October 14, 2012

Kerana Talkin dan Lima Ringgit Itu

Assalamualaikum..

Pada satu masa dahulu, di kampung aku berlaku satu kematian yang melibatkan seorang bayi, bayi itu mati dalam kandungan. Ditakdirkan Allah swt, majlis pengebumiannya jatuh pada hujung minggu. Seperti biasa, aku agak liat untuk bangun pagi hujung minggu, jadi aku pun terlepas seluruh majlis dari saat mandi jenazah, sembahyang jenazah, kebumi dan talkin.

Kemudian pada tengahari tersebut, datang kawan karib aku cakap pada aku..

" Ikar, Ikar, apsal kau tak pergi kebumi jenazah tadi? rugi kau tau tak!"

" rugi apanya amy?"

" rugilah, kau tau tak, habis je tengok diorang tanam jenazahkan, pastu habis je talkin, aku salam dengan pakcik Karim, aku dapat sampul tau, bukak-bukak sampul je aku tengok ada lima ringgit ikar!"

" Mak oi! 5 ringgit? maksud kau dapat 5 ringgit semata-mata tengok orang tanam mayat je?"

" Ha'ah Ikar, lima ringgit, aku tak sangka gila"

" dah habis tanam dah ke? talkin ada lagi? aku nak pegi gak la jenguk-jenguk, kot-kot dapatlah belen-belen, tak dapat 5 ringgit, dapat seringgit pun jadilah"

" Dah habis dah ikar, orang semua dah balik, tukang gali kubur pun dah balik makan nasik dah"

Seingat memori aku, masa tu aku pun kayuh jugalah basikal BMX aku pergi tanah perkuburan Sungai Tua tu, kot-kot adalah lagi saki baki majlis talkin, dapatlah salam nak envelop 5 ringgit. Kemudian aku hampa sebab kubur sudah sunyi sepi.

Perlu diingat, kejadian berlaku pada tahun 1994, zaman itu 5 ringgit bagi seorang kanak-kanak darjah 4 sangatlah besar nilainya. Sebenarnya jangan kata tahun 1994, tahun 2012 pun nilai 5 ringgit itu tinggi juga nilainya bagi orang bujang yang menunggu hari gaji di penghujung bulan.



sekadar gambar hiasan.

****************************

Bermula dari kejadian lima ringgit di hari talkin itu membuatkan aku terus berfikir dan berfikir, berfikir akan suasana budaya dakwah islamiyah di Nusantara ini. Seringkali kita di Malaysia ini selalu dimomokkan dengan justifikasi "dakwah, nak buat benda baik tak mengapa, apa salahnya"

" tak baiklah kita ni pergi sembahyang jenazah semata-mata nak duit derma dari tuan rumah"

" eh benda baik buat apa salah nya? kan ke matlamat dia nak bagi orang kampung datang, nak bagi sedekah, kalau tuan rumah tu ikhlas nak sedekah apa salahnya?"

Seringkali dialog-dialog seperti di atas yang berlaku untuk justifikasi perbuatan bidaah atau pengkomersialan agama. Padahal kemurnian agama islam itu bukan tentang dakwah angpau 5 ringgit, sebaliknya adalah penerapan nilai murni yang membuatkan muslim datang membantu saudaranya dalam kesusahan tanpa perlu diumpan dengan wang ringgit.

Masa aku darjah 4 tersebut aku dah berfikir dari tengahari itu sampailah ke malam, dan fikiran tentang hal tersebut berlanjutan bertahun-tahun lamanya.

" Sampai macam tu sekali agama islam diumpan dengan duit untuk pujuk saudara sesama islam mengerjakan fardhu kifayah, sampai macam ni sekali kroniknya agama kita dijustifikasikan amalan kerana satu skrip klise iaitu 'alah benda baik nak buat apa salahnya'"

Sepatutnya kita sebagai umat islam, yang mengaku saudara sesama islam, dengan ikhlas dan penuh tawadhuk menolak pemberian angpau 5 ringgit tersebut. Sepatutnya kita sebagai saudara sesama islam memahami akan kesusahan yang ditanggung tuan rumah yang berada dalam keadaan dukacita.

