pest control esok.

Tadi baru aku sedar bunyi kerikik kerikik kerikik tu bukan anai-anai makan frame tingkap, tapi bunyi plastik sampul kad raya bawah meja pc berkibar kena tiup angin kipas. Nasib baik tak panggil pest control, kalau tak rugi je duit.

Plastik kad raya berbunyi ditiup angin, anai-anai dapat nama.

Ini semua Kerikik kerikik kerikik punya pasal.

Tu lah frame tingkap kayu tu, yang kengkonon ada bunyi kerikik kerikik kerikik tu. Dan Oh ye, kenalkan Encik Bawang, ingat tak entry lepas Renungan Jiwa Si Tokey Bawang tu, aku ada cakap tanam bawang lepas habis taip entry tu kan? Inilah dia,  Encik Bawang Bin Mutalibjaya


**************************

3. Pusing Pinggan 20 Kali

Tadi makan nasi goreng kampung berlaukkan Keropok Lekor Terengganu, sebab lapar sangat gelojoh makan, maka tercekik dan sedu.

Minum air panas tak hilang sedu, minum air sejuk pun tak hilang sedu, lepas tu aku teringat petua orang lama, pusing pinggan 20 kali, dengan takdir Tuhan maka sedu pun hilang dalam serta merta.

Kerana aku orang yang skeptikel dengan petua, aku cuba cari alasan saintifik. Apa kena mengena pusing pinggan dengan menghilangkan sedu? Aku tak jumpa sebarang penjelasan.

Mungkin kebetulan, atau masa kita fokus pusing pinggan tu, otak kita ralit dengan tugas pusing pinggan. Maka badan kita shutdown task memproses makanan di esofagus. Aku cuma syak itu, dan itu yang terbaik aku boleh fikir.

Naaahhh, mungkin hanya kebetulan.

**************************

4. 73 Kumpulan

Agama Islam ini bermulanya tiada apa-apa, hanya ada Wahyu dan Nabi sebagai pesuruh Allah, Bermula dari gua Hiraq sehingga tersebar ke seluruh pelusuk dunia.

Agama bukan bermula dengan kuasa politik dan kuasa ekonomi, Agama bermula dengan Keimanan. Iman itu maksudnya Percaya, Percaya kepada Allah walaupun mata tidak nampak susuk tuhan.

Zaman moden ini je yang orang kata, nak dekat dengan agama kena ada jemaah, politik, kuasa dan wang. Bagi mereka tanpa politik, sangat mustahil untuk mereka mendekati agama.

Bagi mereka, sesiapa saja yang berlainan fikrah politik adalah orang yang tidak berada dalam agama, kerana mereka menilai agama dari sudut pandang politik dan jemaah mereka.

Mereka nilai Iman, Benar dan Salah semua dari sudut pandang politik, Bukan mereka menilai politik dan kehidupan dari perspektif agama.

Dari situlah muncul bermacam-macam kumpulan dalam agama seperti Syiah, Khawarij, Parti Politik, Tarekat Tok Sheikh dan bermacam lagi. Sehingga 73 kumpulan akhirnya. Dari 73 kumpulan itu hanya ada satu yang tidak sesat iaitu yang berpegang pada Alquran dan sunnah rasul

Kerana 73 kumpulan itu menilai agama dari sudut pandang nafsu dunia.


*************************

5. Kawan Kita

Setiap dari kita mesti ada kawan masa University yang takde kereta, pastu tumpang kereta kita, kemudian dia kutuk kereta kita buruk tanpa belas ehsan.

Kemudian kita rasa macam, " eh kau ni, kang aku tinggal kau tepi jalan kang" tapi kita tak pernah sanggup nak tinggal dia tepi jalan sebab kita tau dia memang tak berapa cerdik orangnya.

Kemudian kita mesti ada kawan masa universiti yang akan cakap "Apa kelas naik Kancil" sedangkan dia naik bas dan jalan kaki pergi fakulti..

Tapi bila dia cakap macam tu, kita malas nak respon sebab kita tau dia tak berbaloi untuk diajak sembang.

Tapi aku dulu naik Honda EX5.

*********************

6. Pro Bono

Kepada sesiapa yang nak beli Blouse berkualiti tinggi pada harga yang murah, sila ke LINK blog yang aku sertakan di sini. Ini adalah khidmat iklan Pro Bono.

contoh blouse yang terdapat dalam blog cik Atiqah. Sila ke Laman blognya kalau ingin lihat bermacam lagi pilihan lain.


Boleh Contact Cik Atiqah Rahim di blognya BLOG I WISH 



********tamat********

p/s ada segerombolan semut mati lemas dalam pasu Encik Bawang Mutalibjaya, memula aku nak buang, pastu aku pikir balik, mayat semut ni semua kalau biar mereput dalam bikar ni boleh jadi baja kompos, kesian Encik Bawang Mutalibjaya asyik minum air dengan makan cahaya matahari je, bagilah dia mayat semut pulak kan? naaaahhh just malas nak bersihkan bikar.

p/s nak beli kereta baru apa tah? lama memikirnya.


7 comments:

  1. Selamat taun baru 'abang'..errrrkkkk, aneh plak aku rasa bila panggil nko 'abang'...pitammmm >___< ..hahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat tahun baru dik, adik nak apa untuk tahun baru ni? beg sekolah swan ada roda tu dah beli belum? kekekeke

      Delete
  2. Selamat tahun baru tokey bawang. Beli kete mazda 3 hatch walaupn dulu dah pkai mazda 3 sedan kan. Nnti dah beli kereta baru jangan lupa tempek dalam blog ye. Nanti nak naik kereta baru pergi ikea. Hoho

    ReplyDelete
  3. Hobi kepada fotografi.Lomo.DSLR seumpamanya sudah pupus.

    Selamat tahun baru abang

    ReplyDelete
  4. bertuah En Bawang Mutalibjaya dapat makan semut, tapi kalau bagi makan anai-anai dia lagi kenyang... ;p

    ReplyDelete
  5. Kirim salam peluk cium kat encik bawang bin mutalibjaya....kah kah kah...

    ReplyDelete
  6. Hei! Apakah Anda tahu jika mereka membuat plugin untuk melindungi?
    hacker? Saya agak paranoid tentang kehilangan semua yang telah saya kerjakan dengan keras. Ada saran? 먹튀검증


    ReplyDelete

Review Myvi 2018

Assalamualaikum Aku yakin mesti ramai dah survey  Perodua Myvi model 2018 kan, mesti korang teruja nak tahu ulasan, best sangat ke MYVI ba...