April 27, 2013

Surat Dari Iblis

Assalamualaikum

Surat dari Iblis, macam mana entah aku nak mulakan penulisan ini bagi melambangkan kejengkelan aku pada budaya bidaah yang tiada surutnya.

Baru-baru ni ada satu fesyen pula berdakwah dengan menakut-nakutkan penganut agama dengan surat Iblis. Isi kandungnya bagus, nasihatnya bagus, dakwahnya bagus, tapi caranya salah!

Agama ni, Allah nilai manusia  bukan pada niatnya tapi cara ibadahnya. Semua manusia niat baik nak mendekati tuhan, nak sembah tuhan, tapi kalau caranya salah, maka dia tergolong dalam golongan kafir dan sesat.

Kalau niat je betul, tapi kaedah salah maka salahlah ibadah itu. Contohnya kalau dia nak dekatkan diri dengan Allah, dia buat satu monumen kecil kaabah, dia letak dalam bilik depan sejadah, setiap kali nak sembahyang dia sujud depan kaabah kecil itu, Maka dia telah sesat walaupun niat dia kononnya nak tambah khusyuk dengan menghadirkan diri di masjidil haram dalam ruang imaginasi.

Samalah kaedahnya dengan buat surat konon-konon Iblis yang tulis, walaupun Iblis tu konon-konon tengah perli manusia dan isi kandungannya membuatkan manusia insaf, tapi ia adalah batil! Kita bukan Nabi yang dapat melihat Iblis, kita bukan sahabat syaitan yang dapat menjadi posmen untuk hantar surat iblis ke Facebook.

Dengan berbuat perkara begini, maka kita telah membuatkan agama kita ini menjadi kartun. Kita telah menambah satu lagi kedah medium syariat. Kalau dulu kita hanya ada Wahyu Alquran dan Hadis/Sunnah Rasulullah saw, kini kita tambah lagi medium syariat dengan kaedah Fantasi dan Imaginasi.

Kita cemar agama kita sedikit demi sedikit, kita masukkan unsur-unsur lukisan syaitan dan orang/malaikat yang lukisannya ada strok jesus atau figura syiah. Dan kita masih lagi kata ianya okey sebab isi kanduangannya okey? ada sesuatu yang silap dengan masyarakat kita kalau kita kata ianya okey.

Manusia makin lama makin hilang akal kerana terlalu terbawa-bawa dengan perasaan dan teknologi moden. Hari makin hari kita ubah agama islam kerana kita anggap segala-galanya baik asalkan matlamatnya baik. Kita tak pernah nak menjaga ketulenan agama.

Al-quran dan Hadis dah cukup banyak kisah tauladan penghasutan syaitan, hasutan iblis dan amaran tentang iblis tapi kita taknak ambil iktibar, kita masih lagi mahu buat "Surat Dari Iblis"

Kenapa? sebab kita rasa Alquran dan hadis itu tak cukup sempurna dalam menyampaikan wahyu atau kita tak seronok sebab dalam Alquran dan Hadis takde lukisan Iblis lawan gusti lengan dengan manusia soleh?

Bagi sesiapa yang baca tulisan ringkas aku fasal surat iblis ni dan dia pernah Share Nota 'Surat Dari Iblis' itu, kalau korang masih mempunyai kewarasan, deletelah ia. Jaga ketulenan agama, pergi belajar fardhu ain dan baca tafsiran Alquran dan Hadis itu lebih bagus dari korang melayan khayalan dan perasaan Iblis dan Orang Soleh bergusti lengan.

Ilustrasi Surat Dari Iblis disebarkan di Facebook. Ini adalah kerja orang yang batil! ini salah satu contoh klasik Talbis Iblis. Lukisan Iblis itu sudah tentulah salah bagi org islam kerana kita gambarkan rupa Iblis, ia adalah benda ghaib yang kita sendiri tak pernah tengok, Gambar manusia soleh itu pula ada strok lukisan Jesus. elok sangat, budak tadika pun dapat buat intrepetasi yang ia melambangkan syurga Vs Neraka. Iblis Vs Malaikat. Ini adalah pencemaran agama.

**********************tamat********************

p.s Tulisan di atas bukan nak warning orang yang reka 'surat dari iblis' pun sangat, org yg tulis tu dah pastilah ego taknak insaf, akan bagi pelbagai alasan untuk justifikasikan perbuatan dia. Surat ini nak pujuk kawan-kawan dan pembaca supaya tak ikut sama dalam kebodohan yang nyata.

p.s .2. Semenjak Google Blogspot Dashboard aku ada problem hari tu, sekarang dah okey, tapi tak boleh nak komen dekat blog org lain dan balas komen korang semua kat blog aku sendiri, aku baca semua komen korang, nak reply tapi dia tak keluar nama aku sebagai pemilik akaun google. nanti dah repair, aku komen balik ok.

14 comments:

  1. tak yah percaya sangatlah surat dari iblis tuh. pandai pulak iblis tu nak tulis dalam bahasa Melayu. semua tu manusia jugak yang reka untuk menakutkan dan menyesatkan manusia yang lain

    ReplyDelete
  2. apabila manusia sudah semakin pandai menulis.. gamaknya dia yg iblis.

    surat yg mana ye???

    ReplyDelete
  3. Takot please.. nak baca pon tak berani..haha

    ReplyDelete
  4. Nasib baik aku da filter abes2 kekawan dlm friendlist fb aku. Jadi semua bijak2 takkan share bende bida'ah camni...

    Cuma aku stress plak selagi belom pilihanraya, selagi tu laaa mcm2 cerita politik kuar kat timeline. Cuma terhibur sket bila org pakat2 share trailer ironman 3 versi tak cukup budget je.

    ReplyDelete
  5. ade ke?

    aku baru tahu...

    macam-macam eh zaman sekarang ni...

    ReplyDelete
  6. dari dahulu lagi tulisan kau bukan semborono...mmg padat dan berisi tapi kalau yang membacanya masih x faham ...mmg itu tahap dungu!

    ReplyDelete
  7. nasib baiklah aku tak dapat surat tue... koh koh koh

    ReplyDelete
  8. aku tak tau pun pasal surat tu. sebab tak timbul dalam newsfeed aku. takpe..
    mcm seleweng aje. aku baru baca post ko ni.
    lama tunggu update dari ko. rindu tahu?

    ReplyDelete
  9. aku tak tau pun pasal surat tu. sebab tak timbul dalam newsfeed aku. takpe..
    mcm seleweng aje. aku baru baca post ko ni.
    lama tunggu update dari ko. rindu tahu?

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, saya singgah dan follow blog ni :)

    ReplyDelete
  11. iblis tu entah-entah kenal hurup pun x reti.. nih kan pulak menulis surat...

    ReplyDelete
  12. mita maaf la. saya follow blog ini aje. tak ikut plak fb ke apa. kalau ada sudi bagitau apa cerita sehingga membuatkan zulfikar ni tak update blog ni. sekian

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...