Sepatutnya kita menghulurkan bantuan, hantar nasi dan lauk pauk, bantu solatkan jenazah dan uruskan jenazah tanpa mengharapkan derma ikhlas. Biarlah mereka yang berjawatan tetap sebagai Imam, Bilal, Tok siak atau pengurus jenazah yang menerima bahagian mereka sebagai gaji, elaun, atau sumbangan ikhlas kerana itu memang tugas dan tanggungjawab mereka.

Tetapi kita sebagai jemaah yang datang mengimarahkan majlis solat jenazah dan pengebumian seharusnya  datang dengan ikhlas. Ikhlas yang benar-benar ikhlas yang bilamana bersalam dengan tuan rumah tidak sedikitpun mengerling envelop yang berisi wang kertas itu.

Kita sebagai anak muda, seharusnya sudah boleh memecahkan tradisi ini, dan memulakan tradisi baru di mana kita yang datang mengimarahkan majlis pengebumian, menghulurkan bantuan dan bukan melahap segala makanan kenduri arwah dan duit 'sumbangan iklas' tuan rumah.

********************************

Pada zaman gelap eropah, paderi kristian katolik telah menjustifikasikan segala bidaah dalam agama  kristian dengan kaedah 'niat baik tidak mengapa' sehingga ke tahap kronik apabila mereka menjual pengampunan dosa dengan nilai emas,  Ritual ini dinamakan Indulgences, si pembuat dosa akan mengaku kesilapan dosanya dan kemudian membayar duit untuk mendapatkan pengampunan, malah mereka lebih advance,mereka boleh membeli pengampunan secara pukal prepaid, " ini nilai emas aku untuk sekian-sekian dosa selama 5 tahun"


p/s Sebelum apa-apa, sebelum ada orang tak faham datang komen tanpa baca sampai habis,aku nak ingatkan kisah ini adalah tentang 5 ringgit sumbangan ikhlas, dan bukan masalah samada Talqin itu bidaah atau tidak.

p/s jika korang dah biasa pergi menyibuk ke majlis pengebumian, korang takkan rasa pelik dengan budaya, salam envelop lepas sembahyang jenazah dapat RM5. Benda memang dah jadi satu silent policy. Tuan rumah setuju atau tidak akan "sumbang ikhlas" sebab terpaksa go with the flow so called budaya masyarakat. tidak mahu masa akan datang diumpat kedekut oleh org kampung.

p/s Kalau korang jadi lebih penyibuk, korang akan jumpa satu team "orang alim" yang mengenakan caj perkhidmatan, baca doa tahlil, doa arwah, zikir dan macam-macam, dan caj ini adalah tetap. Dan apabila kita menegur perbuatan pengkomersialan agama ini maka kita dilabel sebagai wahabi.

p/s dan selepas beribu tahun dakwah islam berkembang seluruh dunia, Golongan konservatif agama masih menggunakan punch line klise "alah, benda baik nak buat takpe, yang penting niat, apa salahnya, kita kenalah sesuaikan agama dengan budaya untuk berdakwah"

Sehingga dakwah dan ritual agama itu kadang-kadang kelihatan seperti ritual paderi menjual surat pengampunan dosa (indulgences) di zaman gelap Eropah dulukala.

October 11, 2012

Kompilasi Bebelan Saya Volume 5

Assalamualaikum,

Bebelan demi bebelan, apalah guna insan tanpa bebelan, kalau mak bebel kat kita, kita rasa sakit telinga,tapi bila mak diam langsung tak cakap apa, lagi rasa berdosa, rasa macam tak cukup berkat hidup setiap hari yang berlalu selagi mak belum bersuara.

Esoklah aku taip entry mode pendapat, hari ni nak compilekan dulu bebelan aku yang sama kaedahnya seperti Volume 1, Volume 2, Volume 3 dan Volume 4.

***************************

1. Sultan Yang Tawadhuk

Jikalau Sultan Kelantan sanggup mencemar duli melawat Tuan Guru Nik Aziz di rumahnya yang tidak sihat walhal Sultan Kelantan itu pemimpin di puncak kuasa.

Takkan Rakyat Marhaen macam kita tak boleh nak menghormati pemimpin. Tak kisahlah pemimpin dari Pakatan atau Barisan. Selagi ia nama pemimpin, kau hormatlah mereka,

Kalau tidak pun cenderungnya hormat itu kerana fahaman politik, hormatlah mereka sebagai pemimpin atau orang tua.

Kalau kita boleh cakap "aku bangga dengan Sultan yg macam ini" kenapa anda hari-hari nak kurang ajar dengan PM dan Menteri?

Itu baru korang jadi rakyat, kalau korang jadi pemimpin,entah macam mana korang pijak-pijak dan hina-hina orang yang berlainan pendapat dengan korang kan?

Akhlak bermula dari diri bukan bermula dari parti.

p/s suka tengok Sultan Kelantan yg merendah diri.

*****************************

2. Ferrari, Kancil dan Van Jenazah

"Si miskin naik kereta KANCIL. Si kaya naik kereta FERRARI. Bila mereka sudah meninggal, dua dua naik VAN JENAZAH. See, Allah maha Adil :')"   <--- quote terkenal facebook.

Keadilan Allah Swt bukan terletak pada orang kaya miskin naik van jenazah, keadilan Allah itu pada rahmatNya, yang meletakkan sesuatu pada haknya yang sesuai. Yang memberi hak Insan pada kesesuaiannya.

Mana boleh kira hipotesis naik Van Jenazah. Habis kalau orang kaya tu tak naik van jenazah dia naik kereta kuda pergi kubur mcm mana?

Kalau yang pembesar-pembesar yang mayatnya diusung berpuluh kilometer sampai ke tanah perkuburan macam mana?

Belum kira Mayat yang naik kapal terbang lagi. jenuh macam tu nak buat ayat nak bagi adil.

Kalau orang miskin rumah dia depan kubur? lepas mati orang kampung usung atas bahu mcm mana?

Tak payah kiralah orang kaya naik apa, orang miskin naik apa, kau hidup dekat dunia, buat yang Allah suruh dan tinggal yang Allah larang sudah, nanti kalau mati masuk syurga, boleh mohon Ferrari di sana.

****************************

3. Bonus Dari Belanjawan

Awak serius ke bila cakap kerajaan patut bagi bonus dekat pekerja swasta?

Pekerja swasta ni kerja dengan syarikat swasta masing-masing, gaji, bonus dan apa-apa benefit datang dari syarikat masing-masing.

Adalah tidak logik meminta kerajaan membayar bonus atau benefit dari perbendaharaan negara kepada pekerja swasta. Perlaksanaan ia tidak praktikal, berkos tinggi dan tidak selari dengan konsep negara demokrasi kapitalis.

Lagipun gaji pekerja swasta secara relatifnya tinggi dari gaji bulanan pekerja kerajaan. Dan bonus tahunan pekerja swasta nak nak syarikat GLC dan Konglomerat lebih banyak dari 1 bulan setengah yang diberi kerajaan kepada Govt servant.

Cuma yg boleh kita persoalkan,kenapa ada segelintir pekerja kerajaan yang kerja tak seperti org yg layak dapat bonus sahaja.

Eh aku masih tak paham la daya pemikiran orang yang minta kerajaan bagi bonus pada pekerja swasta ni. Benda ni common sense kot, masa universiti dulu tak belajar ekonomi asas ke?

abang aku kerja UMW, adik aku kerja astro.. Bonus 3, 4 bulan gaji kot!

p/s aku buang masa merungkai persoalan ini,sebab sejak berzaman tiap kali bajet,mesti ada org tak paham akan tanya kerajaan taknak bagi bonus dkt pekerja swasta ke?

**********************

4. Bajet

Kesimpulan bajet 2013 adalah bajet terus kepada rakyat, rakyat dapat hasil secara langsung, bukan bajet mcm dulu, bajet banyak kepada infrastruktur dan industri.

Pendapat aku, Bajet 2013 adalah strategi "bakar telaga minyak"

Jika PRU 13 BN menang, maka BN perlu gali telaga minyak baru, jika PR menang, telaga minyak dah habis dibakar dan PR perlu cari sumber telaga baru.

Gajah sama gajah bergaduh, kancil kat tengah tak mati, tapi dia duduk rilek je tengok gajah gaduh sambil makan kuaci.

***********************

Rajah 1 : Pada tahun 1991, tentera Iraq telah diusir dari Kuwait oleh tentera Amerika,  Untuk memastikan Amerika tidak dapat hasil dari minyak Kuwait, tentera Iraq telah bakar telaga minyak di Kuwait, " Aku tak dapat, jangan harap kau nak dapat, sama-sama tak dapat baru puas hati aku, padan muka kau!"

Rajah 2. Bukan semua mayat naik Van Jenazah, ada mayat naik kapal terbang,  "tapi zulfikar, bukan ke lepas mendarat dia naik van jenazah juga?" .... "ye tak ye jugak,tapi nampak gayanya lagi kayalah dia, combo,dah naik kapal terbang naik van jenazah pula"

*******************tamat******************


p/s 1 Ye ye... aku tau korang dah baca kat wall fb aku pasal semua bebelan ini, cumanya bukan semua org pembaca senyap blog ini ada link ke fb aku, bertabahlah kamu semua, esok kita sembang cerita lain ye, sabar ye sayang.

p/s 2 Takde penambahan hujah dalam kompilasi di atas walaupun batin aku menjerit-jerit supaya aku taip dengan lebih detail masalah-masalah itu bagi orang tidak keliru. Ini demi memastikan keaslian entry bercorak "kompilasi bebelan saya"

p/s 3 kalau aku malas, aku patut taip pendek-pendek je setiap entry isu mcm bebelan atas tu, buat entry setiap hari kan?  tah pape nak tanya pembaca, takde keyakinan diri, buat jelah kan? tengok tanya lagi, tah pape kan? eh tanya lagi.

p/s 4 aku ada teka teki. Teka teki teka tekuk, tekuk tu apa?

October 7, 2012

Beg Tangan Mama

assalamualaikum..

Menyindir beg tangan mama adalah aktiviti masa lapang kami sekeluarga, mama suka beg tangan besar-besar, jenis yang boleh simpan kepala harimau di dalamnya, cuma dia sengaja taknak simpan kepala harimau kerana bimbang menjadi fitnah pula.

Walaupun mama adalah seorang wanita stereotype dengan beg tangan, tapi mama jarang beli beg tangan banyak-banyak. Selalunya dia akan beli beg tangan daripada kulit. Bukan nak berlagak sebab sebenarnya kalau nak dikira tak mahal mana pun.

Pesen beli brand Bonia yang Sogo buat diskaun sampai 70% tu, yang jenis harga dari 500 boleh jadi seratus lebih. Bukan apa dia memang suka beg tangan kulit sebab alah membeli menang memakai katanya.

Bila sebut pasal beg tangan mak-mak ni, isu yang klise akan mula timbul, beberapa stigma yang biasa kita dengar adalah....

" Beg tangan mak aku dah macam poket doremon, semua benda nak ada, panadol, minyak cap kapak, ubat batuk, screwdriver, pisau lipat, buku bank semua ada" (Anak Khuatir - 28)

" kau cakap je apa yang takde dalam beg tangan mak aku? semua ada" ( Pemuda Perihatin - 21 )

" beg tangan bini aku ni dah macam 7-11, semua benda ada tak kira masa" (Suami Manja -32 )


sekarang beg tangan mak aku rupa dia mcm ni lebih kurang, aku  malas nak tangkap gambar, amik cari kat google je lah, senang.

Samalah juga dengan kami sekeluarga, bila semua duduk bersama membincangkan akan keajaiban beg tangan mama, mesti macam-macam gurauan sendaloka bersama singer muncul secara berirama.

" Mama ni patut tak jadi surirumah, patut dia jadi ahli farmasi, mama nak panadol! ada, mama nak ubat angin! ada, Mama nak ketip kuku! ada, mama nak vicks! ada, pendek kata kalau 100 orang ada mcm ni, mau tutup guardian"

Kadang-kadang mama akan buat serangan balas secara bersepadu bagi mengukuhkan status quo nya untuk menyimpan pelbagai benda dalam handbeg.

" mama, mama ni bawak handbag ke bawak poket doremon?"

" eh diamlah kamu, kalau kamu sakit, mintak ubat kat aku jugak, menyibuk je"

" eleh, nak bergurau pun tak boleh, ma nak Actal, sakit perut angin!"

" haa kan aku dah kabor dah! ngendeng-ngendeng tu ada kekira lah tu, tengok nak Actal cari aku jugak! pastu bila bawak beg besor perli tak habis-habis"


***********************************

Itu semua cerita tahun-tahun yang berlalu, zaman aku mengusik mak aku masa sekolah, sekarang ni takde dah nak perli-perli handbag mak aku sebab topik tu macam dah basi, penat juga nak recycle bahan yang sama.

Last aku usik mama, masa raya tahun lepas, bila mama suruh aku ambik kunci rumah dari handbag dia, aku jumpa buku yasin 3 naskah.

" mama, kenapa sampai 3 keping buku yasin dalam beg mama ni ma?"

" aku lupa keluorkan, hari tu pergi doa selamat rumah auntie nora, saja bawak lebih takut ada kawan tak bawak, boleh bagi pinjam"

" owhhh, ingatkan mama nak halau hantu paling power! satu buku yasin tak cukup, bagi ganda tiga!"

" hantu tu kamu lah ikar!"

Tapi betul, mak, isteri atau girlfriend ni golongan yang perihatin, dalam beg tangan dia kalau boleh kotak first aid tu pun dia nak sumbat. handbeg mak aku tu nasib baik je tak muat nak simpan stretcher, kalau muat, mau dia lipat-lipat simpan dalam tu.

***********************************

Tapi buku yasin, panadol, vicks dan minyak cap kapak tu terlalu mainstream untuk dijumpai dalam handbeg mak - mak. Aku pernah jumpa sesuatu yang sangat diluar norma dari handbag mama.

Pada satu hari tu, mama suruh ambik purse dalam handbag dia nak beli nasik ayam..

" Ikar, kamu amik beg duit mama dalam handbag tu kejap, kamu tolong belikan nasik ayam boleh?"

" ermm okey mama, aaa nah!"

" kamu tolong lah amik kejap, tangan mama kotor ni"

Aku pun geledah beg tangan dia cari beg duit dekat dasar yang jauh sana, ibarat mencari bangkai Titanic di lautan Atlantic. Ok aku tipu, takdelah Titanic sangat.

Geledah punya geledah, aku jumpa plastik bungkus kuih, pastu aku angkat tinggi-tinggi ke udara, aim dekat lampu untuk mengesahkan kemushkilan aku, apa benda yang aku jumpa dalam handbag ni?

Rupanya itu Muffin Kenny Rogers, mama simpan dari hari sambut harijadi aku, 2 minggu sudah lamanya. Aku syak kalau letak muffin tu bawah mikroskop mahu jumpa kulat penicillin atas dia.

" Mama ni apa benda ni mama? "

" entah, ape benda tu ikar? cuba kamu cek jap"

" HOiiiiiHhHh!! Ini Muffin Kenny rogers! apsal ada dalam beg ni?"

" eh tu muffin yang aku beli dengan madam, masa tu lapor sangat, kelam kabut nak siap-siap pergi birthday kamu, simpan dalam beg lupa nak makan"

" Birthday Ikar? tu bukan 2 minggu lepas ke ma?"

" Hahahaha, aku tak perasan, tak pernah tonggeng beg tu, selalu sebulan sekali aku tonggeng beg tu, kamu diam-diam ikar, jangan kabor ke abah kamu, nanti dia bahan aku sampai raya tahun depan! nah amik duit ni pergi nasik ayam, mama belanja hari ni!"

" Peh mama, muffin basi dalam handbag kaaaaaaannnnnn!"

" diam, kamu nak nasik ayam ke tak nak ikar?"

" pehhhhh! dah lah muffin dalam beg, rasuah lagi pulak tu dengan nasik ayam!"

" diam ikar!"

" nasik ayam punya pasal, kira kautim lah"

Sampai sekarang aku mengalami kejutan budaya. Nasib baik aku tak kena mimpi ngeri. Penangan handbag mama.


******************tamat********************



Madam itu adalah besan mak aku, mak kepada Hakim, iaitu adik ipar aku. masa ni sambut birthday dekat TGIF bersama keluarga dan tersayang. nampaknya anak-anak muda sekarang ini tidak habis-habis dengan 'peace' mereka semasa bergambar, entah apa nak jadi tak tahu!


Muffin kenny rogers bagi aku sangat sedap, walaupun mainstream tapi tak boleh nafikan kesedapan dia.  tapi jarang makan kenny rogers.  dulu masa kawan aku ijam kerja sana, selalulah makan free.

*****************************

P/s 1 dulu aku cukup segan nak geledah beg tangan atau beg sekolah perempuan walaupun tuan dia yang suruh, aku bimbang nanti jumpa pad spare. malu weh, sporting mana pun perempuan, mesti kekok kalau terjumpa.

p/s 2 "weh kau ada roti lebih tak? aku lupa bawak lah!" ... " roti? ada ada, dont worry, jap lagi aku bagi kau".... " ok tenkiu ye Yati, nanti aku ganti balik k!"  dari meja sekolah, aku nyampuk, " apa lah korang ni, nak makan roti pun kecoh, pegi la beli kat kantin sana!.... "ah sibuklah kau zul, diam, kau apa tau!"


p/s 3 Bila dah besar baru aku tau kenapa perempuan suka guna  frasa "ah sibuklah kau zul, kau apa tau" rupanya roti tu bukan roti bun kaya jual dekat kantin. tapi.. ah malas nak kabor.


October 4, 2012

Setengah Botol Vicks

Assalamualaikum..

Dua minggu lepas aku ada mengadu yang aku demam, badan aku ni dari kecil susah nak demam, tapi bila sekali kena demam, dia punya meragam mashallah, umpama kalau baik demam tu nak sedekah ke masjid setandan pisang!

Bila aku demam, aku selalu kena 3 serangkai iaitu demam, batuk dan selsema. Bila kena selsema aku teringat vicks, zaman dulu bila demam sapu vicks dekat hidung, terus hidung rasa lapang. Zaman sekarang vicks ada lagi, cuma dah banyak jenama balm lain.

Bila sebut fasal vicks, ia mengingatkan aku pada satu kisah nostalgia yang tak pernah padam dalam ingatan.

"Nampak tak pattern zulfikar tu? dari demam ke batuk ke selsema ke vicks dan kini bertabahlah kamu semua sebab dia nak cerita pasal zaman kanak-kanak dia."

Vicks Vaporub, botol sebijik macam ni sentiasa ada dalam beg tangan mak aku,tapi aku taktau lah kenapa sekarang dia dah takde vicks dah? yang ada tiger balm. rindu pulak nak tengok vicks ni dalam beg tangan dia.

**********************************

Pada tahun 1992 iaitu semasa aku darjah 2, masa tu zaman mengaji muqaddam dan bukan alquran, kerana aku start naik level alquran masa darjah 4 dan qatam masa darjah 5 nak naik 6.

Satu malam tu, aku kayuh basikal nak pergi mengaji, patutnya keluar dari laman rumah aku belok kiri, tapi entah apa yang menghasut jiwa raga hingga aku boleh belok ke kanan. Bila konar je basikal ke arah kanan, aku start tonggeng punggung. Kiranya kayuh dalam keadaan berdiri, konon nak dapat pikap, power sikit berdiri kaki pijak pedel basikal.

Sekali kayuh, dua kali kayuh tiga kali kayuh empat kali kayuh berdesup basikal pergi, elok nak duduk bila basikal dah start dapat lajak...

"Gedebukkkkkk"

Aku terlanggar kucing hitam melintas jalan dari rumah Nenek Timah. Bergulung badan kucing tu dalam tayar basikal depan, apa lagi, basikal pun macam mengejut brek sendiri, tayar belakang terangkat dan aku terhumban ke depan, mcm aksi mat rempit buat wekang!



senang cerita wekang tu mcm ni lah,kau bygkan penceritaan aku tu sebijik mcm dalam gambar ni,cuma gantikan motor tu dengan basikal BMX dan depan tayar tu ada kucing hitam tengah tahan sakit menggelupor kena langgor.


Sepanjang ingatan aku, itulah kali pertama aku rasa betapa mesranya ciuman antara anak teruna dengan tar jalan kampung sungai tua. Enak sangat rasa, ramai yang gemarkannya, resepi uncle slogum, tinggi kualiti jalan tar, sungguh enak dicium begitu saja, OoOoo Jalan tar sungguh enak dicium begitu saja.

"alah jangalah nafikannya, sudah tentu saudara saudari membaca perenggan di atas dengan nada lagu iklan roti"

Bila dah jatuh, apa yang awak harapkan sangat pada budak lelaki umur lapan tahun? bangun dan bermegah diri? bangun dan terus berpencak silat? haram tidak lah. Sudah tentulah budak 8 tahun itu menjerit macam kena rasuk polong.

Aku bukanlah nak kata aku ni lembik,tapi masa jatuh tu dia punya sengsara macam nak mati, pesen jatuh yang tulang rusuk terhentak kuat tu, kau tau macam mana rasa dia? senak sampai tak boleh bernafas. kau tarik angin masuk dalam badan tapi kau tetap rasa lemas.

Eh panjang pula nak describe padahal bukan orang tak tau senak tu macam mana kan, agak korang keliru senak tu macam mana, kau try lari laju-laju, aim tombol pintu tang perut, lagi cantik tang tulang rusuk bawah, kalau nak lebih bunyi saintifik, aim tepat dekat diafragma. Dijamin lazat tidak terhingga.

Aku ingat lagi macam mana bunyi aku meraung...

Gedebuk!!!!!

" Mamaaaaa, adddddduhhhh, sakit! tak boleh nafas, mamaaaaaaaa, tolong!!!!"

Kelam kabut mak bapak aku lari keluar rumah, cari aku dekat mana, tak jauh mana pun,baru 5,6 kali kayuh dari laman rumah,baru basikal start jejak jalan tar dari rumput laman. Apalagi menggelupur mak aku berlari kencang mendapatkan anak kesayangannya yang petah, comel lagi manja, khabarnya juga anak beliau itu disayangi ramai.

" Mama, tolong..Uuuuukkkk...errrkkk. tak boleh bernafas!"

" Ya Allah anak akuuuu. Ha kamu kenapa ikar? apa kena kamu baring atas jalan ini, apa kena ni ikar?"

" Hitam..Hitam....langgar, lari, laju..."  korang baca ayat ni bayangkan aku tengah cuba cakap dalam keadaan senak tak bernafas tapi gigih nak terangkan senario kemalangan.

" Ya Robbi, dah dah cepat masuk dalam, mama sapu ubat!"

Bapak aku ada jugak masa tu,tapi dia tak datang dekat, dia duduk dekat kawasan simen parking kereta sambil jenguk-jenguk kepala tengok macam mana isteri dia hendel aku.

Dasar Ikar, langgar kucing je pun,dia punya senak nak berjalan tu macam baru lepas langgar lori simen, jalan berdengkut-dengkut masuk rumah. Masuk je dalam rumah cepat-cepat baring atas kusyen. Mama pun keluarkan ubat ajaibnya! ubat pelbagai guna.

VICKS!

Anak kembung perut? kencing malam? hingus hidung tersumbat? kaki lenguh? sengal tulang? semut gigit? kucing langgar? vicks mampu mengubatnya. hanya sapukan di tempat yang sakit, dan pufffff!!! panas nak mampus.

Rasa malam tu penuh kemesraan dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi, tapi aku penuh penyesalan juga, disebabkan senak yang buatkan aku tak boleh bercakap tu, macam-macam andaian dibuat oleh kedua orang tua aku.

" Kamu ni kenapa ikar? apa kena kamu ni? kenapa ni? Ya Allah...."

" senak. sesak napas, errrkk.. urkkk.. errkkk..hitam, ..langgar..lari" yelah yelah aku transletkan
( mama, ikar senak ni,macam mana nak cakap,sesak nafas rasa nak mati, tadi kayuh basikal, ada kucing hitam langgar depan, ikar jatuh tertonggeng. kucing tu lari)

Tapi nasib aku malang, mak aku gagal diagnosis sakit aku, sebabkan mak aku ni masa aku kecik dia over protective dan kuat panik, habis dilumurnya Vicks tu setengah botol kat aku, start dari bawah hidung bahagian misai tu, melarat ke tengkuk, sapu lagi kat dada, sapu terus ke perut, sapu lagi ke belakang badan, sapu lagi ke kaki.

Aku malas nak melawan, jenis kalau melawan pun mak aku mesti degil nak sapu vicks tu jugak, redha je lah kaedah terbaik yang dapat aku fikirkan. Korang rasa aku patut ke terangkan pada korang betapa azabnya aku malam tu? dah la senak tak boleh bernafas, sakit jatuh tertonggeng cium tar lagi, tambah lagi hangat pijau kena sapu vicks satu badan.

Korang rasa kalau tanpa bantuan aku, korang dapat bayangkan tak betapa bermentoliumnya badan aku pada malam itu? korang dapat selami tak rasa seksa tahan panas balm sapu ke badan?

belum habis lagi penyeksaan malam tu...

Bapak aku yang tak paham apa cerita, dia boleh cakap macam ni...

" Ikar, kamu tadi terlanggar hantu raya ke? apa yang teruk sangat macam kena sampuk polong ni ikar? kamu nampak lembaga hitam nak makan kamu ke ikar?"

Korang bayangkan, selama 20 tahun bapak aku percaya malam itu aku kena langgar dengan lembaga hitam,habis dijajanya cerita aku langgar hantu polong ke satu kampung, padahal jenuh aku cerita nak yakinkan dia yang malam tu aku langgar kucing je.

Korang jangan hyperbola sangat, bapak aku tau aku langgar kucing hitam,tapi dia saja buat teruk, dia kan suka buli anak-anak dia. buli-buli manja katanya.

Sekarang, bila nampak botol balm je, atau terdengar orang sebut Vicks, mesti abah cakap..

" Kesian Ikar, dah lah jatuh basikal langgar hantu raya hitam, kena sapu vicks setengah botol lagi, kenapa kamu buat anak kamu macam tu awie? hahahahhaha"

***************tamat**************

p/s 1 Rasa bila dapat gaji ni nak beli vicks sebotol la, konon mcm nak mengembalikan kenangan lama, harap2 murah tak lebih 5 ringgit sebotol.

p/s 2 ada ke orang yang lahir 80-90an yang tak kenal vicks?

p/s 3 Patutnya aku caj iklan editorial dekat syarikat Vicks kan? barulah boleh untung, nanti kaya boleh makan roti kaya. ok lawak hambar, tak payah paksa diri untuk gelak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...